Botulism - vaccinerar ni?

Sv: Botulism - vaccinerar ni?

Jag får väl också alla på mig när jag skriver att min häst inte heller är vaccinerad och äter ensilage varje dag.
Alltid hört att risken är så pass liten, att det är onödigt och veterinären har aldrig rekomenderat det. Får dock se vad hon säger nästa gång vanliga vaccinet ska ges, då kanske jag bokar in en extra spruta.

aysha; skrev:
Nä, men jag kan se jord och kadaver, samt lukta och känna på fodret.

Jag har varit i kontakt med veterinär som resonerar som följande: Har man en häst kan man vaccinera, men har man 20 är det bara en onödig utgift, just för att risken är så liten.
Vi köper även av en bonde som skördar efter konstens alla regler och vet vad han håller på med.

För det första så luktar det inget om botulismbakterien.
Sedan räcker det med ett smittat strå i en 400 kilos bal

Vi har 45-50 hästar.
Alla vaccinerade.

INGEN bonde kan garantera 100 procent riskfritt foder.

I övrigt gör alla som dom vill med sina hästar. Så hur du gör är din ensak.

Rättade bara dina felaktiga påstående.

AM

Med risk att bli lynchad...
Min häst är inte vaccinerad och han äter hösilage varje dag. Anledningarna är:
*Vaccinet ger inget fullgott skydd
*Jag lägga upp höet varje dag och ser vad han får i sig
*Sjukdomen är så ovanlig

Visst, det handlar inte om några större pengar, men det har bara inte blivit så.. I stallet är en av 6 hästar vaccinerade.
Det känns som risken att han får botulism är mindre än att han får ett ben avsparkat i hagen, och då går han ensam. :cool:

Känn inte så, har fyra och ingen av mina är vaccinerade heller. Håller med dej fullt ut. Har koll på mitt ensilage , odlar själv o har ekologiskt. inget mögel och väldoftande.Aaaahhhhh:smirk:

Ja jag vaccinerar.
För att jag vill förebygga så gott jag kan, det kanske händer ändå men jag skulle känna mig så hemsk om min häst drabbas av botulism och jag inte hade vaccinerat..

Nej, han är faktiskt inte vaccinerad. Var lite sådär om man skulle göra det när jag köpte honom o han skulle få hösilage och hörde mig för i stallet hur de andra hade gjort.

Blev lite avskräckt när stallägaren berättade att en av hennes hästar hade reagerat på sprutan och att hon INTE ville vaccinera i fortsättningen mot botulism. Risken att få det kontra det hästen fick genomgå från sviterna av sprutan gjorde att det inte var värt det sa hon.

Vet att man inte kan vara helt 100%-ig vad gäller att veta om balen är drabbad eller inte, men hon gör så att hon tar vallen på en högre höjd från marken samt plastar med dubbel plast mot normalt för att vara på den lite mer säkra sidan.

Men snälla, vad är det för slags veterinärer du har? :eek: Får du en bal smittad av Botulism, är det stor risk att inte bara en utan många av dom där 20 hästarna blir sjuka. För några år sedan i ett stall i Skåne, var det 4-5 hästar som gick åt samtidigt.

LIA

På de senaste 10 åren har cirka 10 hästar dött av botulism i Sverige.
Hur många som dött eller blivit sjuka av vaccinet är nog okänt, men det finns nog sådana fall med då vaccinet har visat sig ha negativ påverkan på hjärtat.

*KL*

Ja de är vaccinerade.
De äter bara hö men eftersom de redan har grunden så är det ju bara att fortsätta. Man vet aldrig om man måste börja fodra med ensilage igen.

Nej jag vaccinerar inte min häst mot Botulism trots att hon äter hösilage dagligen. Anledningen är att jag anser att det är så pass liten risk för att hon skulle insjukna. Visst är det enkelt gjort att vaccinera men isåfall ligger det mig betydligt närmare till hands att låta min häst gå med benskydd på varje dag i hagen pga sparkrisken som jag anser vara flera hundra gånger större.

Dessutom rådfrågat tre veterinärer, där ingen av dem ens vaccinerade sina egna hästar mot botulism.

Min häst har vi vaccinerat tidigare år. Iår så tog vi dock ut en veterinär som inte vaccinerade mot botulism eftersom det enligt henne var mkt större risker med att vaccinera än risken att dom blir sjuka.

Vi hade dock tänkt att ta det när vi åkte till kliniken nästa gång iaf. Men nu sist blev hästen mycket men kortvarigt sjuk av influensavaccinet så nu tror jag inte det blir någon vaccination mot botulism iaf.

Ja, mina är vaccinerade. Inte bara för att dom ibland äter silage utan för att dessa blöta vintrar ger en ökad risk att dom får i sig nåt elände från marken...gäller även när det är blöta somrar.

Var har du fått den här informationen ??

Har aldrig hört talas om detta ?

Tror du får utveckla dig hur botulism utvecklar sig trodde den endast gjorde det i syrefri miljö ?

Mvh Mia

På de senaste 10 åren har cirka 10 hästar dött av botulism i Sverige.
Hur många som dött eller blivit sjuka av vaccinet är nog okänt, men det finns nog sådana fall med då vaccinet har visat sig ha negativ påverkan på hjärtat.
Visa källor för dina påståenden!!

Enligt ett examensarbete hos SLU (http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf) gäller helt andra siffror.

Det antal hästar som under perioden 1995-2005 insjuknat i Botulism är: 68 fall konstaterade, 9 fall troliga men ej konstaterade samt ännu ett antal misstänkta fall.
Av dessa konstaterade överlevde 11,8%!
Av dom som insjuknat och där man har noteringar om vaccination, så har INGEN häst varit fullvaccinerad. 3 st har fått 2 injektioner vardera men ej den tredje.
Ungefär hälften av landets hästar utfodras med hösilage.
Ungefär hälften av dom hästar som äter hösilage vaccineras.

Min reflektion: Om ingen häst vaccinerats, skulle det medfört dubblering av antalet fall.
Om alla hästar skulle utfodras med hösilage, skulle antalet sjukdomsfall öka med det dubbla.
Dvs, så skulle antalet insjuknade hästar varit bortåt 400 eller fler! Eller 40 st/år!

Så "liten" är alltså risken för Botulism!!

LIA

Ge din vet länken jag skrivit ovan. Be samtidigt om uppgifter på hur många hästar som insjuknar av vaccinet och hur många av dessa som dör.

LIA

hur menar du då? att dom kan få problem med hjärtat när vaccinet ges eller att det kan orsaka problem längre fram? nu blev jag ju lite orolig. min vet sa ingenting om det.

Skulle också gärna vilja ha reda på var du hittat det här. Håller just på med grundvaccineringarna men har inte märkt mer än att pållarna blir hängiga dagen efter.

då kanske jag bokar in en extra spruta.
Det handlar inte om en extra spruta utan 3 ska dom ha i grunden precis som med de flesta vaccin.:)

Någon annan frågade om priset.. jag betalade ca 300 kr sprutan.
Så grundvaccinering hamnar kring 900 kr. sen är det en spruta årligen.Min vet är privatpraktiserande så det variera prismässingt .

Senast ändrad:

Av dom som insjuknat och där man har noteringar om vaccination, så har INGEN häst varit fullvaccinerad. 3 st har fått 2 injektioner vardera men ej den tredje.

LIA

Och en av dom där tre stod hos oss..Second Glass.
Han skulle ha sin tredje samma vecka och vi visste tyvärr inte på den tiden att skyddet gällde från tredje sprutan.
Trots att det är en del år sedan så glömmer jag aldrig hur han blev då han sjuknade in..

Och det är väl som allt annat. Då man får bevittna en botulismhäst så drömmer man mardrömmar länge efteråt.

Än idag har vi ribban skyhögt.
Ingen får äta hösilage förrän den är fullt vaccinerad.
Alla inackorderingar har vaccinationstvång.

Här sitter folk och pratar om hög stubb och nogrannhet..

Som grovfoderproducent kan jag smula sönder helt och hållet, den teorin, att det går att framställa ett garanterat botulismfritt foder.

Enbart blåögda hästägare går på det.

AM

Här sitter folk och pratar om hög stubb och nogrannhet..

Som grovfoderproducent kan jag smula sönder helt och hållet, den teorin, att det går att framställa ett garanterat botulismfritt foder.

Enbart blåögda hästägare går på det.

AM

Det var ingen som sa att fodret blir helt botulismfritt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
323
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Mens
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur