Botulism - vaccinerar ni?

Sv: Botulism - vaccinerar ni?

Lugn ;) var inte så jag menade.. utan mer allmänt ..Finns nog folk som kan få för sig att det bara handlar om en spruta sen är det bra.

Håller på med grundvaccineringen mot botulism just nu. Lilla damen har fått första sprutan och kommer att få andra under nästa vecka.

Hon har ätit hösilage i fem år, till och från, utan att vara vaccinerad. Ingen annan häst i stallet har varit det heller och jag har väl varit rätt omedveten om riskerna och om hur vanlig sjukdomen är.

Läste för en tid sen på litegrann om sjukdomen och fick se att den sannolikt är vanligare än vad de flesta tror... Så då bestämde jag mig för att vaccinera när veterinären ändå skulle spruta henne mot influensan....

Måste säga att jag blev överraskad över hur billigt vaccinet är! Hade jag vetat det hade jag nog gjort det för länge sen, men jag hade fått höra att det var jättedyrt att vaccinera om inte hela stallet skulle göra det samtidigt.... Och ingen stallkamrat har nånsin varit intresserad.

Så, hur som helst så håller pållan på att få det skydd hon borde ha fått för länge sen. Skulle ha svårt att förlåta mig om nånting skulle hända och jag sen fick reda på att det var möjligt att på ett enkelt sätt förebygga....

kl

Ja, min häst är vaccinerad mot boutulism.

Lugn ;) var inte så jag menade.. utan mer allmänt ..Finns nog folk som kan få för sig att det bara handlar om en spruta sen är det bra.

Nejnej, jag har grundvaccinerat förut så jag vet vad det handlar om ;)

Fast problemet med att endast diagnostisera det via kliniska fynd är att det kan lika gärna vara något annat.
Eftersom det inte är funnet toxinet är det bara misstänkta fall. Vi vet inte säkert förrän toxinet är påvisat.

/Camilla

Alltså kan man heller inte lita på att svaren blir rätt.
Det togs ganska mycket prover på Second Glass (medans han levde och vidare sen efter han dog, obducerades även senare) och dessa skickades vidare till SVA.

Var dom stupfulla och vindögda där eftersom vi fick svar att det var botulism :confused::confused:

AM

När var det ni fick svar från SVA att det var botulism? Att sista fallet som var konstaterat var -96, var enligt kursen på Slu men dom kan ju ha missat något.

/Camilla (som inte tror att SVA var stupfulla och vindögda när dom gav er det svaret)

Nej, absolut inte "lika gärna". Det framgår i citatet varför toxinet är så svårt att påvisa. Läs f ö hela undersökningen.

Blotta det faktum att ingen fullvaccinerad häst har insjuknat i Botulism under dessa år, torde räcka för att övertyga vem som helst om vad som gäller.

Hur skulle du resonera, om någon av dina hästar skulle insjukna i Botulism för att du inte ville kosta på den en vaccination?
Risken var ju så liten. :o

LIA

ja min häst är vaccinerad för säkerhets skull, och om det blir kallt så köper vi oftast hösilage och då tycker jag det känns lite lugnare när han är vaccinerad....

När var det ni fick svar från SVA att det var botulism? Att sista fallet som var konstaterat var -96, var enligt kursen på Slu men dom kan ju ha missat något.

/Camilla (som inte tror att SVA var stupfulla och vindögda när dom gav er det svaret)

Ungen dog på kliniken dec 2002. Det gick också väldigt snabbt.
Han var helt som vanligt halv 8 på morgonen. Dog kl 15 på eftermiddagen. Vid tio halv elva såg vi att han var lite stel och sedan gick det fort.
Så i januari 2003 ringde dom därifrån och meddelade oss svar.
Ungen hade fått två vacc och skulle ha sin tredje första veckan i januari.
Förutom svar så var det tre oberoende veterinärer som sa detsamma...

Så vad du har för uppgifter..det har jag ingen aning om...

AM

*kl*
Har inte vaccinerat nya pållen, gjorde på förra, var vet som tyckte att jag inte behövde, då enligt denna har hästar även dött som varit vaccinerade. Men funderar på att vaccinera honom iaf, men blir då inte förens han ska ha vanliga vaccineringen :p (dvs om 4 veckor)

KL
Alla stuteriets hästar är vaccinerade mot Botulism. Det har blivit många djur genom åren att grundvaccinera.

Mina är inte....om man kollar statistiken så är de väldigt få fall där man kunnat konstatera att det är botulism som ligger bakom, de som har kunnat konstateras är väldigt få. Men jag har funderat på det...

Jag är noga med ts-halten och att hösilaget är av god kvalité, det är ingen garanti men drabbas jag så har jag verkligen haft extrem otur....

Kommer nog göra det till nästa år då jag har förstått att det blir mer och mer vanligt pga mördarsniglarna... i england är det tydligen ganska vanligt men där vet dom ju inte riktigt heller hur man skördar...smaksak eller?

Har för mig att botulism bakterien är aerob, ngn som vet?

Min förra foderhäst var det men min nuvarande foderhäst är det inte(de åt inte hösilage först men har börjat med dset) Men skulle det varit min häst så hade jag vaccinerat den direkt mot det. Man vet ju aldrig om någoting sådant skulle hända , dwet skulle ju vara hemskt om det hände .........

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
323
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka