Bostonterrier?

Coldspell

Trådstartare
Vi planerar eventuellt att skaffa en till hund som lite sällskap till den hunden vi redan har (en otroligt lugn jackrussel tik på 11 månader). Hon är så otroligt hundkär och skulle nog må bra av att få en kompis. Nu funderar vi alltså på bostonterrier som andra ras. Vad har ni för erfarenheter av dessa? mycket sjukdommar? När jag har läst om dem så verkar det som om det är noga med att ha kollat patella, hjärta och ögon.

Vi vill ha en glad och livlig hund som även uppskattar att vara med oss människor. Hundarna kommer sällan vara hemma längre än tre timmar i sträck själv och vi tar mycket promenader och ska börja träna agility till sommaren med den första hunden. Låter det som om denna ras skulle kunna passa?:)

Sv: Bostonterrier?

De bostonterrier jag har träffat har varit väldigt trevliga lugna och lättsamma sällskapshundar. Det är inte den ras jag tänker på när det gäller agilityträning och liknande aktiviteter. Det jag har emot dem är att de har stora huvuden som ger problem vid förlossningarna och oftast måste snittas. Det gör att valpen är dyr i inköp och det föds inte heller så många valpar i Sverige varje år. Raser med platt näsa kan lida av andnigsproblem. Problem med knäledsluxation (patella) har de flesta småhundsraser.

Kriteriet "glad och livlig, tycker om att vara med oss människor" tror jag de flesta raser uppfyller så det är nog mer en fråga om vilken typ av päls, storlek och utseende du vill ha och vad du vill att den här hunden ska användas till. Varför inte en JRT till om ni nu trivs med den ni har?

Tack för ditt svar. Ja, varför inte en till JRT? mest för att det hade varit roligt att prova en till ras. Agility vill jag bara träna med JR terriern för att hon verkar lämpad för det...jag behöver inte träna det med bostonterriern bara därför. :)

Däremot så gillar jag egentligen inte att de måste snittas då de ska födas. Men jag gillar deras utseende...en annan favoritras för mig är Boxer, men den går bort pga. storleken eftersom vi reser så mycket...Denna kändes som lite liknande till utseendet och lynne? men lite mindre...

jag gillar deras utseende...en annan favoritras för mig är Boxer, men den går bort pga. storleken ...Denna kändes som lite liknande till utseendet och lynne? men lite mindre...

Jag tycker inte boston och boxer är så lika. En boxer har enorm energi, mer som JRT i så fall. De bostonterrier som jag har träffat har inte varit så... däremot inte sagt att de inte kan vara det.

Kejsarsnitten och andningsproblemen följer med den platta näsan och runda huvudformen så om du vill ha naturliga förlossningar titta i så fall hellre på raser med en annan huvudform.

Ovanliga raser kan betyda att man får vänta länge på sin valp.

Martha: jag skulle vela ha en hundsom är lite grövre än så och dessutom har jag lite dåliga erfarenheter av Dansk - Svensk gårdshund...:(

Lejonelle: Till temperamentet är de kanske inte lika...men jag tänkte mest till utseendet...Bostonterriern påminner ändå lite om boxern i mindre format på något sätt. Det är lite utseendet jag också är ute efter. Vet inte riktigt varför...men jag gillar de lite mindre och grövre typerna. Fransk bulldog är en annan ras jag tittat på...

Köp från en uppfödare som jobbar hårt med förlossningsproblematiken då?
Jag gillar verkligen Bostonterrier som ras, och vad jag har förstått ser man inte snitt som en "naturlig utväg" inom hela rasen och stöttar man då en uppfödare som jobbar med det stöttar man ju en sundare avel :)

Glömde att nämna att våran JRT inte är lika livliga som de brukar vara...hon är EXTREMT lugn så det gör inget om den andra hunden inte är lika livlig som en JRT brukar vara.

Jag har tittat lite på det faktiskt...men det känns som om alla uppfödare skriver det...så hur sållar man agnarna från vetet? Speciellt med tanke på att vi inte har möjligheten att åka vart som helst bara för att bara besöka kenneln? Vi bor så långt norrut...

Jag känner bara en bostonterrier och den är livlig som sjutton - har en jätte stor PÅ-knapp men en nästintill osynlig AV-knapp :angel:, hoppar och studsar som en gummiboll med lätthet upp i ansiktshöjd, är svår att få ner på jorden och väldigt "tuff" för att vara så liten. En vän till ägaren tränar agility med den och på agilitybanan är han otroligt kvick, vändbar och tycker det är himla roligt.

Det är lite utseendet jag också är ute efter. Vet inte riktigt varför...men jag gillar de lite mindre och grövre typerna. Fransk bulldog är en annan ras jag tittat på...

Har du fastnat för den typen av hund så ska du förstås ha en sån. Utseendet är inte oviktigt men det allra viktigaste är att du får en hund som passar för det du vill att ni ska göra tillsammans. Söker du en boxer och köper en boston eller fralla så blir du nog besviken.

Men både frallan och boston är jättetrevliga hundar. Mops är en annan ras med lite samma look som också är en jättego och trevlig sällskapshund. Vill du ha lite större så finns engelsk bulldog eller mini-bullterrier.

Läs på om temperament och hälsa så du får en hund som passar dig och din familj så bra som möjligt. Lycka till!

Okej, men brukar inte tikar överlag vara lite lugnare? Det där kanske ändå lät lite väl livligt :D

Tack för dina svar! du belyser både saker jag tänkt på och inte tänkt på. Det är precis det jag är ute efter. Jag vet att utseendet egentligen är sekundärt, men samtidigt är det lite svårt att låta bli att dras med :d

Jag tycker att både bostonterrier och fransk bulldog låter bra då man läser om hur deras temperament SKA vara...men jag undrar om de alltid är sådana? lite därför jag startade tråden...för att få lite svar av sådana som kanske äger eller har träffat många sådana. För jag har bara sett sådana på håll och fattar att jag måste skapa mig en större bild av rasen än så ;)

Jag känner bara en bostonterrier och den är livlig som sjutton - har en jätte stor PÅ-knapp men en nästintill osynlig AV-knapp :angel:, hoppar och studsar som en gummiboll med lätthet upp i ansiktshöjd, är svår att få ner på jorden och väldigt "tuff" för att vara så liten. En vän till ägaren tränar agility med den och på agilitybanan är han otroligt kvick, vändbar och tycker det är himla roligt.

Det där stämmer ganska bra in på den bostonterrier jag ser då och då.
Men jag tror att mycket beror på ägaren. Det är lätt att glömma att det finns mycket i en så liten hund och att det gäller att styra upp den från början och att det inte blir som med den bostonterriern jag känner, det är den som bestämmer och ägaren lyder.

Min sambo har en bostonterrier :) han är 9 år och en hund som bäst kan beskrivas som.. lättsam :p han är inte speciellt sammarbstsvillig men inte heller olydig, springer gärna men ligger helst i sängen. Hur rasen är över lag med sjukdomar vet jag inte, men jag tycker helt klart att andningssvårigheterna bör tas in i beräkningen. Sambons snarkar, och då menar jag SNARKAR, han får inte sova i sovrummet. Även när han är vaken så blir det mest "snarkljud" av det, på sommaren får man vara vaksam på om han blir överhettad. Han har patella problem på ena bakbenet, så för tillfället vattenjympar han. Vet inte om patella är ett utbrett problem på bostons men personligen hade jag nog oroat mig mer för andningen. Man märker att det är ett problem om man jämför med mina andra två hundar som är "normalnosade"

Bert-Linus

Har träffat två bostonterrier i mitt liv, dom var verkligen väldigt livliga bägge två. Den ena gick jag agilitykurs ihop med, och hon verkade väldigt duktig på det. Så det är nog ingen dålig sysselsättning för en boston T.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
807
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka