Börjes westernsadel!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Börjes westernsadel!

Måste det...???:confused:

Tja antingen det eller så är det bara en av dessa dumheter som Bukefolk slänger ur sig ibland.

Eftersom sanningen är att ha råd med häst är en sak, att ha råd med en massa dyr kringutrustning är en helt annan. Speciellt i en gren som man inte tänker ägna sig åt helhjärtat.

Att köpa dålig kvalitét på utrustningen riskerar att bli attan så dyrt i längden. Inte nog med att det riskerar gå sönder, hästen riskerar att fara illa av den om anpassningen är dålig samt bommen (på sadeln) är sned. Man behöver inte köpa det dyraste utan det finns fina begagnade sadlar av god kvalitét om man inte vill låna på bank eller köpa på avbetalning.

Det var absolut inget skämt.

Skaffar man sig en häst så innebär det ett stort ansvar. Man måste ha råd att kunna tillgodose hästens alla behov vilket i allra högsta grad inbegriper att ha råd att köpa en bra sadel som passar hästen och inte skadar den (vilket skitsadlarna gör!)

Om man inte har råd att köpa en riktig sadel (från ca 5000-6000 kr) så är det lätt att ställa sig frågan vad som händer exempelvis om hästen blir sjuk eller skadar sig. Har hästägaren haft råd med försäkring? Vi får hoppas det(!), men har den personen råd att betala självrisken och ev. procent av beloppet?

Att köpa en häst behöver inte kosta mycket pengar. Det är att hålla häst som kostar pengar! Och man får definitivt räkna med oförutsedda utgifter också, stora som små....

Därför blir jag så trött när jag stup i kvarten läser om människor som köpt häst och sen är ute och letar en sadel som inte får kosta någonting... jag kan inte låta bli att oroa mig för hur dessa hästar egentligen har det?....

Att ha häst är ett mycket stort ansvar!

Jag kan bara upprepa. Att ha råd med häst (inkl försäkring) är en sak, att ha råd med en massa dyr kringutrustning är en helt annan. Speciellt i en gren som man inte tänker ägna sig åt helhjärtat. Så din kommentar var inte bara ohjälpsam, den var inte ens sanningsenlig.

Det kanske finns folk som har råd med dyra sadlar hit o dit och det är bara att säga grattis till er. Vi andra får göra så gott vi kan med begränsat med pengar. Och nu hade TS sett en billig sadel och var klok nog att fråga om den. Vad är det för fel på det?

Senast ändrad:

Att köpa dålig kvalitét på utrustningen riskerar att bli attan så dyrt i längden. Inte nog med att det riskerar gå sönder, hästen riskerar att fara illa av den om anpassningen är dålig samt bommen (på sadeln) är sned. Man behöver inte köpa det dyraste utan det finns fina begagnade sadlar av god kvalitét om man inte vill låna på bank eller köpa på avbetalning.

Hela detta inlägg kan jag skriva under på. Men det är långt härifrån till att säga "har man inte råd med utrustning så har man inte råd med häst".

Fast cowsense har faktiskt en poäng här. Det kostar att ha häst och det gäller att planera inför sitt hästägande. Det gäller alla kostnader som veterinär, hovslagare, foder, stall, försäkring och utrustning. Det köps rätt många billiga hästar som man sen inte har råd att köpa utrustning till, än mindre har försäkring så det räcker till...(folk räknar inte alltid med t.ex. självrisken m.m.

Fast cowsense har faktiskt en poäng här. Det kostar att ha häst och det gäller att planera inför sitt hästägande. Det gäller alla kostnader som veterinär, hovslagare, foder, stall, försäkring och utrustning. Det köps rätt många billiga hästar som man sen inte har råd att köpa utrustning till, än mindre har försäkring så det räcker till...(folk räknar inte alltid med t.ex. självrisken m.m.

Det blir bara en poäng om man INTE läst vad TS skrev, dvs att hon har redan en bra sadel (island) men ville prova på en w-sadel. Och bad då om råd om just denna. Tycker inte hon förtjänar dylika von-Obenkommentarer.

Vi är väl många som i efterhand kommit på att man vill "prova på" saker :crazy: och som man inte nödvändigtvis har budgeterar för från början.

Jodå...men om man vill prova på westernridning så kan man i första hand sätta sig in i grunderna och prova med den utrustning man har. Är det sen något man tänder på får man planera in ett inköp av en vettig sadel. Jag ser det inte som ett "von oben"-uttalande utan en klar varning om att en viss typ av utrustning är klart olämplig.

Jag kan bara upprepa. Att ha råd med häst (inkl försäkring) är en sak, att ha råd med en massa dyr kringutrustning är en helt annan. Speciellt i en gren som man inte tänker ägna sig åt helhjärtat. Så din kommentar var inte bara ohjälpsam, den var inte ens sanningsenlig.

Det kanske finns folk som har råd med dyra sadlar hit o dit och det är bara att säga grattis till er. Vi andra får göra så gott vi kan med begränsat med pengar. Och nu hade TS sett en billig sadel och var klok nog att fråga om den. Vad är det för fel på det?

Att ha en sadel som fungerar är inte dyr kringutrustning. Det är en nödvändighet om du ska rida på din häst och vara schysst mot honom.

Sen om man bara vill prova och inte ha det som huvudinriktning spelar ju ingen roll.

För övrigt så var inte mitt inlägg direkt riktat till just TS. Men det dyker hela tiden upp trådar där folk ska köpa billiga sadlar för att de inte har råd med annat. Och jag blir så otroligt trött på detta... Så många hästar lider pga dessa skrotsadlar...

Billigt blir det inte i längden heller. Jag har en kompis som köpt en häst som tidgare gått i för trång sadel, det har tagit runt ett år med veterinärer, kiropraktorer, massörer osv... innan hästen blev återställd. Förutom hästens lidande så kan ni ju själv fundera på vad detta kostat!

Och precis som Piraja skriver, så kan man prova westernridning i sin vanliga utrustning för att se om man gillar det.

hej:confused: tänkte höra om cimcosadeln från börjes kan det va värt att prova, jag har en quarab normal kille med låg bredmanke. Jag tänkte rida mest cutting men vill inte köpa cuttingsadel utan en typ trail pleasure. vet du något om dessa?

Ska du rida cutting så är mitt absoluta råd att du åtminstone köper någon form av ranchsadel med ett horn som du kan hålla i.

På en Pleasuresadel är hornet bara en utsmyckning och ganska lågt, inget att hålla i, vilket du ju behöver göra i cutting.

kl

Sätt dig in i westernridningens grunder, western sitter inte i utrustningen utan i sättet att tänka och rida. Blir du sen fast och vill fortsätta, så lägg ner pengar på en bra sadel, istället för en som kan komma att skapa problem för din häst.
Bättre att lägga ut mer pengar på EN sadel en att strö ut det över flera.
Köp kvalité från början, det gäller allt, även när man köper häst.
OM du nu vill fortsätta rida western efter att du börjat RIDA western och inte bara skaffat dig utrustningen.

*kl*

http://blogg.aftonbladet.se/18222/perma/762149 Tänkte länka till en liten kort snutt ur en diskution mellan mig och "min" cowboy gällande det där med låg kvalitesadlar med dåliga bommar.

Finns det ett intresse för det kan jag be honom skriva en liten genomgång gällande det där med sadel/padd/filt så får vi allihopa det svart på vitt skrivet av någon som faktiskt är uppvuxen med såväl sadelförsäljning som hästträning, gällande just westernhästar.

Kanske lättare att ta till sig vad en cowboy/cutter/roper/broncrider säger som är inmatad med det kunnandet ihop med modersmjölken än när vi svenska besserwissers försöker informera? :):)

Finns det ett intresse för det kan jag be honom skriva en liten genomgång gällande det där med sadel/padd/filt så får vi allihopa det svart på vitt skrivet av någon som faktiskt är uppvuxen med såväl sadelförsäljning som hästträning, gällande just westernhästar.

Det finns det! Jag vill gärna läsa det.

Gott då ska jag be honom skriva i hop något utan svordommar och med så lite slang som möjligt nu i helgen. Klarar alla av att läsa engelska eller ska jag översätta det? Möjligtvis blir det som så att jag slänger upp det på bloggen, men då länkar jag här så ni hittar till rätt inlägg snabbt och enkelt.

Du får gärna skriva på svenska också, och sedan kanske lägga ut både engelska och svenska, om du ids? Är ju alltid bra att träna upp engelskan, men jag fastnar nog på en del ( :angel: )så en svensk översättning skulle vara prima!

..då Kanske det tar liiiite längre tid. Men jag ska göra mitt bästa, Absolut! (Hah.. så kanske man till på köpet kan övertala fanskapet att komma hit och hålla lite clinics med.. *visselvissel*)

Du behöver verkligen inte göra det om det ställer till problem! Det går jättebra med endast engelska också!

Ja, det skulle ju vara kul, även för mig om jag inte bodde så långt från Blekinge ;)

hehe tja.. om han nu inte blir uppbunden hela sommaren där över så kommer han nog en längre period.. så åka runt lite ska vi i vilket fall, har ju så mycket att visa! :idea:

Men allrakäraste Mister är lite.. eh.. well.. som jag ^^ han tycker folk kan vara lite läskigt. Och sen är han - löjligt nog - rädd för att folk inte ska förstå honom.

Nejdå, det blir inget bekymmer, men det tar lite längre tid om jag ska översätta det ^^ jag är inte snabbast i stan på översättningar alla gånger..

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka