Böter för Häst utan pass

Sv: Böter för Häst utan pass

Puh, började fundera över hur vanligt det är att man skickar sin lilla häst på slakt när man anser att tiden är inne? Själv anser jag inte att det är något fel med att använda sig av det kött som annars skulle förfaras. Men jag skulle aldrig göra så mot mina egna hästar, här hos oss finns hästar i åldrarna från 10 till 33 år. När det sedan är dags för dem att vandra vidare till evigt gröna ängarna så ska de få somna in på gården och helst skulle jag se att de även fick ligga här.
nej, våra svenska privathästar får nog många gånger gå till destruktion eller grävas ner hemma. Inom trav- och galopp är det nog vanligare att de går till livsmedelsproduktion om de inte är behandlade med något som gör att de inte får bli mat. Och det är tveksamt om man lägger ner tid och pengar på en halvdan häst för att få den frisk. Hästar modell Iceland eller någon annan riktigt bra häst lägger man nog ner mer arbete och veterinärkostnader på eftersom det betalar sig i slutändan. Då kan det hända att de får preparat som det är livstids karens på = destruktion.

Jag har en tysk häst, gjorde nyss ägarbyte. Den jag köpte hästen har inte gjort ägarbyte, så jag vet inte om det varit flera ägare mellan henne och uppfödaren. Så där kan man inte följa hästen!

Och gammelpålle (född 1982) kostade flera hundra för att få pass + avgift för ID-kontrollant. Sedan fyllde varken klinik eller privatpraktiserande veterinär i de medel som är livstids karens på!

Så att jag har pass till mina hästar är inte något jag har haft nytta av!

Ja visst tillkommer dessa 2000 kr som jag tycker är en skitsumma i vite när man nu stuntat i pass i 4 år sen lagen kom till och detta är den första ?? bötfällda .

Och ett halvblodföl så är det minsta du får betala är 1600 kr för pass och dna bestämning och sen tillkommer teckenbestämning och chippet vilket är svårt att klara på 400 kr .

Straffsumman borde varit betydligt högre för att mäniskan skulle sett till att påbörjat sina pass . Tycker det var ett snällt vite ;)

Mia

Frågan är om det är en skitsumma om samma ägare drabbas av nya böter pga passbrist på häst, säg att samma ägare får nya böter med motsvarande belopp eller högre. Du tror inte att det lönar sig då att skaffa pass.;)

Sedan är jag ganska säker på att denna ägare kommer att kollas igen, om passen inte finns så blir det en ny volta.:angel:

Jag har slaktat mina för livsmedelsproduktion,ser inget fel med det, en avlivades och kremerades, men annars har de gått till slakt men då har jag vetat vad de fått i sig och eftersom jag inte kan gräva ner mina så var det ett enkelt val, men på ett mindre slakteri som var otroligt trevliga och noggranna.
Har inga samvetskval över metiden, tycker det är värre att söva ihjäl, iofs finns det bättre preparat nu så:)

Jag har slaktat mina för livsmedelsproduktion,ser inget fel med det, en avlivades och kremerades, men annars har de gått till slakt men då har jag vetat vad de fått i sig och eftersom jag inte kan gräva ner mina så var det ett enkelt val, men på ett mindre slakteri som var otroligt trevliga och noggranna.
Har inga samvetskval över metiden, tycker det är värre att söva ihjäl, iofs finns det bättre preparat nu så:)
Jag bultade min hemma, så söva ihjäl är ju inte nödvändigt bara för att man avlivar hemma och skickar till destruktion. Men jag ser inte heller något moraliskt fel i att skicka till slakt heller om man tycker att det passar.

Vad kan det vara för mening att skaffa pass på sin 17 år gamla häst? Om man skickar den på slakt fattas ju ändå all viktig information om tidigare mediciner. Det tycks ju gå finfint att slakta en sån ändå.

Jag kan tycka att självklart vill man ha pass på en välstammad "fin" häst. De som däremot har en billig skogsmulle som de inte tänkt skicka till slakt, vad har de egentligen för nytta av passet?

Vi har begränsade resurser, använd dem till att kolla upp djurhållningen istället för att hålla på med onödig pappersexercis.

Det är betydligt svårare att fiffla med hästarna när de har pass. Och det måste väl ligga i alla hästvänners intresse, att hästarna får högre status och slipper bli bara en handelsvara, utan ha ett egenvärde?

Jag kan tycka att självklart vill man ha pass på en välstammad "fin" häst. De som däremot har en billig skogsmulle som de inte tänkt skicka till slakt, vad har de egentligen för nytta av passet?
.

Varför INTE ha pass? Vad är det stora besväret eller problemet med att ha pass till sin billiga skogsmulle?

Sen kan jag tycka att det blev snett för X år sen när kravet kom att man blev tvungen skaffa pass till sin 20-åriga gamla trotjänare med en hov påväg mot graven redan. Men nu har det gått så många år, så nu är det bara ren och skär lathet eller snålhet som gör att det finns passlösa hästar därute, med möjligen några få undantag.

Ska man börja resonera som görs på sina ställen i tråden så varför ska gamle Gustaf som bara kör bil mellan hemmet och mataffären ha körkort för, det är bättre pengarna läggs på att ta rattfyllon och fortkörare än att jaga gamla Gustaf..

Vad kan det vara för mening att skaffa pass på sin 17 år gamla häst? Om man skickar den på slakt fattas ju ändå all viktig information om tidigare mediciner. Det tycks ju gå finfint att slakta en sån ändå.

Vi har begränsade resurser, använd dem till att kolla upp djurhållningen istället för att hålla på med onödig pappersexercis.
Nja, nu ingår ju passkontrollen i själva tillsynskontrollen inom djurskyddet så bara att åka ut och kolla enbart pass är inte aktuellt.

Jag kan dock hålla med om att det är ganska omständigt att kräva pass för alla hästar som är i livet oavsett ålder. Det hade nog varit enklare för alla att kräva pass på alla hästar som var födda från och med ett visst år. Jag ansökte om dispens för min då 26 år gamla ponny men fick inte det. Så min häst fick sitt första pass när han var 27 år :D Det hade nog varit lämpligare att kräva pass på hästar i tävling och hästar födda från och med det och det året. Hästar utan pass skulle man då kunna förbjuda att gå till livsmedel eller så. Jag är dock inte emot pass i övrigt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 799
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 024
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder