botulismvaccin HJÄLP!

M

missmuppsan

hejsan..

skall ställa min häst på lösdrift och han skall då gå på hösilage, men hur gör man, skall han vaccineras innan han får börja äta eller lär man vänta tills sista sprutan är tagen?

tacksam för snabba svar...

Sv: botulismvaccin HJÄLP!

Jag utryckte mig nog lite fel där..

De jag menade var : lär hästen först få grundvaccineringen innan man kan ställa den på hösilage, eller kan han börja gå efter första sprutan?

Jag utryckte mig nog lite fel där..

De jag menade var : lär hästen först få grundvaccineringen innan man kan ställa den på hösilage, eller kan han börja gå efter första sprutan?

Efter 2 sprutor har jag hört att det är ok att börja ge hösilage, de ska ju ha 3 ;)

Tillverkaren ger inga garantier förrän grundvaccinationen (= 3 sprutor m 4 v mellanrum) är utförd. Nu är ju risken med botulism i hösilage (clostridier trivs bättre med lägre pH och lägre ts varför riskerna i ett foder med över 60% ts är mkt små) så du kanske vågar chansa och "tjuvstarta" efter andra sprutan...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 028
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Hiss eller diss - del 6