Borstning av tänder

Jag var tvärtom, aldrig några problem och såg väldigt bra ut trots att jag i perioder som barn definitivt inte hade så bra tandvårdsrutiner. Jag tror inte någon av mina tre systrar heller haft några problem med hål eller liknande - och den ena systern hade några år då hon definitivt inte följde några tandvårdsrutiner. Så jag skulle också säga att det till stora delar kan vara genetiskt.

Min man har samma problem och har fått en speciell tandkräm utskriven på recept av tandläkaren, vet inte om det går att göra så i Sverige? Som jag har förstått det innehåller den betydligt mer fluor än vanliga tandkrämer som går att köpa i butik.

Han har även blivit tillsagd att inte skölja munnen alls efter tandborstning utan låta tandkrämen sitta kvar och verka så länge som möjligt, men så gör du kanske redan.

Helt ärligt jag gav upp redan som barn. Varje gång jag kom till tandläkaren så fick jag skäll. Det var inget pedagogiskt med "det här är bra" utan vad jag än gjorde så var allt skit. Till det så kom det "pedagogiska" instruktioner om hur jag skulle göra med deras fuskmun utan tunga och kinder. Givetvis gjorde de då saker som var fysiskt omöjliga att genomföra.
Idag stänger jag av. Så fort jag får det minsta lilla kritik om saken, även om det är befogat, så klassar jag det som ointressant och slutar bry mig. Orka liksom när det ändå inte är någon idé och jag helt uppenbart är värdelös inom området.
Såhär resonerar jag också.
Jag är född med helt värdelösa tänder, de är verkligen mitt största problem på kroppen. De har alltid varit dåliga, hela mitt liv, jag har väl typ lagat varenda tand och haft massvis med tandsten. Nån tandläkare utropade "men oj, du har ju ingen emalj!" när hon såg mina tänder första gången, en annan tandläkare la huvudet på sned och frågade "har du fått lida mycket för det där?" (då syftade han på att mina tänder är medfött missfärgade och går inte att åtgärda med mindre än fasader)
Många tandläkare har genom årens gång kommenterat att mina tänder är extremt nedslitna och jag har blivit "anklagad" både för att gnissla tänder, dricka ohemula mängder juice och vara vegetarian. Samtliga tandläkare jag har träffat tidigare (=många olika genom åren!) har sagt åt mig att jag måste sköta mina tänder fel! Oavsett hur jag har gjort.

Tillslut så struntade jag i vad de sa utan sköter nu mina tänder på "mitt sätt", utan att berätta för någon hur jag verkligen gör (när de frågar ljuger jag och säger det de vill höra). Jag har även lagt om kosten, och nu har jag varken hål eller tandsten längre, så uppenbarligen verkar min egen metod funka.

Min man har samma problem och har fått en speciell tandkräm utskriven på recept av tandläkaren, vet inte om det går att göra så i Sverige? Som jag har förstått det innehåller den betydligt mer fluor än vanliga tandkrämer som går att köpa i butik.
Det går att göra :up: Det är den där Duraphat som @Michellan95 nämnde (men går nog att köpa utan, också?)

Något i min saliv gör att jag har större risk för karies. Jag har haft rätt många hål i tänderna och får ofta höra att jag borstar för dåligt. Men det spelar liksom ingen roll vad jag gör. Tyvärr har jag även svår tandvårdsrädsla. Ingen bra kombination. Jag använder Duraphat med extra flour (finns receptfritt på apotek, men man måste fråga efter den pga ligger inte framme.)

Jag blev utskälld i parti och minut när jag gick i grundskolan, hade många hål och fick höra att jag skulle tappa alla mina tänder innan jag fyllt 25 osv osv... Till sist gav jag upp och stängde bara öronen när jag var hos tandläkaren. Men gissa vad, jag har passerat 50 och har fortfarande alla tänder i behåll! Jag vet inte om det var något i kosten i mitt föräldrahem, ingen tillgång till tandtråd eller något annat som orsakade det. De senaste >30 åren har jag haft tre hål om jag minns rätt.

Jag har lätt att få tandsten däremot, men min nuvarande tandläkare och tandhygienist gör inget väsen av det. De är nöjda med att mina tänder är rena och välskötta, tandstenen beror på något annat.

Har jag hopplöst dåliga tänder eller är det jag som sköter mina tänder dåligt?

Redan som liten minns jag att tandläkarna alltid skällde på mig att jag inte skulle slarva med tandborstningen.
Som vuxen fortsätter detta - du använder väl tandtråd och borstar 2 gånger om dagen.
Jag blir ju inte trodd

Här är mina tandrutiner:
Borstar med eltandborste
Borstar 2gånger/dag
Använder tandtråd 2 gånger/dag
Mellanrum tandborste åtminstone 2-3 gånger i veckan (där den får plats)
Munskölj varje morgon
Flour tuggummi alla vardagar efter lunch

Vilken tandkräm är bäst
Vilken munskölj är bäst

Visa bifogad fil 156807
Vad tråkigt att du fått skäll av tandläkaren, så ska det inte gå till.

Vinklar du tandborsten mot tandköttskanten? Det är där bakterierna till största del sitter. Men munnen är liten och det är ibland svårt att komma åt :).

Tandtråden ska föras ner i tandköttsfickan på båda sidor om tandköttspapillen (den lilla trekanten mellan tänderna) och gnuggas försiktigt fram och tillbaka. Börjar det blöda är det ett tecken på tandköttsinflammation och man ska då inte sluta utan fortsätta med dessa rutiner. Tandköttsinflammation brukar läka ut inom ca en vecka om man får ordenligt rent.

Allmäna rekommendationer är fluoridtandkräm med en fluoridhalt på 1450 ppm för vuxna. 2 cm tandkräm två gånger dagligen, borstning 2 minuter. Sköljer man med vatten efteråt så bör man tillföra fluorid med munskölj efteråt.

Kan du kanske få tid hos en tandhygienist istället som kan kolla om det finns något de kan hjälpa dig med? Du kan få fluoridskölj på recept också så blir det billigare. Det är Dentan som skrivs recept på, men finns också receptfritt.

Karies (Hål i tänderna) påverkas av hur vi borstar, om vi tillför fluor (som inte sköljs bort med vatten) och vad vi äter och hur ofta. Generellt rekommenderas det att vi äter ca 5 gånger om dagen. Och då räknas allt vi stoppar i munnen utöver vatten.

Karies kan till viss del vara genetisk då saliven påverkar och även tandanatomin (tex djupa fåror i tuggytorna på tanden som är svåra att hålla rent) samt om man har någon mineralstörning.
Även parodontit är till viss del genetisk.

Du har inte problem med muntorrhet?

Jag tycker det är jättetråkigt att du inte träffat bra tandvårdspersonal. Tycker det verkar som att du är engagerad i din tandvård och tar hand om dina tänder på ett bra sätt. Mvh Tandhygieniststudent.

Har jag hopplöst dåliga tänder eller är det jag som sköter mina tänder dåligt?

Redan som liten minns jag att tandläkarna alltid skällde på mig att jag inte skulle slarva med tandborstningen.
Som vuxen fortsätter detta - du använder väl tandtråd och borstar 2 gånger om dagen.
Jag blir ju inte trodd

Här är mina tandrutiner:
Borstar med eltandborste
Borstar 2gånger/dag
Använder tandtråd 2 gånger/dag
Mellanrum tandborste åtminstone 2-3 gånger i veckan (där den får plats)
Munskölj varje morgon
Flour tuggummi alla vardagar efter lunch

Vilken tandkräm är bäst
Vilken munskölj är bäst

Visa bifogad fil 156807
Du sköter ju dina tänder väldigt noga!
Men hur menar du att de inte tror dig?
Säger de rakt ut att det inte kan stämma eller frågar de hur din rutin ser ut?

Nu har jag turen att inte få hål så lätt men får tandsten.
Men detta ständiga frågande på varje besök om min rutin känns tråkigt och lite skuldbeläggande .
Har i alla fall aldrig haft säger att det inte kan stämma. Det måste ju vara hemskt om de gör det när man verkligen försökt.

För mig känns det som det är omöjligt att göra rätt. Borsta noga och använd tandtråd osv för att minska tandstenen säger de. Och sedan:
Jag ser att du borstat för hårt här. Har du mjuk tandborste?
Varje gång i flera ÅR..
*suck*

Vad tråkigt att du fått skäll av tandläkaren, så ska det inte gå till.

Vinklar du tandborsten mot tandköttskanten? Det är där bakterierna till största del sitter. Men munnen är liten och det är ibland svårt att komma åt :).

Tandtråden ska föras ner i tandköttsfickan på båda sidor om tandköttspapillen (den lilla trekanten mellan tänderna) och gnuggas försiktigt fram och tillbaka. Börjar det blöda är det ett tecken på tandköttsinflammation och man ska då inte sluta utan fortsätta med dessa rutiner. Tandköttsinflammation brukar läka ut inom ca en vecka om man får ordenligt rent.

Allmäna rekommendationer är fluoridtandkräm med en fluoridhalt på 1450 ppm för vuxna. 2 cm tandkräm två gånger dagligen, borstning 2 minuter. Sköljer man med vatten efteråt så bör man tillföra fluorid med munskölj efteråt.

Kan du kanske få tid hos en tandhygienist istället som kan kolla om det finns något de kan hjälpa dig med? Du kan få fluoridskölj på recept också så blir det billigare. Det är Dentan som skrivs recept på, men finns också receptfritt.

Karies (Hål i tänderna) påverkas av hur vi borstar, om vi tillför fluor (som inte sköljs bort med vatten) och vad vi äter och hur ofta. Generellt rekommenderas det att vi äter ca 5 gånger om dagen. Och då räknas allt vi stoppar i munnen utöver vatten.

Karies kan till viss del vara genetisk då saliven påverkar och även tandanatomin (tex djupa fåror i tuggytorna på tanden som är svåra att hålla rent) samt om man har någon mineralstörning.
Även parodontit är till viss del genetisk.

Du har inte problem med muntorrhet?

Jag tycker det är jättetråkigt att du inte träffat bra tandvårdspersonal. Tycker det verkar som att du är engagerad i din tandvård och tar hand om dina tänder på ett bra sätt. Mvh Tandhygieniststudent.
Även te och kaffe? för hål?

Pga psykisk ohälsa har jag under vissa perioder av mitt liv skött mina tänder väldigt dåligt. När jag kommit på banan med det igen har jag fått rekommenderat Duraphat (finns receptfritt på apoteket men med recept går det på högkostnadsskyddet). Som andra skrivit är det mer fluor i det än i vanliga tandkrämer man köper i matbutiken.

Sedan bara som allmän information; Tandtråd och mellanrumsborstar kompletterar varandra och ersätter oftast inte den andra. Tandtråd gör rent i kontaktpunkten mellan tänderna (där man oftast får hål) och mellanrumsborsten gör rent under kontaktpunkten i aproximalrummet (där det oftast sitter tandsten).
Tandtråd gör rent hela vägen en bit ner i tandköttsfickan också, om man böjer den runt tanden.

Okej, fast du skrev inte det utan du skrev att mellanrumsborsten gör rent nedtill och tandtråden upptill …
Ja jag vet att jag skrev det för att de är få som faktiskt använder tandtråden så som man bör och tandtråden är glatt för att vi ens ska få ner den mellan tänderna och det gör att det är svårt att få med allt plack som sitter i tandköttsfickan.

Han har även blivit tillsagd att inte skölja munnen alls efter tandborstning utan låta tandkrämen sitta kvar och verka så länge som möjligt, men så gör du kanske redan.
https://www.kronansapotek.se/duraph...MI24D85t_oiQMVQxiiAx1KxwaYEAQYBiABEgK3-_D_BwE Den här finns på apotek men bakom disk, man behöver inte recept. Men det går lika bra att skölja med flour efter tandborstning, blir samma flourmängd. Jag som är dålig på flera moment brukar dock använda denna som har extra flour.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 870
Senast: enough
·
Hundhälsa Jag har aldrig sett något liknande. Vad är det han har på framtänderna?! Det är endast på framtänderna och på de två nedre...
2
Svar
29
· Visningar
8 957
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nu har vi bråkat med detta över ett halvår! Tandborstningen! Gick hyfsat ett tag,men nu är det fullkomligt panikskrik igen, och jag...
2
Svar
35
· Visningar
5 252
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar