Botulismvaccination

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jejjen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 640
J

Jejjen

Har förstått att det behövs 2 (3?) vaccinationstillfällen som grundvaccination. Hur tätt ska de ges? Alltså, när ska jag vaccinera första gången för att kunna ge hösilage till hösten? Är det försent, eller har jag gott om tid?

Och när jag ändå har er på tråden - hur mycket kostar det på ett ungefär?

Tror det är tre stycken sprutor de ska ha, med ca en månads mellanrum. Inte säker dock!

Tror jag betalade 413 kr/st :crazy:

Jisses! Jag får spara in lite extra på nåt då. Men det är väl bara att köra. Vet att vissa inte vaccinerar utan chansar, men det vågar nog inte jag...

Jag gav min häst ensilage utan vaccsin de första 2 åren. Och jag tror ägaren till stallet har gett utan vaccin flertalet år innan. Men som sagt, det är ju en chansning..
Kan tillägga att vår vetrinär är ganska dyr. Så kan mycket väl hända att det blir betydligt billigare för dig.

Någon som vet hur vanligt det är att man inte vaccinerar? Och hur stor risk man tar. Av ren nyfikenhet - inte snålhet om nån nu trodde det :smirk:

Lånar tråden!

Jag skulle vilja veta hur det är med grundvaccinering av lågdräktiga ston? Och hur gamla måste fölen vara för att grundvaccineras mot botulism?

Till Jejjen:

Tror att det är många som tycker sig veta att deras häst aldrig blir drabbad.
Sedan är det då kostnaden som avskräcker.
Hellre betalar dom 1500 för ett fint täcke i så fall.

Risken att hästen drabbas av botulism är inte kanske så stor OM den bonden som pressade hösilaget VISSTE vad han höll på med.
OCH att man tagit bakterieprov på fodret sedan.

MEN på en vall så varjerar fodret både i vattenhalt och kvalitet.
Hårfin skillnad kan ändå sluta med smittat foder.

Det finns ju hässtägare som tror sig veta att just dom känner om en bal är smittad. Synd för dom eftersom dom har fel.

Så risken att inte vaccinera är 100 procent om du råkar få tag på fel bal.

Till Francess:

Du kan vaccinera fölston oavsett dräktighetsstadium.
Och fölungar kan börja vaccineras från 4 månaders ålder.
Passa då på att samtidigt ta stelkrampen på den lilla.

Botulism: 3 sprutor med 4 veckors mellanrum.
Därefter vänta 3 veckor innan hösilage ges.
Efter grundvaccinering så skall dom ha en spruta per år.

AM

Det behöver inte bli så dyrt. Botulismvaccinet säljs enbart i femdos-förpackning, och en öppnad förpackning måste användas samma dag. Så har man otur och veterinären inte har fler bot-vaccinationer samma dag så kan det bli dyrt. Tror fem doser kostar ca 5-600. Tråkigt att få betala det själv:) Så det billigaste blir ju om man är fem st som går ihop och vaccinerar samtidigt, eller ber vet samla ihop fem st innan han/hon kommer ut!

Botulinumtoxin produceras av en bakterie som heter Clostridium botulinum som trivs i syrefria miljöer. Det är ett av de mest giftiga man känner till 1 gram rent toxin räcker för att döda 7 miljoner människor. Även om bonden är aldrig så duktig så kan något gå fel och i den syrefria miljön i ensilage så finns inte lika många konkurrerande bakterier. Kor är inte alls lika känsliga då de har bakterier i normalfloran i sin våm som bryter ned toxinet till ofarliga beståndsdelar. Enkelmagade djur som häst, och människa, är däremot jättekänsliga. Det är ett nervtoxin som ger paralys av muskler, man dör av att andningsmuskulaturen slappar och slutar fungerar. (Det är förövrigt samma toxin "Botox" som används inom plastikkirugin för att släta ut rynkor :eek:) Så även om risken är liten att hästen ska få botulism så är prognosen dålig om den får det.

ett tips är att du ringer till närliggande vet.station och "bokar" in din häst för spruta så kan du och 4st andra dela på den.. vet får fixa med vilka som ska ha och boka in ett datum! Så har jag gjort och det funkar bra! Nu har vi 5st hästar i stallet som ska ha vaccinet samtidigt så nu kommer vi att dela på en spruta.. :)
Du ska ha en grund, sedan en till om 4v och en till efter 4 veckor igen och sedan om ett år.. alltså 3grund och sedan 1gg/år. hos oss kostar en spruta med 5doser ca 1300-1500:-

Jag vaccinerar med den filosofin att tänk om jag inte gjort det och hästen blir dödssjuk pga det och att det skulle ha varit så enkelt med en spruta!
Lycka till

Min "hemmaveterinär" tar 250,- per spruta. Tycker att det är en billig "livförsäkring". :)

Sv: Re: Botulismvaccination

Om man har 5 hästar som man vill vaccineras samtidigt? Blir det altså billigare? Bara någon hundralapp?

Sv: Botulismvaccination

Gammal tråd, men kände för att kommentera detta: Det som står stämmer. Men det är extremt få hästar som har drabbats av botulism i Sverige. I vissa fall tror man att hästen dött av botulism men inte hittat några bevis för detta.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 456
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 455
Senast: Googlarn
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 338
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V