Borrelias anitkroppar

rahl

Trådstartare
Om man har gjort ett blodprov för det 4 veckor efter att hunden har börjat halta så hann det bildas antikroppar? Eller skulle man behöva göra om testet och se?

Sv: Borrelias anitkroppar

Det tar cirka 4-6 veckor efter fästingbettet för kroppen att producera antikroppar som sedan finns kavr i cirka ett år.
Hunden bröjar inte helelr halta så fort den blivit biten utan det tar oft flera veckor upp emot månader innan just hältan kommer så troligtvis behöver testet inte göras om, men det finns en vädlogt liten risk för att hunden visat symptom på hälta innan tillräckligt med antikroppar producerats.

De flesta hundar som drabbas av borrelios visar inga symptom alls.

Det tar cirka 4-6 veckor efter fästingbettet för kroppen att producera antikroppar som sedan finns kavr i cirka ett år.
Hunden bröjar inte helelr halta så fort den blivit biten utan det tar oft flera veckor upp emot månader innan just hältan kommer så troligtvis behöver testet inte göras om, men det finns en vädlogt liten risk för att hunden visat symptom på hälta innan tillräckligt med antikroppar producerats.

De flesta hundar som drabbas av borrelios visar inga symptom alls.
Tack för ditt svar!

Hon började hälta i början på oktober och vi tog testet i början på november. Vi vill veta vad exakt är hennes sjukdom och tänkte göra det testet igen och se om det inte det. det hade underlättat om det "bara" vara det.

Tänk på att bara för att hunden har antikroppar mot borrelia så betyder det inte att huden är sjuk i borrelios och att hältan kommer därifrån.
Som jag sagt så visar de flesta hundar inga symptom alls. Om ni dessutom redan gjort ett test som kommit tillbaka negativt skulle jag börja leta efter andra orsaker till hältan, tyvärr.

Tänk på att bara för att hunden har antikroppar mot borrelia så betyder det inte att huden är sjuk i borrelios och att hältan kommer därifrån.
Som jag sagt så visar de flesta hundar inga symptom alls. Om ni dessutom redan gjort ett test som kommit tillbaka negativt skulle jag börja leta efter andra orsaker till hältan, tyvärr.
Jag tycker det är värd att se om det är inte det. Tyvärr har inte våra ortopeder en aning varför det kom och vad EXAKT det är. Utan vi ser vad det är inte och hur reagerar hunden på olika mediciner.

Så länge man har försäkring och inte behöver stå för allt själv så tycker jag det skadar inte att ta ett nytt blodprov och se.

O ibland är det ännu klurigare.
Man kan ha antikroppsfritt blod o ändå vara bärare/sjuk, i sällsynta fall hittas antikroppar bara i cerebrospinalvätskan.

Absolut, skrev ju det ovan också. Att speciellt veckorna efter bettet så har kroppen inte hunnit producera antikroppar än.
Otroligt många hundar i fästingregioner har antikroppar mot borrelia men de har inte sjukdomen borrelios bara för att man kan påvisa antikroppar.
Borrelios är en vädligt "överdiagnostiserad" sjukdom om mna nu kan säga så.
Det går just nu en trend hos hundägare, alla hundar har bestämt borrelios så fort de haltar lite och har feber.

Jag förstår inte vad du har för problem att man vill kolla extra gång vilken sjukdom min hund kan ha. Man betalar en försäkring av någon anledning eller hur? att kunna använda det vid behov!!

För det första har jag absolut inget "problem". Du får väl spendera dina/försäkringens pengar hur du vill. För det andra svarade jag faktiskt vallhund i mitt sista inlägg och inte dig.

Det jag menar är att det med stor sannolikhet kommer att vara bortkastade pengar. Du vet väl att en försäkring bara täcker veterinärvård till ett visst maxbelopp? Sen täcker den inte mer. Mitt råd är att använda försäkringspengarna till andra tester/behandlingar för att få reda på vad din hund lider av :)

i hennes fall börjar man med att utesluta vad det inte är. pengar finns på hennes försäkring och används för vård samt annat. vi tog 2 olika blodprov (för 3 olika saker att testa) idag och allt täcke försäkring så inga problem alls för de att ge mig mina pengar tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
481
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 415
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka