Bortglömda hingstar

mahlmt

Trådstartare
Vad finns det för arabhingstar, både levande o avlidna, som ni tycker är lite bortglömda i dagens distansavel?

Jag kom på att Pargos är en hingst som hade "många" arabavkommor och korsningar i ridsporten. Han var en allroundhäst som även har gett ett par talangfulla distanshästar. Finns med i stammen på hästar idag men man hör inte någon önska Pargosblod i sina distanshästar.

Vad finns det fler för arabhingstar som haft framgång men som nu har glöms mer eller mindre bort?
// Linda

Sv: Bortglömda hingstar

Wimaz är en hingst som har ett kanonpsyke, ser bra ut exteriört och har gått 160 km, det är synd att han inte har använts i aveln, det hade varit kul att se vad han ger.
Ingela

Abul Beka är en hingst som står (stod?) hos Järvens arabstuteri.
Det är en spansk hingst importerad:
uppf. la Aldara, D. Mendez (Spanien)
äg. les chevaux arabes d`Aubanel, M. Lazès (Frankrike)
e.Garbo
(Orive x Baldosa e. Maquillo)
u.Calpe
(Uzacur x Egipcia e.Malvito)

En av Abul Bekas avkommor, ISMAEL D'AUBANEL har varit med i landslaget och har 4 stjärnor på avkommor och 2 på egna meriter.

Dom hade även Beausonge:
uppf. les chevaux arabes d`Aubanel, M. Lazès (Frankrike)
äg. leasad av Järvens Arabstuteri 1987-1993
e.Kabul
(Alcazar x Gamina e. Orive)
u.Almaraz
(Bambu x Dalia IV e.Maquillo)

Kabul har 4 stjärnor (högsta) på avkommor.

http://www.snaret.nu/HTML/JAS_hastar1.html

Hingstarna kommer från
http://www.aubanel.net/aubanel2.html
där Addi och några andra svenskar varit och jobbat.
Stuteriet har hävdat sig framgångsrika med sina hästar inom distans i Frankrike (landslaget) och är väldigt anonyma här i Sverige.

Han får man väl bara se svansen på om några år på tävlingsbanorna ;)

En annan bortglömd är Pankin.
Efter Partero som är Espartero - Djamiljah u:Indian Shade
Morfar spanska Bassora. Mormor Esmeralda e: Jager.
// Linda

Shakespeare (Bajano -Shades of Dawn) är en fantastisk hingst som gett många bra distanshästar: Geshira, Gilisha, Gishindi, Garish, Mykonos. Jag hade själv en avkomma, Granosh som tyvärr inte finns idag. Honom ville sheikerna köpa.....
Han har en annan son Grausho (u. Galadriel) som Helen Moberg äger, som jag hoppas kommer att få vara hingst och tävlas i distans och som förhoppningsvis många kommer att betäcka med om han visar fina meriter.

En annan bortglömd är Pankin.
Efter Partero som är Espartero - Djamiljah u:Indian Shade
Morfar spanska Bassora. Mormor Esmeralda e: Jager.
// Linda

Bortglömd och bortglömd, det kanske inte är det ord jag skulle använda.

Det finns ju många arabhingstar och då blir det ju automatiskt så att de inte får så många ston var.

Med tanke på det relativt blygsamma antal ston Pankin (liksom 90% av alla arabiska fullblodshingstar) hade så får man väl ändå säga att hans avkommor presterat bra och att han därför inte är "bortglömd".

Eller hur menar du?

Mvh
QP

Tja, det är ju bara en e. Pankin som gått mer än 50 km.
(och den är INTE vacker, men uppenbarligen fungerar han ändå)

"Med tanke på det relativt blygsamma antal ston Pankin (liksom 90% av alla arabiska fullblodshingstar) hade så får man väl ändå säga att hans avkommor presterat bra och att han därför inte är "bortglömd."

Här menade jag inte bara i distans, han har även avkommor på galoppbanan, och om jag inte minns fel även i andra discipliner.

Kanske inga större stjärnor, men "bortglömd" vet jag som sagt inte.

Det var ju rubriken.

Mvh
QP

Med tanke på hans stam så tycker jag han är ganska bortglömd o för lite använd. Men det är helt ok att tycka annorlunda. Det är väl främst två uppfödare som använt honom.
// Linda

Vad menar du med det???

Hör kanske inte hit, men Pankin har flera ponny avkommer som tävlats framgångsrikt i framförallt dressyr (FEI klasser) men även i hoppning.
Vad gäller distans, så hade säkert fler än Pan (jag antar att det är honom du menar) kunnat gå längre än 50 km om deras ryttare varit intresserade av att rida distans.

Vad jag menar?
Det jag menar är att det som är intressant är vad avkommorna gjort, inte vad de skulle kunna göra eventuelltkanskeomatt.

Vem skulle använda en travhingst till avel, som inte är inkörd, bara för att hingstägaren inte haft lust att köra?
"Jodå, jag ser när han rör sig i hagen att han kunnat ge Gidde Palema en match, och dom avkommor han har skulle säkert kunna vinna elitloppet, men vi har inte lust att köra in dom."

Vad jag menar?
Det jag menar är att det som är intressant är vad avkommorna gjort, inte vad de skulle kunna göra eventuelltkanskeomatt.

Vem skulle använda en travhingst till avel, som inte är inkörd, bara för att hingstägaren inte haft lust att köra?
"Jodå, jag ser när han rör sig i hagen att han kunnat ge Gidde Palema en match, och dom avkommor han har skulle säkert kunna vinna elitloppet, men vi har inte lust att köra in dom."

Det var en konstig jämförelse. Varför jämför du en arabhingst som faktiskt gjort en del med en travhingst som inte ens är inkörd?:confused:

Förstör inte min tråd för den vill jag ha kvar.
// Linda

Tja, det är ju bara en e. Pankin som gått mer än 50 km.)

Visst, och det kan man ju alltid spekulera i vad det beror på...
Men jag förstår fortfarande inte vad du menar, eller vart du vill komma med neanstående påstående ???

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 017
Senast: sinpol
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 935
Senast: supercassie
·
Avel Så här i betäckningstider så är det ju mycket hingstdiskussioner, men som många påpekat så är det också många hingstar som glöms bort...
2
Svar
23
· Visningar
2 297
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar