borstar ni era islandshästar??

C

chrissan

Hur mycket borstar ni på era islänningar? Har hört så många varianter på detta. En del struntar helt i det och andra den gamla klassikern en halv timma på var sida. Hur påverkar det deras tåliga vinter päls som ska stå emot många timmar ute.

Sv: borstar ni era islandshästar??

Mina hästar har en lättskött päls, därför borstas de av inför ridning. Det är sällan man behöver gå så hårt fram, utom möjligen de dagar som de har haft sina SPA behandlingar med lerinpackningar.:angel:

borstar av vid ridning och så. på vintern har nog ingen islandsägare lyst att hålla på med rykt och liknande om hästen inte är klippt. det är lixom ingen ide. man kommer aldrig igenom pälsen i alla fall. under sommarmånaderna när han är kortpälsad kan jag vara mer seriös och rykta och ha mig.

Borstar av vid ridning. Går igenom man och svans någon gång per månad kanske. Min förra häst ryktade jag ibland på sommaren: han blev ju blank och då är det kul att rykta. Nuvarande har aldrig ryktats. Musblack som hon är blir hon helt enkelt inte glansig oavsett hur länge man skulle gnida.

Vid lerinpackning borstar jag bort den värsta leran på kroppen (sadelläge) med piggborste och sen går jag igenom med rotviskan, lera i man och svans struntar jag helt i.

På sommaren borstar jag så lite som möjligt då min häst redan får stå ut med 1 timme om dagen-pyssel pg.a eksem. Hon är inte så förtjust i att bli ompysslad.

Man och svans borstas med hårborste 1 gång i månaden eller inför något viktigt, nu under vintern gör jag ingenting med den pga all lera. Dumt att lita på den i onödan.

Dessutom har täckeshästarna den blankaste päls man kan tänka sig.
All lera sitter i täcket.

Pålle är helrakad och täckad, så han är mest smutsig under magen och på benen (som inte är rakade).
Ska jag rida borstar jag hela honom men ryktar inte särskilt ofta. Ska han inte ridas så spolar jag oftast bara av benen och kollar hovarna vid intag. Naturligt vis visiteras han dagligen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård