Böter för Häst utan pass

Sv: Böter för Häst utan pass

Ja visst tillkommer dessa 2000 kr som jag tycker är en skitsumma i vite när man nu stuntat i pass i 4 år sen lagen kom till och detta är den första ?? bötfällda .

Och ett halvblodföl så är det minsta du får betala är 1600 kr för pass och dna bestämning och sen tillkommer teckenbestämning och chippet vilket är svårt att klara på 400 kr .

Straffsumman borde varit betydligt högre för att mäniskan skulle sett till att påbörjat sina pass . Tycker det var ett snällt vite ;)

Mia

Håller med om att vitet är ca samma som det kostar att fixa ett pass, vilket i sig faktiskt är om inte direkt oskäligt så i de flesta fall i överkant.

Men det kanske inte blev mer eftersom det rörde sig om 7 hästar, 14 000 är ju rätt mycket när man lägger ihop det. Samt att de nu också får kostnaden för passen, vad den nu blir, ovanpå.

haha jag glömde att det är annorlunda för hästar som inte är travare, men jag betalade inte för dna testet ju??? skickade bara in svanshår från stoet, fast jag tror de bakar in det i avgiften för frysmärkning och chipmärkning, kommer inte ihåg vad det kostade.
Så ja det blir ca 2000 men som sagt denna ägare får ju betala mer än så eftersom hon/han får betala pass eller mer straffavgifter

Lånar knapp.. Men är det väldigt svårt med matematiken här eller? Tror ni att denna person slipper skaffa pass bara för att han/hon får lov att betala vite? Naturligtvis är det så som Alexandra W antyder. Kostnaden blir 2000 per häst i vite + kostnaden för pass till alla hästar. Vitets storlek läggs så att man ska tjäna på att göra rätt från början. Alltså gällde vitet troligtvis en ras som inte kostar 2000 kr utan något lägre.

men att man skjuter så länge på det, man kunde ju ta ett par hästar om året då, det var ju inte så att passkravet kom över en natt ju..
men så är det. Jag tycker passkravet är bra även om jag har skogsmulle eller tävlingshäst

absolut är vitet snällt tilltaget, med tanke på att ägaren också fått en månad på sig att skicka papper för att beställa passen och på så sätt kunna slippa extrakostnad.

Vet inte om du lånar knapp eller svarar mig eftersom det är många inlägg emellan ?

Jag förstår att personen är tvungen att betala vite OCH Pass .

Däremot anser jag att det skulle inte behöva gå så lång tid innan utan är det lag på pass så borde det ligga böter direkt isådana fall på de hästar man kommer på att ägaren struntat i passen ?

Samtidigt är jag lite trött på storebror med foderföretagare och allt det innebär som ska kontrollera allt ....

Mia

Vet inte om du lånar knapp eller svarar mig eftersom det är många inlägg emellan ?

Jag förstår att personen är tvungen att betala vite OCH Pass .

Däremot anser jag att det skulle inte behöva gå så lång tid innan utan är det lag på pass så borde det ligga böter direkt isådana fall på de hästar man kommer på att ägaren struntat i passen ?

Samtidigt är jag lite trött på storebror med foderföretagare och allt det innebär som ska kontrollera allt ....

Mia
Vitet sätts i samband med ett föreläggande. Böter döms man till i domstol. Jag tror att det bara är polisen som får utdömma böter på plats. Länsstyrelsens djurskyddshandläggare får det i varje fall inte. Skulle vara himla smidigt på sätt och vis. Och det var ett knapplån;)

Dom jag köpt hästar av, har alltid sett till så att vaccinationer mm stått i passet, jättebra tycker jag som köpare .
Tittar jag i mina gammlingars pass, så är allt korrekt i fyllt av mina veterinärer. Ordning och Reda !!

Hej från Hambo

I många pass finns utrymme för anteckningar, och där kan man ju som ägare skriva in t ex anledning till t-märkning eller annat som man vill ska följa med hästen.

Jag har också undrat över varför de är så viktiga. En tanke som någon hade var att hästskatt skulle införas någon gång i framtiden. Någon annan som vet det riktiga svaret? Är det bara för slakt o försäljning, kan det väl knappast vara? :confused:

Jag har också undrat över varför de är så viktiga. En tanke som någon hade var att hästskatt skulle införas någon gång i framtiden. Någon annan som vet det riktiga svaret? Är det bara för slakt o försäljning, kan det väl knappast vara? :confused:
Hästen ska ha en identitetshandling som följer den hela livet. Det är väl ingenting konstigt med det?

I passet finns all information om hästen. Alla vaccineringar, alla veterinärbehandlingar, etc, etc. Information som är väldigt viktig att ha speciellt när det är djur som köps och sälja en hel del. Det är ju inte ovanligt att en häst har 7-8 st ägare under en livstid och det är mycket information som försvinner på några led.

Största anledningarna är ju som redan skrivits att de ska ha en identitetshandling som följer dem resten av livet.

Sen så är det för slakt, eller snarare föra att man ska kunna ha kontroll över att de hästar som slaktas inte behandlats med medikamenter som man inte får behandla livsmedelsproducerande djur med. Och att de hästar som behandlats med det inte går till slakt.

Även om det är ett hobbydjur för oss, så i myndighetsögon ses hästarna som livsmedelsproducerande djur om de inte - med hjälp av passet - undantas ur den kedjan (dvs får 'livstids slaktkarens').

En häst kan byta ägare många gånger under en livstid, med ett (korrekt ifyllt) pass kan man trots detta garantera sig om att det inte slaktas djur som behandlats med substanser man inte vill att djur som blir föda ska behandlats med. I många fall är förbudet bara för att man inte tagit reda på exakt hur lång tid det tar innan medlet går ur kroppen, men det skyddar ju även mot att det i butiker hamnar kött med rester av substanser som är hälsovådliga.

Vill man prompt ha ett egen-nytta-argument förutom identitetsdelen, så se det som att MED pass kan du behandla din häst med det medel som av veterinären anses bäst, och inte 'bara' de medel som är godkända för livsmedelsproducerande djur.

Sen är det för mig en ökad trygghet. Mina hästar är chipmärkta och har pass. Dvs jag kan inte bara bevisa ägarskap (mha pass + kontrakt), jag kan också bevisa att 'den där hästen är min' om den kommer bort, genom chippet. Att jag har just ett pass istället för ett registreringsbevis är ju sak samma. Dessutom följer vaccinationerna hästen lättare i passet, vilket är en bekvämlighetsfaktor.

Så, jag vill nog vända på frågan - vad är det som är så jobbigt med pass? Man skaffar det EN gång, håller rätt på det och sen har man inga problem.

Jag blev oerhört förvånad när jag läste den här artikeln.
Jag köpte en häst utan pass i våras, det var bråttom och jag ville göra klart affären och valde därför att skaffa passet själv ist. för att vänta tills det var klart. Men det var ju ägarens risktagande -som jag fattade det, eftersom man eg. inte får sälja hästar utan pass. Pållen i fråga har numera pass och jag är så nöjd och glad för jag fick döpa den själv. :love:

Sen tycker jag att det är otroligt bra att hon har pass. Jag har skrivit in den historia jag fick med mig om hästen från förra ägaren. Det är en häst helt utan papper och med en relativt dunkel historia så det känns bra att kunna lämna det vidare, om jag inte har kvar den till dess död.

Jag trodde att det bara var vid försäljning/transport/slakt/avel som man hade problem med att inte ha pass, men där ser man.

*KL*
Tycker det är ett fint exempel på hur mes-Sverige genast ställer sig först i kön om eu bestämt någon som har väldigt lite med oss att göra. Jag kan förstå att man nere i europa vill ha den här informationen där man är storkonsumenter av både djurmediciner och hästkött. Men visst- nu blir det ju lättare för italien att ta emot våra hästar - de reser så fint med sina pass. Detta gäller naturligvis inte Bukefalos hästar- de blir alla trotjänaravlivade och får en minneslund i en solig backe.

En annan sak som passet påverkar är förresten det här med foderföretagare. Inte aktuellt för alla, men för alla med eget stall t ex.

Om man på något vis hanterar foder (köper, säljer, producerar, använder) så ska man generellt sett registrera sig som foderföretagare - om de inte gjort om reglerna på senare tid. Det är för att foder ska kunna spåras hela vägen från jord till bord egentligen. Dvs man ska kunna följa fodret ända till 'slutkonsument' (djuret). I inackorderingsstall kan t ex stallägaren vara det och då behöver inte alla inack registrera sig. Men för oss med eget stall så då är (eller var om de ändrat, orkar inte kolla)man definitivt foderföretagare.

Om man inte enbart har hästar i stallet som är undantagna från livsmedelsproduktion. Då behöver man inte registrera sig som foderföretagare. För att kunna undanta alla hästarna i stallet från livsmedelsproduktion, så krävs - just det - pass på hästarna.

Nu är foderföretagardelen inte så blodig, det sköts i princip pappersvägen bara, och de krav som ställs som inte är självklara för envar (att kontrollera att fodret är tjänligt) är rent pappersmässiga. Man ska dokumentera och spara kvitton osv så man kan visa av vem, när, hur mycket osv foder man köpt, samt att föra 'journal' på foder som getts till vilken häst osv.

Men eftersom många som är emot pass är det med motiveringen att de i alla fall inte tänker låta hästen gå till slakt, så är det för dessa en extravinst med pass. Då 'slipper' man pappersarbetet med att vara foderföretagare. Utan pass gör man inte det, då man då inte kan undanta dem rent 'lagligt' från livsmedelsproduktion.

*KL*
Tycker det är ett fint exempel på hur mes-Sverige genast ställer sig först i kön om eu bestämt någon som har väldigt lite med oss att göra. Jag kan förstå att man nere i europa vill ha den här informationen där man är storkonsumenter av både djurmediciner och hästkött. Men visst- nu blir det ju lättare för italien att ta emot våra hästar - de reser så fint med sina pass. Detta gäller naturligvis inte Bukefalos hästar- de blir alla trotjänaravlivade och får en minneslund i en solig backe.
Nåt j***a land ska väl föregå med gott exempel. Vi vill ha koll på vad vi äter från jord till bord, och det tycker jag är föredömligt.

När det gäller foderföretagare känns det luddigt tycker jag!
När är man en sådan? När man har en, två eller flera hästar som man köper eget foder till? Är det när man köper över en viss mängd foder och lagrar?
Eller är stallägaren foderföretagare fast jag äger drygt halva mängden hö som vi har på skullen?

Och måste jag spara kvitton på foder fast jag inte har hästen registrerad som firma?

När det gäller foderföretagare känns det luddigt tycker jag!
När är man en sådan? När man har en, två eller flera hästar som man köper eget foder till? Är det när man köper över en viss mängd foder och lagrar?
Eller är stallägaren foderföretagare fast jag äger drygt halva mängden hö som vi har på skullen?

Och måste jag spara kvitton på foder fast jag inte har hästen registrerad som firma?
Här finns information om vad som gäller ang foderföretagare. På sidan 5 står undantagen http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JS97.pdf

*KL*
Men visst- nu blir det ju lättare för italien att ta emot våra hästar - de reser så fint med sina pass. Detta gäller naturligvis inte Bukefalos hästar- de blir alla trotjänaravlivade och får en minneslund i en solig backe.

Puh, började fundera över hur vanligt det är att man skickar sin lilla häst på slakt när man anser att tiden är inne? Själv anser jag inte att det är något fel med att använda sig av det kött som annars skulle förfaras. Men jag skulle aldrig göra så mot mina egna hästar, här hos oss finns hästar i åldrarna från 10 till 33 år. När det sedan är dags för dem att vandra vidare till evigt gröna ängarna så ska de få somna in på gården och helst skulle jag se att de även fick ligga här.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 799
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 024
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder