Borstning av tänder

Det är så olika genetiskt. Min mamma och jag har alltid haft såna tänder som inte blir hål i och jag har aldrig behövt ta bort tandsten. Men pappa tex som sköter tänderna likadant har tänder som går sönder hej vilt.
Nu har jag pga medicinering fått sämre tänder. Jag får försöka se till att använda salivstimulerande utöver att som vanligt borsta/tandtråda/skölja. Min tandläkare säger att det inte gör det bra utan bara mindre dåligt. Men det är ju inte så mkt att göra. Jag måste ju ta medicinen.

Har jag hopplöst dåliga tänder eller är det jag som sköter mina tänder dåligt?

Redan som liten minns jag att tandläkarna alltid skällde på mig att jag inte skulle slarva med tandborstningen.
Som vuxen fortsätter detta - du använder väl tandtråd och borstar 2 gånger om dagen.
Jag blir ju inte trodd

Här är mina tandrutiner:
Borstar med eltandborste
Borstar 2gånger/dag
Använder tandtråd 2 gånger/dag
Mellanrum tandborste åtminstone 2-3 gånger i veckan (där den får plats)
Munskölj varje morgon
Flour tuggummi alla vardagar efter lunch

Vilken tandkräm är bäst
Vilken munskölj är bäst

Visa bifogad fil 156807

Om du har muntorrhet eller höga bakteriehalter i munnen så kan det påverka. Har tandläkare aldrig föreslagit salivprov?. En vän till mig fick göra salivprov efter ständiga problem med tänderna när hon bytte tandläkare. Visade höga bakteriehalter i saliven och exakt vilken behandling hon fick vet jag inte men det har blivit mycket bättre vet jag.

Aha ja det är ju te som jag normalt inte dricker. Själv dricker jag bara riktigt/vanligt(/tråkigt) löste.
Men den som är länkad från tebutiken är ju inte så märkligt när det ligger sockerhjärtan i den. Det är ju inte något dolt socker inte som tex de andra sorterna som Aftonbladet skriver om. Mycket märkligt att det inte står att det är tillsatt socker i dem, fast har man ett te som smakar karamell så kanske man kan utgå från att det är sötat 😅

Men vi är iaf överens om att te som inte är på något sätt sötat ger inte karies :)

Nej, det hade jag faktiskt inte alls trott om inte socker stod med i innehållsförteckningen.
Det kanske inte alla tänker på. Men på just den förpackningen stod socker mer. Sen är det ju en låg mängd socker. Men kanske inte superbra om man sippar på en stor kopp av sånt te flera gånger om dagen utöver måltiderna :).

Överlevde ännu en gång hos tandläkaren :D

Konstiga är att min nya tandläkare inte alls tycker jag har dåliga tänder, måste ju synas på alla lagningar.
Men visst beror ju kanske på att jag har hittat ett sätt att sköta om dem.

Jobbat 25år som tandläkare och visste inte att man kunde köpa Duraphat tandkräm receptfritt (tandhygienisten visste)

Skönt att det gick bra!

Här är en till med dåliga tänder. Jag trodde fram till i vuxen ålder att alla får hål då och då för jag fick laga vid varje besök. Nu när jag är inne på min tredje tandläkare som vuxen har jag fått reda på att jag har ovanligt djupa gropar i tänderna och att mina hål är där istället för mellan tänderna där andra tydligen får hål. Hade jag vetat det så hade jag borstat annorlunda.
Dessutom har jag så otroligt lätt att få tandsten. Inom några månader från senaste tandläkarbesöket har jag synlig tandsten trots borstning och tandtråd. Det känns så orättvist när jag knappt äter sötsaker och läsk.

En sak jag tycker är svårt är de där två centimeter tandkräm. Det får ju inte ens plats på eltandborsten. När jag försökt ta så mycket blir hälften bara en orörd klump som spottas ut igen. Dessutom får jag såna kväljningar av tandkrämer som skummar mycket och alla fluorskölj jag provat är jätteäckliga. Funderar på om man kan använda duraphat på kvällen och annan tandkräm på morgonen som en kompromiss?

Skönt att det gick bra!

Här är en till med dåliga tänder. Jag trodde fram till i vuxen ålder att alla får hål då och då för jag fick laga vid varje besök. Nu när jag är inne på min tredje tandläkare som vuxen har jag fått reda på att jag har ovanligt djupa gropar i tänderna och att mina hål är där istället för mellan tänderna där andra tydligen får hål. Hade jag vetat det så hade jag borstat annorlunda.
Dessutom har jag så otroligt lätt att få tandsten. Inom några månader från senaste tandläkarbesöket har jag synlig tandsten trots borstning och tandtråd. Det känns så orättvist när jag knappt äter sötsaker och läsk.

En sak jag tycker är svårt är de där två centimeter tandkräm. Det får ju inte ens plats på eltandborsten. När jag försökt ta så mycket blir hälften bara en orörd klump som spottas ut igen. Dessutom får jag såna kväljningar av tandkrämer som skummar mycket och alla fluorskölj jag provat är jätteäckliga. Funderar på om man kan använda duraphat på kvällen och annan tandkräm på morgonen som en kompromiss?
Har du provat Apotekets egna skölj, den utan smak? En av ytterst få flourskölj jag kan med..

Skönt att det gick bra!

Jag sätter på tandkräm 2-3 gånger på eltandborsten per borstning. Typ en cm underkäke och en cm till överkäken.

Skönt att det gick bra!

Så bekant detta känns :heart

Jag använder Duraphat 2 dagar i veckan så din ide borde ju funka.
Där var någon som tipsade om en lågskummande tandkräm tidigt i denna tråden: Dentosal

Icas florskölj (den blåa) tycker jag är väldigt neutral i smak, munnen exploderar inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 870
Senast: enough
·
Hundhälsa Jag har aldrig sett något liknande. Vad är det han har på framtänderna?! Det är endast på framtänderna och på de två nedre...
2
Svar
29
· Visningar
8 957
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nu har vi bråkat med detta över ett halvår! Tandborstningen! Gick hyfsat ett tag,men nu är det fullkomligt panikskrik igen, och jag...
2
Svar
35
· Visningar
5 252
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegetariska helfabrikat - vilka är bra?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Nämen!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka