Botulism - vaccinerar ni?

Sv: Botulism - vaccinerar ni?

ja min är vaccinerad, han står i ett stall med hösilage, ibland kan dom få ensilage (är väldigt blött iaf), han är vaccinerad för att minska risken för att få botulsim. Men som jag har fattat det kan de få botulism från allt grovfoder om det kommer in jord och döda djur... sen är det väl kanske sötöre risk för de som äter iaf ensilage.

Alla mina hästar är vaccinerade mot botulism.
Vi fodrar med hösilage, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om någon av dem blev sjuk på grund av utebliven vaccination.

Immer

en billig försäkring

min nya är vaccinerad mot botulism

absolut! grannen hade 5 hästar , varav 3 ej var vacc. de dog inom loppet av ett par dagar.. de andra 2 klarade sig men var i mycket dåligt skick.(efter att de fått dåligt hö,.... huga :cry:

kl

Japp, självklart! Förstår inte varför man inte skulle göra det?!
Gör det faktiskt fortfarande även fast min häst står på hö sedan en tid tillbaka, vill kunna byta tillbaka om det behövs utan att börja om med vaccinationen.

Ja mina är vaccinerade.
Men jag är väldigt förvirrad över att två helt oberoende veterinärer har sagt att vaccinet är verkningslöst. Enligt dem så är anledningen till att de vaccinerar helt styrt av efterfrågan.

Skrämmande nivå på dom veterinärerna. Hoppas du har andra att tillgå.

Till Skuggan:
Läs i några av alla dom Buke-trådar som behandlar ämnet.

LIA

Ja min är det. Han har gått på fri tillgång på hösilage och ska snart göra det igen och då är det onödigt att han blir sjuk.

Jag har inte mina vaccinerade, men tänker göra det. vad kostar det per häst, ca?

Med risk att bli lynchad...
Min häst är inte vaccinerad och han äter hösilage varje dag. Anledningarna är:
*Vaccinet ger inget fullgott skydd
*Jag lägga upp höet varje dag och ser vad han får i sig
*Sjukdomen är så ovanlig

Visst, det handlar inte om några större pengar, men det har bara inte blivit så.. I stallet är en av 6 hästar vaccinerade.
Det känns som risken att han får botulism är mindre än att han får ett ben avsparkat i hagen, och då går han ensam. :cool:

Ja min är det, även om det inte ger ett 100% igt skydd så är det en så liten kostnad så jag skulle aldrig våga låta bli.

Jo, det gör det. Mot den form som är aktuell för hästar.

Du kan inte se virus, bakterier etc så det gör ingen skillnad.

*Sjukdomen är så ovanlig
Vad har det med saken att göra? Risken finns ju där.[/QUOTE]

Det känns som risken att han får botulism är mindre än att han får ett ben avsparkat i hagen, och då går han ensam.
Förstår inte den kopplingen heller. Menar du att man inte ska skydda sig mot det man kan, bara för att det finns sådant som man inte kan skydda sig emot? Otroligt korkat resonemang i så fall.

LIA

Det är ju naturligtvis ditt val och din häst men om det nu finns ett vaccin så varför inte använda sig av det? Jag förstår verkligen inte varför man inte använder sig av dom skydd som finns när man har tillgång till det. Visst risken är liten och det är inget fullgott skydd men man gör väl det bästa man kan? Sen kan du ju faktiskt miss något, eller om någon annan gör maten till din häst en dag så kanske den inte är lika noggrann? Sen kan dom ju få det utav andra saker än hösilage... Att säga att risken är midre än för andra saker må så vara men jag vill skydda min häst från det jag kan!

Jag tycker du ska vaccinera:)

Saxat från Agria:

Botulism och hösilage
Efter sommarens torka har många hästägare haft svårt att hitta bra hö och många går över till hösilage istället. En risk med att använda hösilage är att jord eller döda djur kan ha blivit inplastade i balen, och bakterien Clostridium botulinum tillväxer. Det är dock ovanligt att botulism förekommer man men kan förebygga genom vaccinering.

Clostridium botulinum är en vanlig, strikt anaerob bakterie, d v s. den tillväxer endast i syrefri miljö. Bakterien producerar ett nervgift, botulinumtoxin, som är direkt dödligt för hästar. Upp till 90 procent av de hästar som drabbas av bakterien och inte är vaccinerade dör.

Om hösilaget är av god kvalitet är det en bra grovfodergiva som de flesta hästar tycker smakar gott. Att fodra med hösilage ställer stora krav och risken för botulism är helt beroende av skördemetod och förvaring. Bakterien som orsakar botulism finns i jord. Om det vid inplastningen har kommit in jord eller döda djur, t ex. sork, i balen har bakterien mycket goda möjligheter att växa till i den syrefria miljön. Därför bör alla hästar som fodras med hösilage vaccineras mot botulism.

Botulinumtoxinet påverkar hästens nerver och gör den förlamad, vilket till slut drabbar lungor och andnings-muskulatur.

Symtom på botulism
De vanligaste symtomen på botulism är:

* Trötthet och dålig aptit.

* Muskeldarrning, stel gång.

* Svårigheter att äta och svälja.

* Hästen har svårt att använda musklerna i tunga och svans.

* Muskelförsvagning, vilket gör att hästen till slut inte kan resa sig eller andas. Hästen dör av kvävning efter 48-72 timmar.

Hästen börjar insjukna redan några timmar efter att den har fått i sig bakterien. Om en häst i stallet drabbas är sannolikheten stor att övriga hästar insjuknar inom ett dygn. Om hästen får tidig behandling kan den i vissa fall räddas, men det är dessvärre sällsynt. Behandlingen består av att ge hästen kramplösande medicin och mycket vätska.

Att fodra med hösilage
Stora balar med hösilage bör bara användas i stora stall som snabbt gör av med dem. En hösilagebal bör inte vara öppnad längre än 4-5 dagar – i synnerhet inte under den varma årstiden. Då upphör konserveringen och fodret blir dåligt. Nu för tiden finns ofta småbalar att köpa för den som har ett mindre antal hästar.

Det är mycket viktigt att vara noga med hygienen och kvaliteten på fodret. Om du hittar mögel, kadaverdelar eller om balen luktar konstigt ska hela balen kasseras. Det är också viktigt att oöppnade hösilagebalar förvaras så att risken för att det blir hål i plasten minimeras. Om det går hål i plasten innan balen öppnas startar genast en jäsnings- och förruttnelseprocess som gör att fodret inte går att använda. Risken för botulism, kolik, diarré och andra sjukdomar ökar drastiskt om fodret används trots att det blivit dåligt.

Vaccinationen
Grundvaccinationen mot botulism består av tre sprutor som ska ges med cirka fyra veckors mellanrum. Först därefter har hästen ett bra skydd mot botulism. Därför är det bra är att vaccinera i god tid innan det är dags att fodra med hösilage eller ensilage.

Källa: Statens Veterinärmedicinska anstalt.

Har ju min vaccinerad, av anledningar ni kan läsa ovanför men jag och stallägaren diskuterade detta. Hon har itne sin häst vaccinerad, mest för att det inte blivit av, men hon hade även talat med en veterinär som sa att många fler hästar dör varje år av dammigt hö än av botulism.

Sen är väl egentligen inte det någon ursäkt, bara ett annat perspektiv värt att fundera över.

Jo, det gör det. Mot den form som är aktuell för hästar.
Okej, då har jag fått felaktig information.

Du kan inte se virus, bakterier etc så det gör ingen skillnad.
Nä, men jag kan se jord och kadaver, samt lukta och känna på fodret.

Förstår inte den kopplingen heller. Menar du att man inte ska skydda sig mot det man kan, bara för att det finns sådant som man inte kan skydda sig emot? Otroligt korkat resonemang i så fall.
Nä, nu läste du in lite för mycket i det jag skrev. :cool:

Jag har varit i kontakt med veterinär som resonerar som följande: Har man en häst kan man vaccinera, men har man 20 är det bara en onödig utgift, just för att risken är så liten.
Vi köper även av en bonde som skördar efter konstens alla regler och vet vad han håller på med.

Nä, men jag kan se jord och kadaver, samt lukta och känna på fodret.
Det är ett bra sätt att kolla av fodret rent allmänt, men det HJÄLPER INTE mot Botulism-bakterien. Du kan varken se, känna eller lukta dig till den.

Jag har varit i kontakt med veterinär som resonerar som följande: Har man en häst kan man vaccinera, men har man 20 är det bara en onödig utgift, just för att risken är så liten.
Men snälla, vad är det för slags veterinärer du har? :eek: Får du en bal smittad av Botulism, är det stor risk att inte bara en utan många av dom där 20 hästarna blir sjuka. För några år sedan i ett stall i Skåne, var det 4-5 hästar som gick åt samtidigt.

Vi köper även av en bonde som skördar efter konstens alla regler och vet vad han håller på med.
Du, det gör dom flesta bönder. Antagligen även den som levererade fodret i Skåne. Är oturen framme så är den, vilket ingen bonde kan göra så mycket åt.

Det är som sagt ditt beslut om du ska vaccinera eller inte. Det du har anfört är dåliga argument att bygga det beslutet på.

LIA

Det är som sagt ditt beslut om du ska vaccinera eller inte. Det du har anfört är dåliga argument att bygga det beslutet på.

Precis, och jag tycker inte att du har något anledning att uttrycka dig, i mina ögon, otrevligt för det. Tack.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 234
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
323
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!