Böter för Häst utan pass

Hambo

Trådstartare
Läste på Nyheterna att en Hästägare blivit dömd att betala 14.000 i böter för att han/hon ej hade pass på sina hästar .
Hästägaren hade blivit varnad och fått en månad på sig att visa att pass var pg.
Rättvist tycker jag, vad tycker ni andra ??

Hej från Hambo

Sv: Böter för Häst utan pass

Läste på Nyheterna att en Hästägare blivit dömd att betala 14.000 i böter för att han/hon ej hade pass på sina hästar .
Hästägaren hade blivit varnad och fått en månad på sig att visa att pass var pg.
Rättvist tycker jag, vad tycker ni andra ??

Hej från Hambo
Helt rätt tycker jag. Det är hög tid att få ordning på passproblematiken tycker jag. Passkravet har ju faktiskt funnits sedan 2006. Så himla svårt är det inte att skaffa pass till sin pålle... Passen tappar ju lite av sin funktion om de inte fylls i ordentligt av veterinär, men det kommer nog det med.

Äntligen. Om det ska vara något bevänt med lagen om pass måste det också finnas något straff om man struntar i att fixa passet.

Jag tycker det är bra, har alltid skött allting med papper och pass och tillstånd. Det sista har jag känt, till vilken nytta? Jag har lagt ut en massa pengar på byråkrati som ingen bryr sig om den efterlevs eller inte.

Så jag kanske inte blir glad av att nån annan åker dit, men rätt ska vara rätt.

Lagen om pass tycker jag är utmärkt, det stärker på sikt hästens status genom att det blir svårare att fiffla vid t ex slakt och försäljning.

Men som sagt; till vilken nytta om man bara kan skita i det utan påföljder?

Alltså hade det lönat sig att skaffa pass till dom !

Hej från Hambo

Har i alla (ca 26 år) haft hästpass till alla mina hästar - och inte en kotte har någonsin brytt sig. Byråkraterna är jätteduktiga på att hitta på en massa krångel; dom må helt säkert ligga sövnlösa bara för att tänka ut villka dumheter dom skall få lagstiftade :rofl:

Dumheter tycker jag! Lägg pengarna på att kolla upp värre brott mot djuren! Läste ju tex på nyheterna här på Buke att det bara kostar 50 dagsböter á 50:- att låta två hästar svälta ihjäl! :mad:

Jag förstår inte alls poängen med passen! De gör noll nytta, bara en kostnad för hästägaren! Och merarbete för rasföreningarna som åkte på att göra dem! Och informationen till hästägarna har ju varit skitdålig! Om man inte är aktiv för fem öre och har en gammal kuse hemma på gården, hur ska man då över huvud taget veta man ska ha pass? :confused:

Jag tycker det är utmärkt, och som någon annan sa - äntligen.

Varför ska de som skaffar pass betala pengar för att ordna det, om andra utan påföljd kan skita i det?

Att såhär många år efter passtvånget kom ge dem en månad att fixa det utan att drabbas av vite är dessutom väldigt snällt.

Helt rätt.

Bra att dom har börjat sätta åt dom som slarvar med passen till sina hästar har man dessutom fått en månad på sig så har man ju. Fixar man det inte då får man gott ta sina böter

Med andra ord så lönade det sig att inte skaffa pass!

Knappast...

De 2 K är inte istället för pass, det är en straffavgift för att inte ha pass. Skaffar hästägaren inte pass kommer det nya straffavgifter. Så att inte skaffa pass har ökat kostnaden med minst 2 K.

Men om vi låtsas personen nu avlivar alla hästarna, så hela kostnaden för passdel blir de 2 K/häst så är det i nästan samtliga fall DYRARE än att INTE skaffa pass.

Är hästen redan registrerad, så tar ingen förening mer än 2000 kr för att utfärda pass. Utan du får betala passkostnad + ev idkontroll + ev chip (om ej chippad).

Om hästen inte övht registrerats så beror det på ras. Du kan inte gå på arabernas horribla prislista ;)

T ex så tidigare i Sverige registrerad häst utan pass, där kostar ett pass 900 kr hos SH. Och det som tillkommer förutom det är en chipmärkning för max 3 - 400 kr.

Har hästen ej känd härstämning så tillkommer även åldersbestämning via tänderna utförd av veterinär. Gör det i samband med ett annat besök och det kostar inte en tusenlapp.

Dvs ej reg, okänd stam, reg i SH. 900 kr i pass, max 350 kr chipmärkning och så åldersbestämning via tänderna som kan kosta upp til 750 kr utan att det blir mer än 2 K. Om man är minsta smart kan man få ner kostnaden för chip och id-kontroll till mindre än 1000 kr totalt.

Så, det går utmärkt att skaffa pass under 2000 kr även för en oreggad häst utan stam.

Senast ändrad:

Varför inte?
Måste man ha ett pass därifrån så kostar 2850 om man har tappat bort sitt.

Därför att det inte står i artikeln att det är 7 arabhästar som saknar pass.

Och ÄVEN om det är araber - som du för den delen kan regga i SH om du vill slippa ARAB, så blir det INTE billigare. FÖr det blir 2000 kr PLUS kostnaden för pass.

Personen får ju inte betala 2000 kr/häst för att aldrig ha pass. UTan för att inte ha skaffat, skaffat inte personen så får den om och om igen betala högre och högre straffavgifter. De 2000 kr/häst ersätter inte passkostnad, det tillkommer utöver.

Skaffa pass till ett halvblod kostar ju mer än 2000 kr med pass ,dna bestämning samt chippning och teckenbestämning .

Mia

Du kan fortfarande regga i SH.

Men det är ju tudelat, är hästarna registrerade men utan pass, eller är de övht inte registrerade? Det påverkar stort, du kan ju regga ett föl i ASVH för totalt 2 K t ex. Men däremot inte en vuxen tidigare oreg. En vuxen reg som behöver pass och man är under 2 K igen osv.

Men hur man än vänder på det så blir det inte billigare ta straffavgifterna, dvs det 'lönar sig' inte för hästägaren att inte skaffa pass, även om det skulle kosta 5 000 kr för pass. För avgiften (2000 kr) TILLKOMMER ju.

Så hur man än vrider på det kostar det ägaren minst 2000 kr extra att INTE skaffa pass.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 799
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 024
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 298
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar