Sv: Borzoi
Min bästa kompis har två borzoier och deras granne har en tredje. Det är verkligen mysiga hundar med stor personlighet, men jag kan tycka att dom är ganska svårmotiverade då framförallt tiken i sällskapet gör lite som hon känner för när man ber henne om något som hon inte vill. Däremot är hon fantastiskt duktig när det är roligt, så det gäller att hitta rätt motivation.
De är oftast enkla att ha lösa (kompisen använder knappt koppel) och älskar att få springa av sig, men har de väl fått den motionen så är dom väldigt lugna och slappa inomhus. Båda hundarna min kompis har är mattjuvar och kommer åt det mesta få dn borzoi kan bli väldigt lång
men annars märker msn knappt av dom inomhus.
När man kommer och hälsar på är hanen väldigt sällskaplig medans tiken inte ids hälsa om det inte är någon hon känner (och är det en hund hon känner blir hon tokglad), men jag skulle nog säga att hanen har umgåtts för mycket med retrievrar
Det är heller aldrig några problem med hundmaten eller liknande då alla tre hundarna är väldigt lätta med okända hundar och de är väldigt "språkkänsliga"
Nackdelen som jag kan se är att dom drar in mycket smuts eftersom dom inte är särskilt renliga av sig utan hoppar gärna i både lövhögar och diken samt att dom fryser hyfsat lätt (den ena har lite päls och den andra får snöbollar i pälsen som kyler ner honom på vintern). Gillar man dessutom vinthundsmentaliteten så är de riktigt trevliga och roliga hundar.
De två hanarna är importerade från Tyskland och tiken är uppfödd av en uppfödare i Skåne (som jag tycker verkar vettig)