H

hendelpendel

Har hört att den är ytterst ovanlig, men om hästen får det går den inte att rädda? Hyr ponny, och dom hade inte vaccinerat henne, men andra jag pratat med säger "du har väl vaccinerat henne?"

Vaccinerar du eller inte? Hur mycket kostar den? Hur länge sitter vaccinet i? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Botulism?

Vi vaccinerar. Grund vaccinationen 3 gånger med 1 månad emellan sen 1 gång/år, kostar ca 1000:- åt gånen men då är det mot flunsan också. Betalade 300:- en gång för bara Botulism och en annan gång annan veterinär bara Botulism 600:- är väldigt olika på olika veterinärer, har stått i olika stall och dom har haft olika långt att åka, priskillnaden beror troligen på det.

Ingen i mitt stall vaccinerar, trots att alla hästarna äter enbart ensilage. För tydligen finns det 5 sorters botulism (eller nåt sånt) och du kan bara vaccinera dig mot en av dom. Och det är högst osannolikt att hästen blir sjuk och dör av det, har bara hänt ett fåtal hästar i Sverige. Så vår veterinär sa att vi lika gärna kunde spara dom pengarna.

Ingen i mitt stall vaccinerar, trots att alla hästarna äter enbart ensilage. För tydligen finns det 5 sorters botulism (eller nåt sånt) och du kan bara vaccinera dig mot en av dom. Och det är högst osannolikt att hästen blir sjuk och dör av det, har bara hänt ett fåtal hästar i Sverige. Så vår veterinär sa att vi lika gärna kunde spara dom pengarna.

Det är en här på Buke som har blivit av med två av sina hästar i botulism. Undrar om hon också tycker att det var bra att dom i alla fall har sparat några hundralappar på vaccin?

(För att det inte skall bli några missförstånd så var dessa hästar på väg att få botulismvaccin men de hade inte hunnit få den tredje (sista) dosen än, hästarna har alltså inte fullgott skydd förren två veckor efter den tredje vaccinationen)

Mvh

Tora

:o

Enligt vår vet så har det dött under 10 hästar i Sverige, där man har kunnat bevisa att botulism var orsaken :crazy:

Med tanke på hur fruktansvärt plågsamt det blir för hästen om den får botulism så har jag svårt att förstå motiveringen som vet. ger. Vaccinerar man så har man ju iaf minskat risken för den ena varianten. Det kostar ju så pass lite pengar att jag inte förstår hur de kan rekommendera en att spara dem. Om jag kan minska risken att min häst kvävs till döds så vill jag givetvis det även om man sedan inte kan skydda sig till 100%.

Nja det är väl snarare 10 hästar per år. Men det är lite osäkra siffror då det inte alltid är helt enkelt att faställa att hästen verkligen har dött i botulism.

Mvh

Tora

Du har fel.
Finns INGEN häst som varit fullt vaccinerad som dött i Sverige någonsin.
Vaccinet täcker den typ av boutulism som hästar blir sjuka av, det finns andra typer men de reagerar inte hästar på.

Senast ändrad:

Svarar alla:

Tydligen hade jag fel. Allt jag visste har jag fått veta genom vår vet som tydligen också hade fel :p Men nu vet jag det, så ingen mer behöver påpeka det ;)

Jag måste säga att det där känns tråkigt att många veterinärer är så dåligt uppdaterade vad det gäller tex botulism, fång, avmaskning, foderlära osv.

För vem skall man igentligen lita på om inte veterinären? Tyvärr är det många gånger så att om veterinären inte har ett eget intresse av tex fång så är kunskaperna många gånger inte helt korrekta. Visst är det så att man inte kan kunna allt om allting men då är det kanske bättre att säga att "Foder är inte min starka sida".

Som tex har jag varit med om veterinärer som rekommenderar fjolårshö till fånghästar pga det skall vara lite proteiner i det (detta inträffade förförra sommaren). Det resonemanget är ju igentligen helt tokigt. Möjligtvis kan jag tänka mig att eventuell sockerhalt kan vara väldigt låg i fjolårshö. Men hygieniskt är risken stor att det är dåligt (väldigt stor risk för mer problem med magen). Protein är inte boven i fångdramat som man trodde förr. Sen sjunker inte proteinhalten bara för att höt lagrats länge.

Mvh

Tora

Hej!

Botulism finns i hösilage som har under 75% torrsubstans, dvs ganska blött hösilage.
Ang fång: Provat ett medel som heter profeed, det var fantastiskt bra! Inte så dyrt heller... Det räddade livet på min dotters ponny som utan profeed inte överlevt. Med profeed kunde ponnyn gå ute i dålig gräshage med munkorg några timmar om dagen utan att få symptom. Vi var dock väldigt noga med att hon inte fick vara ute på gräs när det var frost då det är sockerhalten som är problemet vid fång och den är mycket högre i frostigt gräs än i växande.

Mvh

Irene

Jag använder också Profeed vilket dessutom är bra för magen (mot exvis kolik). Dessutom är det faktiskt inte alls dyrt, i motsats till alla andra kosttillskott.

Och mitt svar hade ju absolut ingenting med botulism att göra. Sov nog!:D

Det är en här på Buke som har blivit av med två av sina hästar i botulism. Undrar om hon också tycker att det var bra att dom i alla fall har sparat några hundralappar på vaccin?

Vi har haft ett botulismfall och då var inte grundvaccination klar. En spruta fattades.

Stort fel av oss och genast åtgärdad.

AM

Jaha, är det så? Jag har lärt mig att botulism är en sorts bakterie som bildas om det kommer in jord eller ett dött djur i en ensilagebal, visste inte att det hade med "blötheten" att göra..? Stämmer det verkligen? :confused:

Det där Profeed, ska man ge det varje dag? Eller om hästen har fångkänning?

Till Lovisa: Ja, det har jag också hört att det är jord och döda djur som bildar bakterien.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård