Botulism - vaccinerar ni?

Sv: Botulism - vaccinerar ni?

Det var ingen som sa att fodret blir helt botulismfritt.
Är det inte det som är andemeningen i inläggen som hävdar att man inte vaccinerar för att hösilaget är sååå välskördat, att man kollar stråna innan man ger dom till hästen osv? Okunskap!!

Du har ju tydligen själv fallit för argumenten, eftersom du valt att inte vaccinera. Nu när du är informerad om verkligheten, ska du fortfarande inte vaccinera?

LIA

kl

Jag ger hösilage och vaccinerar inte.

Enligt den här studien är det inte bara hösilage som kan orsaka botulism, utan även hö, havre och sårinfektioner:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

"Andra tänkbara orsaker till att antalet fall varierar mellan åren kan vara att diagnosen inte alltid är korrekt men det kan också vara så att det i en del fall finns någon annan smittokälla än hösilage."

kl

Jag ger hösilage och vaccinerar inte.

Enligt den här studien är det inte bara hösilage som kan orsaka botulism, utan även hö, havre och sårinfektioner:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

"Andra tänkbara orsaker till att antalet fall varierar mellan åren kan vara att diagnosen inte alltid är korrekt men det kan också vara så att det i en del fall finns någon annan smittokälla än hösilage."

Är det inte ytterligare anledning till att vaccinera? Om det kan finnas fler orsaker menar jag. Mina har som sagt varit vaccinerade sen -05, trots att de bara åt ensilage de två första åren.

Är det inte det som är andemeningen i inläggen som hävdar att man inte vaccinerar för att hösilaget är sååå välskördat, att man kollar stråna innan man ger dom till hästen osv? Okunskap!!

Du har ju tydligen själv fallit för argumenten, eftersom du valt att inte vaccinera. Nu när du är informerad om verkligheten, ska du fortfarande inte vaccinera?

LIA

Skulle inte vilja säga att det är en okunskap. Jag vägde för o nackdelar mot varandra. Risker för och emot. Måste tydligen tala klarspråk med dig då du hävdar att jag menade på att "hösilaget är sååå välskördat". Stallägarens häst drabbades svårt av botulismsprutan. Visste inte ens att de kunde det men när jag hörde det kontra riskerna med botulism valde jag att avstå från vaccinering. Tills vidare i alla fall.

Jag vaccinerar trots att det bara skyddar mot en viss botulism (det finns många fler som ej går att vaccinera mot) samt att det kan få botulism som andra säger av hö, gräs och spannmål också.

Jag vaccinerar trots att det bara skyddar mot en viss botulism (det finns många fler som ej går att vaccinera mot) samt att det kan få botulism som andra säger av hö, gräs och spannmål också.

Citerar mit eget inlägg..

Enligt flera vet så är sannolikheten för hästen att drabbas av botulism MYCKET liten, men OM den blir sjuk så ÄR det bli allvarligt.

Senast ändrad av en moderator:

Citerar mit eget inlägg..

Enligt flera vet så är sannolikheten för hästen att drabbas av botulism MYCKET liten, men OM den blir sjuk så ÄR det bli allvarligt.

Ja de är ju lite så jag tänker också, risken att bli sjuk liten, risken att den dör om den blir sjuk väldigt stor.

Måste tydligen tala klarspråk med dig då du hävdar att jag menade på att "hösilaget är sååå välskördat".
Om du läser lite mer noga, så ser du att jag talar om alla som hänvisar till detta. Det gäller dessutom inte bara i denna utan även i många andra trådar i samma ämne.
Jo, det är okunskap om man tror att man via speciella rutiner kring skördande och utfodring av hösilage skulle kunna förhindra att hästen får i sig av Botulism-smittat foder.

Risken för biverkningar vid medicinering, fr a via injektioner, kan väl inte komma överraskande? Dock, varken vi eller någon av våra bekanta har hört om någon häst som regerat på vaccinationen mot Botulism, så att speciellt vanligt är det knappast. Vad hände f ö med stallägarens häst efter vaccinationen. Dog den?

LIA

Enligt flera vet så är sannolikheten för hästen att drabbas av botulism MYCKET liten ...
Det är en diskutabel ståndpunkt, vilket du ser om du läser mitt inlägg ovan och fr a sidan jag länkat till.

LIA

Om du läser lite mer noga, så ser du att jag talar om alla som hänvisar till detta. Det gäller dessutom inte bara i denna utan även i många andra trådar i samma ämne.
Jo, det är okunskap om man tror att man via speciella rutiner kring skördande och utfodring av hösilage skulle kunna förhindra att hästen får i sig av Botulism-smittat foder.

Men fortfarande LIA, jag skrev att det kan minska på riskerna om man verkligen tänker sig för och hanterar sina balar på ett säkert sätt. Inte ta bort risken helt. Och att jag tog åt mig beror på att du citerade mitt inlägg med okunskap, oavsett om du menade "alla" andra med liknande åsikter.

Risken för biverkningar vid medicinering, fr a via injektioner, kan väl inte komma överraskande? Dock, varken vi eller någon av våra bekanta har hört om någon häst som regerat på vaccinationen mot Botulism, så att speciellt vanligt är det knappast. Vad hände f ö med stallägarens häst efter vaccinationen. Dog den?

Kanske inte överraskande för DIG kanske, men talar jag för mig själv vill jag väl inte att min häst ska drabbas negativt av något som jag har bestämt att den ska utsättas för och definitivt inte om det kan få negativa följder för hästen.

Vad gäller hästen i stallet som drabbades av sprutan lever den, men har för mig att den hade sviter av det hela ett halvår efter. Vet inte på vilket sätt, men vet att den tävlas och den var inte frisk nog för det så att säga.

knapplån

Risken för botulism finns även när man utfodrar på marken. Särskillt denna vinter när det är blött och lerigt.
Bakterien kan då frodas i leran.

Våra är det inte. Äter endast hö och min dam tål inget annat grovfoder än hö så därför blir det just hö:D

Självklart ökar/minskar riskerna för Botulism i hösilaget beroende på kvalité på skördearbete, plastning mm, men det jag reagerar emot i din och andras skrivelser angående detta, är att ni får det att verka som om att risken försvinner (mer eller mindre, egentligen och i praktiken, liksom ...) bara för att man skördar med hög stubb etc. Detta är struntprat, vilket även Nafayette ger uttryck för.

Det finns, såvitt jag vet, inga undersökningar gjorda som visar hur mycket/många/stora mängder foder som är Botulism-smittade i förhållande till olika skördemetoder etc. Man kan anta, att riskerna minskar med längre stubb, men det är i så fall bara en av en mängd faktorer som påverkar eventuell förekomst av Botulism.

Om du läser, bara i den här tråden, argumenten från dom som inte vaccinerar, förstår du kanske varför man reagerar över folks resonemang.

... men talar jag för mig själv vill jag väl inte att min häst ska drabbas negativt av något som jag har bestämt att den ska utsättas för och definitivt inte om det kan få negativa följder för hästen.
Risken för problem i samband med vaccination är för mig försumbar i jämförelse med vad Botulism innebär.
Att ha häst innebär daglig beslut och risktagningar för hästens del i form av sjukdomar, skador, miss i hantering osv. Vad är skillnaden?
Om din stallägare kör av vägen med transporten imorgon och hästen blir skadad, kommer du då aldrig att transportera din häst?
Eller om din stallägares häst får en infektion i hoven p g av felsöm, kommer du då aldrig mer att sko din häst?
Jag hoppas du förstår att jag inte är ute efter att jäklas med dig, men jag är så less på undanflykter just när det gäller vaccinering mot Botulism.

LIA

En ytterligare risk, som sällan nämns, är i samband med stickskador. Står om det i undersökningen jag länkat till ovan.

LIA

Visa källor för dina påståenden!!

Enligt ett examensarbete hos SLU (http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf) gäller helt andra siffror.

Det antal hästar som under perioden 1995-2005 insjuknat i Botulism är: 68 fall konstaterade, 9 fall troliga men ej konstaterade samt ännu ett antal misstänkta fall.
Av dessa konstaterade överlevde 11,8%!
Av dom som insjuknat och där man har noteringar om vaccination, så har INGEN häst varit fullvaccinerad. 3 st har fått 2 injektioner vardera men ej den tredje.
Ungefär hälften av landets hästar utfodras med hösilage.
Ungefär hälften av dom hästar som äter hösilage vaccineras.

Min reflektion: Om ingen häst vaccinerats, skulle det medfört dubblering av antalet fall.
Om alla hästar skulle utfodras med hösilage, skulle antalet sjukdomsfall öka med det dubbla.
Dvs, så skulle antalet insjuknade hästar varit bortåt 400 eller fler! Eller 40 st/år!

Så "liten" är alltså risken för Botulism!!

LIA

Du måste läsa ordentligt innan du länkar, för arbetet du läser ifrån pratar om misstänkta fall av botulism inte konstaterade.
Sista kostaterade fallet av botulism ska ha varit -96, enligt Cecilia M, slu.
Senast nu i helgen på en kurs på slu angående diskuterades det myten angående botulism och hösilage.

Deras konstaterande var att så länge det fanns en bra hantering av fodret var risken för botulism i stort sett obefintlig.
För det fanns så väldigt få konstaterade fall och dom misstänkta fallen, var i alla fallen dom sett i kombination med dåligt hanterat foder t.ex. öppnade höbalar i en lerig hage så att hästarna både trampade på och åt samma mat.

För övrigt är inte heller mina hästar vaccinerade, anser att risken är så pass lite så länge man har en bra foderhantering så att det inte är värt det.

Är medveten om att jag inte kan lukta eller se var det finns botulinium-bakterier men anser att jag kan ser var det finns en lämplig miljö för den att växa till, och kan på det sättet undvika den.

/Camilla

Camilla

Som rubriken lyder. Är era hästar vaccinerade mot botulism?
Varför eller varför inte?

M-oaa

Ja, de är vaccinerade sedan många år. Tycker det är en billig livförsäkring och jag skulle aldrig förlåta mig om de blev svårt sjuka/dog pga att jag inte vaccinerat.
Som sagt; man kan inte genom att lukta på, eller se på ensilaget om det är bot-bakterier i det.

Kanske skulle du ta och läsa innehållet ordentligt?

Citat:
"Den kliniska bilden är mycket specifik och diagnosen baseras därför oftast på de kliniska fynden ... Diagnosen kan verifieras genom påvisande av toxinförekomst. Eftersom toxinet är väldigt potent och hästar är mycket känsliga krävs små toxinmängder vilket gör att det är svårt att påvisa toxinet."

LIA

Du måste läsa ordentligt innan du länkar, för arbetet du läser ifrån pratar om misstänkta fall av botulism inte konstaterade.
Sista kostaterade fallet av botulism ska ha varit -96, enligt Cecilia M, slu.
Senast nu i helgen på en kurs på slu angående diskuterades det myten angående botulism och hösilage.
Camilla

Alltså kan man heller inte lita på att svaren blir rätt.
Det togs ganska mycket prover på Second Glass (medans han levde och vidare sen efter han dog, obducerades även senare) och dessa skickades vidare till SVA.

Var dom stupfulla och vindögda där eftersom vi fick svar att det var botulism :confused::confused:

AM

*KL*

Tänkte lite på det här med reaktioner på vaccination....

Det gäller väl allt vaccin? Är inte dessa hästar vaccinerade mot något överhuvudtaget?

Det handlar inte om en extra spruta utan 3 ska dom ha i grunden precis som med de flesta vaccin.:)

Någon annan frågade om priset.. jag betalade ca 300 kr sprutan.
Så grundvaccinering hamnar kring 900 kr. sen är det en spruta årligen.Min vet är privatpraktiserande så det variera prismässingt .

Så långt är jag också med, men man tar ju inte alla tre sprutorna på en gång. Verkar lite onödigt att haka upp sig på just den meningen i mitt inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
323
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka