xantina

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja veta mer om rasen borzoi, någon här som äger en sådan eller kan berätta mer?

Sv: Borzoi

Min väninna har och det är den mysigaste, trevligaste, enklaste och clownigaste hunden i hela området! Hon går fint att ha lös, är mjuk i hundmöten och lägger sig platt med frambenen rätt ut och inga hundar kan bli arga på henne =) Busig, lat inne och supertrevlig, en tyst hund som jag aldrig hör säga ett ljud!
Till de enda nackdelarna hör att hon är en stor mattjuv och kommer åt högt och lågt =) Barnlås på skåp osv är ett måste! Samt att hon ÄLSKAR att gegga ner sig =) Folk glor ibland när vi med våra vinthundar kommer hem med svarta, träsktroll medans Pudeln är helt ren.

Senast ändrad:

:) Jag har länge kikat på denna rasen, men är lite osäker på om det finns några bra uppfödare av rasen här i Sverige. Är det stor skillnad i storlek mellan tik och hane?

Den här tiken är från Norge nära svenska gränsen. Stor och stor, hanarna är större ja. En del linjer har överdrivna huvud vad gäller den buktande nosryggen det tycker jag är fult. Den här tiken har rätt rak nos.

Jag har en hane på 4år. Helt ljuvlig!
Behöver rejäla promenader och lösspring på säkert område dagligen för att må bra. Vi tränar trick, lite lydnad och agility samt viltspår.

Det är en följsam och behaglig hund, vill sova mjukt och mycket inomhus, full fart ute. Stark jaktinstinkt - något rör sig snabbt så reagerar dem innan dem ser vad det är. Men släpper det lika fort det är ute ur syn och hörhåll.
Men det kräver ansvar och han har dragit omkull några människor pga sin styrka i sina språng framåt när dem inte orkar hålla. Just sayin :cool:

Fäller en del, lätt pälsvård men skogen fastnar om den blir lite blöt. Och min älskar att bada!

Bra hälsa för en så stor hund, inga rasbundna sjukdomar.

Jag har svårt tänka mig en bättre ras för mig, jag är helt fast!
Ibland är dock storleken ett bekymmer, han får bl.a. Inte plats i min arbetsbil så nästa gång får jag beställa en större. Typ buss.

I hundsport denna månaden är det månadens ras, kanske kan vara kul och läsa?
Min tidning blev förstörd innan jag hann läsa den tyvärr så kan inte säga varken bu eller bä

Min bästa kompis har två borzoier och deras granne har en tredje. Det är verkligen mysiga hundar med stor personlighet, men jag kan tycka att dom är ganska svårmotiverade då framförallt tiken i sällskapet gör lite som hon känner för när man ber henne om något som hon inte vill. Däremot är hon fantastiskt duktig när det är roligt, så det gäller att hitta rätt motivation.

De är oftast enkla att ha lösa (kompisen använder knappt koppel) och älskar att få springa av sig, men har de väl fått den motionen så är dom väldigt lugna och slappa inomhus. Båda hundarna min kompis har är mattjuvar och kommer åt det mesta få dn borzoi kan bli väldigt lång :D men annars märker msn knappt av dom inomhus.

När man kommer och hälsar på är hanen väldigt sällskaplig medans tiken inte ids hälsa om det inte är någon hon känner (och är det en hund hon känner blir hon tokglad), men jag skulle nog säga att hanen har umgåtts för mycket med retrievrar :D Det är heller aldrig några problem med hundmaten eller liknande då alla tre hundarna är väldigt lätta med okända hundar och de är väldigt "språkkänsliga"

Nackdelen som jag kan se är att dom drar in mycket smuts eftersom dom inte är särskilt renliga av sig utan hoppar gärna i både lövhögar och diken samt att dom fryser hyfsat lätt (den ena har lite päls och den andra får snöbollar i pälsen som kyler ner honom på vintern). Gillar man dessutom vinthundsmentaliteten så är de riktigt trevliga och roliga hundar.

De två hanarna är importerade från Tyskland och tiken är uppfödd av en uppfödare i Skåne (som jag tycker verkar vettig) :)

Jag har träffat lite borzoier och tikarna har varit helt underbara. Tydliga och fina i sitt kroppspråk, snälla och supermysiga. Flera av hanarna däremot har varit otrevliga, framförallt mot andra hundar. Inte alla, men tillräckligt många för att jag aldrig skulle våga köpa borzoihane utan att noga kolla upp mentaliteten på släktingar, träffa så många som möjligt osv.

Annars är de ju vinthundar. Gillar att röra sig och springa men är lugna inomhus, stark jaktlust också. För mig är pälsen en nackdel, men jag har sett borzoier både med tokmycket päls och med betydligt mindre mängd päls. Beror nog delvis på linjer och på hur man sköter om pälsen. Kan vara värt att kolla upp om man vill ha borzoi och tycker att mängden päls har någon betydelse. Det är ju trots allt en del jobb med att ha en rejält långhårig hund.

*KL*
Åh, skall följa denna tråd med nyfikenhet och intresse. Jag tycker att borzoi:en är en så vacker och ståtlig hundras. Jag som älskar stora hundar, men inte orkar med jobbet med en krävande str hund - tycker att borzoi verkar vara toppen.

De borzoi:er jag träffat har haft mildhet och känslighet som riktigt trevliga hästar kan ha. Sådär som när man liksom inte behöver orda så mycket, utan följsamheten finns...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 667
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka