Sv: Botulism?

Jag ger det varje dag. I ur och skur. Funkar nog bäst förebyggande kan jag tänka mig.

Jag måste säga att det där känns tråkigt att många veterinärer är så dåligt uppdaterade vad det gäller tex botulism, fång, avmaskning, foderlära osv.

För vem skall man igentligen lita på om inte veterinären? Tyvärr är det många gånger så att om veterinären inte har ett eget intresse av tex fång så är kunskaperna många gånger inte helt korrekta. Visst är det så att man inte kan kunna allt om allting men då är det kanske bättre att säga att "Foder är inte min starka sida".

Som tex har jag varit med om veterinärer som rekommenderar fjolårshö till fånghästar pga det skall vara lite proteiner i det (detta inträffade förförra sommaren). Det resonemanget är ju igentligen helt tokigt. Möjligtvis kan jag tänka mig att eventuell sockerhalt kan vara väldigt låg i fjolårshö. Men hygieniskt är risken stor att det är dåligt (väldigt stor risk för mer problem med magen). Protein är inte boven i fångdramat som man trodde förr. Sen sjunker inte proteinhalten bara för att höt lagrats länge.

Mvh

Tora

Håller med helt och hållet. De borde vara tvungna att hålla sig uppdaterade!

Till TS
Vi hade en häst i stallet som dog i Botulism nu under hösten och jag måste säga att jag tycker det är OANSVARIGT som hästägare att inte vaccinera!
Det är en fruktansvärd död!

*Kl*

Äntligen verkar det som om Botulism-trådarna styrs upp mot fakta och verklighet.
Trevligt efter år av svammel och felinformation. :)

Till dom som har fått felaktiga botulism-uppgifter av sin vet... Byt vet!! Om han/hon inte kan sin botulism, vad mer är det dom inte kan??

LIA

Jag vaccinerar mot hästinfluensa och stelkramp, men inte mot botulism, det är såpass liten risk att hästen blir sjuk.
Är noga med "foderhygien" och hoppas på det bästa helt enkelt.

jag har inte heller vacc mina hästar, anledningen är väl både ekonomi och att tillfället inte infunnit sej. men nu ska jag grunda min fölunge och funderar på att ta mot botulism oxå, man vet ju aldrig och jag har haft en del otur med hästar o sjukdomar det senaste.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård