Sv: Böter för Häst utan pass
Jag har också undrat över varför de är så viktiga. En tanke som någon hade var att hästskatt skulle införas någon gång i framtiden. Någon annan som vet det riktiga svaret? Är det bara för slakt o försäljning, kan det väl knappast vara?
Största anledningarna är ju som redan skrivits att de ska ha en identitetshandling som följer dem resten av livet.
Sen så är det för slakt, eller snarare föra att man ska kunna ha kontroll över att de hästar som slaktas inte behandlats med medikamenter som man inte får behandla livsmedelsproducerande djur med. Och att de hästar som behandlats med det inte går till slakt.
Även om det är ett hobbydjur för oss, så i myndighetsögon ses hästarna som livsmedelsproducerande djur om de inte - med hjälp av passet - undantas ur den kedjan (dvs får 'livstids slaktkarens').
En häst kan byta ägare många gånger under en livstid, med ett (korrekt ifyllt) pass kan man trots detta garantera sig om att det inte slaktas djur som behandlats med substanser man inte vill att djur som blir föda ska behandlats med. I många fall är förbudet bara för att man inte tagit reda på exakt hur lång tid det tar innan medlet går ur kroppen, men det skyddar ju även mot att det i butiker hamnar kött med rester av substanser som är hälsovådliga.
Vill man prompt ha ett egen-nytta-argument förutom identitetsdelen, så se det som att MED pass kan du behandla din häst med det medel som av veterinären anses bäst, och inte 'bara' de medel som är godkända för livsmedelsproducerande djur.
Sen är det för mig en ökad trygghet. Mina hästar är chipmärkta och har pass. Dvs jag kan inte bara bevisa ägarskap (mha pass + kontrakt), jag kan också bevisa att 'den där hästen är min' om den kommer bort, genom chippet. Att jag har just ett pass istället för ett registreringsbevis är ju sak samma. Dessutom följer vaccinationerna hästen lättare i passet, vilket är en bekvämlighetsfaktor.
Så, jag vill nog vända på frågan - vad är det som är så jobbigt med pass? Man skaffar det EN gång, håller rätt på det och sen har man inga problem.