Mycket effektivare.Är det bättre än vanlig menar du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mycket effektivare.Är det bättre än vanlig menar du?
Vissa hundar får - precis som vissa människor - lättare tandsten än andra.Min hund som nu bara äter BARF och färskfoder har nu fått en liten beläggning på ena kindtanden och han är bara 10 månader. Finns det vissa färskfoder som fungerar bättre att ge än andra?
Att hunden inte kan vara helt vaken säger väl sig självt och det är faktiskt säkrare för hunden att den är sövd än bara sederad ("lugnande").Men fy! Då ska vi verkligen göra det! Han måste sövas då va?
Nej, jag har ingen aning om vad eller hur man gör så det säger sig inte alls självt för mig att hunden måste vara sövd..Att hunden inte kan vara helt vaken säger väl sig självt och det är faktiskt säkrare för hunden att den är sövd än bara sederad ("lugnande").
Vid narkos har man luftvägarna fria, kontroll över andningen och förhindrar att det far ner krafs i lungorna .
Däremot så kostar det förstås en bra slant som oftast inte går på försäkringen...
Jag brukar passa på när/om hundarna ändå ska sövas, främst för att det blir en narkos mindre än om jag skulle ta tänderna separat men även för att då går i alla fall narkosen på försäkringen .
Om man bara skrapar kan det räcka med sedering, däremot så är det tydligen obehagligt med laser o/e ultraljud så därför sövs hundarna.Nej, jag har ingen aning om vad eller hur man gör så det säger sig inte alls självt för mig att hunden måste vara sövd..
Det har även med risken att få ner bakterier i lungorna att göra. Vid sövning kan du lägga ner en andningstub och packa svaljet, det går inte vid en sedering.Om man bara skrapar kan det räcka med sedering, däremot så är det tydligen obehagligt med laser o/e ultraljud så därför sövs hundarna.
Det där har man på de flesta ställen frångått utom i undantagsfall. Dvs att man passar på att ta tandsten samtidigt som hunden sövs för tex en operation. Detta pga risken för frisättning av bakterier i blodbanorna.Jag brukar passa på när/om hundarna ändå ska sövas, främst för att det blir en narkos mindre än om jag skulle ta tänderna separat men även för att då går i alla fall narkosen på försäkringen .
Oj, förlåt, det var inte meningen att låta besserwissrig . Nu har ju i och för sig andra redan svarat men om man (förutom det som redan skrivits) jämför med ett tandläkarbesök för en själv så är det väl inte alltid det trevligaste man kan vara med om och det är viktigt att tandläkaren kan komma åt överallt för att undersöka och behandla .Nej, jag har ingen aning om vad eller hur man gör så det säger sig inte alls självt för mig att hunden måste vara sövd..