Y
Ylva86
Sv: Botulism?
Jag ger det varje dag. I ur och skur. Funkar nog bäst förebyggande kan jag tänka mig.
Jag ger det varje dag. I ur och skur. Funkar nog bäst förebyggande kan jag tänka mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag måste säga att det där känns tråkigt att många veterinärer är så dåligt uppdaterade vad det gäller tex botulism, fång, avmaskning, foderlära osv.
För vem skall man igentligen lita på om inte veterinären? Tyvärr är det många gånger så att om veterinären inte har ett eget intresse av tex fång så är kunskaperna många gånger inte helt korrekta. Visst är det så att man inte kan kunna allt om allting men då är det kanske bättre att säga att "Foder är inte min starka sida".
Som tex har jag varit med om veterinärer som rekommenderar fjolårshö till fånghästar pga det skall vara lite proteiner i det (detta inträffade förförra sommaren). Det resonemanget är ju igentligen helt tokigt. Möjligtvis kan jag tänka mig att eventuell sockerhalt kan vara väldigt låg i fjolårshö. Men hygieniskt är risken stor att det är dåligt (väldigt stor risk för mer problem med magen). Protein är inte boven i fångdramat som man trodde förr. Sen sjunker inte proteinhalten bara för att höt lagrats länge.
Mvh
Tora