Börjes westernsadel!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Börjes westernsadel!

Vilken av dem menar du?

Jag har haft en Simco trail supreme hemma nu. Låg bra,bortsett från att gjordfästet satt ca 5 cm för långt bak. Hade det inte varit för det, så hade jag behållt den.

Den skulle från början ha kostat 10 000,det skulle jag aldrig ha gett, men var nu sänkt till 4000. Det såg ut som om färgen var spreyad på efteråt och lädret kändes halvtorrt/hårt, men man får också vad man betalar. De har flera sadlar i butiken som de inte har i katalogen som är sänkta i pris.

Tack för det ..........Jag letar efter en Simco Trail Delux 15" undrar om dom har en sådan.

jag tyckte då verkligen inte att deras westernsadlar såg ut att vara något att hurra för!

en bekant hade en sådan sk. sadel..
usch! jag skulle kunna köpa en bara för att veta att skiten inte hamnar på någon stackars hästs rygg senare.

Om vi börjar med lädret så är det helt snustorrt och hårt fast väldigt skört. tie-strapen gick sönder (rakt av) efter nån km på uteritt och lädret över bakvalvet sprack ganska omgående.
lädret är fastsatt med häftklammer. (du vet sådana där små tunna som man sätter upp planscher med)
Även teddyt på undersidan sitter fast med sådana. när denna sadel skalades av visade det sig att bommen var helt sned och det högra bladet var längre än det vänstra i framkant.
sadelgjordsfästena satt också helt olika monterade och ena sidans fäste satt mellan 5-10cm längre fram än det på andra sidan..

så nej jag skulle inte påstå att det är något bra köp.

Förlåt, men jag tycker det där är lite fånigt. Det är väl inte priset som avgör om sadeln passar hästen eller inte?
Man kan mycket väl få en bra begagnad sadel för under 5000:-
och om man dessutom bara vill testa, så spelar det väl ingen större roll vad sadel kostar?

Förlåt, men jag skrev inte att en billigare sadel inte passar hästen, jag skrev att man bör vara MISSTÄNKSAM, mot en billigare sadel, dvs. man kanske bör kolla mer noggrant att den verkligen kommer att hålla, att den är välgjord osv... Man kan absolut få en ok sadel för en billig penning, om man har tur, och kunskap om hur en bra sadel är beskaffad. Det är dock lättare att gå på en nit om man köper en billig sadel.

Och om man bara vill testa skulle jag tycka att det är bättre att försöka få låna en bra sadel ett tag...

D e just d bommarna kanske inte ens e FORMDE att ligga på en hästrygg ,då spelar d ingen roll hur tjock paden e .

*kl*

Jag tänker dela med mig av en matematisk ekvation här, förstår ni den så blir jag lycklig annars får ni säga till.

En sned bom = felaktig belastning
En bom i fel storlek = felaktig belastning
Skruvhuvud som sticker ut på undersidan av sadeln = punkttryck
"Lite ridning" = skogsturer 1 till 2 ggr/vecka ca 2 timmar/gång.
En ryttare = majoriteten av alla ryttare sitter snett, en centimeter snett är en förflyttning av 10% av din vikt, de flesta ryttare sitter BETYDLIGT snedare än 1 cm.
Varje "balanstapp"islag i sadeln med ryttarens bakdel = ett slag motsvarande ryttarens vikt * tre.

Så tar vi då
En sned bom + utstickande skruvhuvuden (som du i 90% av fallen inte kan padda bort) + felaktig bomanpassning (dvs sadeln sitter överlag illa även om bommen mot all förmodan hade varit rak) +lite ridning + en ryttare som sitter två centimeter snett.

Summan av kardemumman blir att med en sned lågkvalitébom som inte passar, en medioker ryttare som sitter två centimeter snett i en väl anpassad sadel (räknar med att ryttaren väger 100 kg, det är lättast så) förflyttas troligen betydligt mkt mer åt sidan än vad den annars hade gjort, kanske tom hela Fyra centimeter.. men vi räknar med två centimeter snett = en belastning på hästen som blir 40/60. Skulle nu den sneda sadeln förflytta dig Ännu mer åt sidan kanske vi pratar om en viktförflyttning som är 30/70. Du travar, tappar balansen och DUNSAR ner i hästens rygg. Det är alltså ett SLAG i hästens rygg som är fördelat 40/60 ggr 3. dvs 120 kg islag på ena sidan, 180 kg islag på andra sidan. Med en dåligt anpassad bom, och kanske utstickande skruvhuvuden. under en ridtur i skogen kanske din häst spookar 3-4 ggr.. det är alltså i såfall "120 kg islag på ena sidan, 180 kg islag på andra sidan" * tre Per ridtur. Om du nu är så pass duktig att du inte skumpar omkring i sadeln, sitter du inte stilla i sadeln vill jag inte veta hur många kilon du dunsar ner i den hästs rygg/ridtur.

Den matematiken kan ni INTE padda bort. Och den totala summan blir tyvärr alldeles för ofta; Dyra veterinärräkningar, kiropraktorräkningar, konvalecens och massörer. Kanske tom laserbehandling, förflyttade ryggkotor, låsningar höft/bog (inte helt ovanligt nej..) en snett uppbyggd häst, som OM du har TUR protesterar i tid.

..det finns inga billiga sadlar i det långa loppet. Bara folk med tur eller otur/kunskap eller okunskap.

*kl*

Jag tänker dela med mig av en matematisk ekvation här, förstår ni den så blir jag lycklig annars får ni säga till.

En sned bom = felaktig belastning
En bom i fel storlek = felaktig belastning
Skruvhuvud som sticker ut på undersidan av sadeln = punkttryck
"Lite ridning" = skogsturer 1 till 2 ggr/vecka ca 2 timmar/gång.
En ryttare = majoriteten av alla ryttare sitter snett, en centimeter snett är en förflyttning av 10% av din vikt, de flesta ryttare sitter BETYDLIGT snedare än 1 cm.
Varje "balanstapp"islag i sadeln med ryttarens bakdel = ett slag motsvarande ryttarens vikt * tre.

Så tar vi då
En sned bom + utstickande skruvhuvuden (som du i 90% av fallen inte kan padda bort) + felaktig bomanpassning (dvs sadeln sitter överlag illa även om bommen mot all förmodan hade varit rak) +lite ridning + en ryttare som sitter två centimeter snett.

Summan av kardemumman blir att med en sned lågkvalitébom som inte passar, en medioker ryttare som sitter två centimeter snett i en väl anpassad sadel (räknar med att ryttaren väger 100 kg, det är lättast så) förflyttas troligen betydligt mkt mer åt sidan än vad den annars hade gjort, kanske tom hela Fyra centimeter.. men vi räknar med två centimeter snett = en belastning på hästen som blir 40/60. Skulle nu den sneda sadeln förflytta dig Ännu mer åt sidan kanske vi pratar om en viktförflyttning som är 30/70. Du travar, tappar balansen och DUNSAR ner i hästens rygg. Det är alltså ett SLAG i hästens rygg som är fördelat 40/60 ggr 3. dvs 120 kg islag på ena sidan, 180 kg islag på andra sidan. Med en dåligt anpassad bom, och kanske utstickande skruvhuvuden. under en ridtur i skogen kanske din häst spookar 3-4 ggr.. det är alltså i såfall "120 kg islag på ena sidan, 180 kg islag på andra sidan" * tre Per ridtur. Om du nu är så pass duktig att du inte skumpar omkring i sadeln, sitter du inte stilla i sadeln vill jag inte veta hur många kilon du dunsar ner i den hästs rygg/ridtur.

Den matematiken kan ni INTE padda bort. Och den totala summan blir tyvärr alldeles för ofta; Dyra veterinärräkningar, kiropraktorräkningar, konvalecens och massörer. Kanske tom laserbehandling, förflyttade ryggkotor, låsningar höft/bog (inte helt ovanligt nej..) en snett uppbyggd häst, som OM du har TUR protesterar i tid.

..det finns inga billiga sadlar i det långa loppet. Bara folk med tur eller otur/kunskap eller okunskap.

Smart åskådningssätt för det jag mfl försökt säga från början av tråden:bow:

Det är sant att det inte går att padda bort den matematiken,men argumentera bort den går.

Det finns inte en enda människa eller häst som är symetriska,höger sida och vänster sida är olika.Ditt vänster öra är inte lika som ditt höger öra tex.Delar man en människa på mitten så väger inte halvorna lika.När det gäller din matematik så måste man veta vart tyngdpunkten är på människan samt den punkt där belastningen kommer att verka på hästen.Det är betydligt mer kompliserat att räkna ut det och man kommer ändå alldrig nära sanningen efter som man rör sig. Så det du räknat ut är bara en gissning.
Att det inte går att padda bort en dålig sadel är också ett felaktigt påstående,padden är till för det.En perfekt sadel behöver ingen padd helt enkelt,möjligtvis en filt för att skydda mot svett.
Den som inte tror mig kan ta en skruv tex och lägga på en hård träbänk och sätta sig på den,då kommer man att märka av skruven.Men lägger man en padd över skruven,så kommer man inte att känna av den,om man inte är Prinsessan på ärten

jag vet inte.. det kanske är mina sadelmakeribekanta som bara behöver en ursäkt för sina högkvalitésadlar, eller så har folk i min närhet en annan skolning på häst än den du möter.

Men i "min lilla värld av blommor" Strävar du efter att som ryttare jobba liksidigt, olika långa ben korrigeras med hjälp av stiglädrena, du arbetar bort din "lazy shoulder" just för att snedbelasta hästen mkt väl kan vara det som i långa loppet blir dess död.
Att rida i jämnvikt och balans, att sitta RAKT vöer hästen och ha en häst som arbetar liksidigt är väl allas mål med ridning? Eller du låter bara hästens starka sida, och din starka sida, vara de styrande? Försöker inte du arbeta så att du rider jämlikt? Det är ju pga denna "starka" sida som ryttare redan i tidig ålder får lära sig att arbeta mer i sitt, och oftast hästens, dåliga varv för att korrigera upp den felande muskulaturen. I många fall är det vi ryttare som gör våra hästar "oliksidiga" just för att det verkar glömmas bort den där lilla enkla "Rida i jämnvikt och balans".

Klart alla har en "bättre" och en "sämre sida" det handlar ju om våra, och hästarnas, hjärnhalvor. Det finns folk som i grunden är ambidextra (tror det stavas så) precis som det finns hästar som är liksidiga, men vi som ryttare rider i grund snett - om du läser skrev jag precis detta i föregående inlägg.

Sätt dig på din skruv/planka och padd, sätter du dig försiktigt känner du inte den, men gör plankan ojämn och Skutta ned oförsiktigt på plankan så lovar jag dig att du får ett Fint litet blåmärke, gör det där efter ca 4-6 ggr/dag i en vecka. Sen lovar jag att tom den bekvämaste fåtölj gör ont i rumpan din. Se dock till att du, precis som hästen, får skruven på samma ställe.

Och att en människas sidor väger olika handlar ju om muskeluppbyggnad och intet annat, det om Något går att korrigera med krorekt träning, precis som en snedmusklad häst. Men det gäller ju att som ryttare ha medvetenheten nog om sin kropp för att inse detta. Dina, och hästens, muskulära/viktmässiga genetiska defekter går att arbeta bort, ligger det däremot i skelettet så kan jag ju bara beklaga.

Läs en gång till den där matematiken och se vad det Verkligen står, tackar.

MvH Prinsessan på Ärten med sina porslinshästar.

Senast ändrad:

Vart får du allt från? Har du hittat på allt själv:rofl::rofl:

Problemet med att sitta snett i sadeln blir att hästen försöker kompensera detta,genom förflyttning för att uppnå balans "vikthjälper" kallas det för.
Det är inte så märkvärdigt med sadlar som man vill påskina,man kompenserar detta med vojlock och padd.Det är därför dom finns,förstår du.
Jag beundrar ditt sätt att argumentera det är finurligt och du bemöter argumenten,men om det är rätt.....tja visst är det rätt.Man skall inte köpa en skitsadel,det kan bli en fara för både häst och ryttare.Men om man nu råkar ha en och andvänder den,så innebär det inte automatiskt att hästen kommertill slakthuset och du på sjukhuset.
Inte en som du är Prinsessan på ärten med en porslinshäst.

Har man inte råd att köpa en riktig sadel,
då har man helt enkelt inte råd att ha häst.

Så enkel är matematiken för mig!

Hitta på allt själv? gosch..

Jagh har lärt mig av de jag arbetat tillsammans med, samt de jag haft som lärare under mina utbildningar.

Men jo, visst målar jag upp ett skräckscenario, men det är ändock ett scenario som utspelar sig i verkligheten, jag har sett det.. men å andra sidan har jag sett en hel del som gått jävligt fel.

Puss och kram, en dialog och argumentation kräver två personer som håller sig till fakta och lämnar personen utanför. Att behöva sänka sig till "hittar du på själv" argument är en mycket dålig härskarteknik i argumentationsbilden, och failerar så fort personen man argumenterar med faktiskt har erfarenhet av argumentationsteknik. Men skriv gärna lite argument till varför det är okey att ha en skitsadel med snedbom och utstickande metallbitar.. som inte baseras på att "det är det man har paddar till".

Jag har en ganska ny westernsadel (ett år ungefär) som var ett riktigt bra pris på (dock inte från börjes) men den sadeln passar jättebra på min häst och är skön att sitta i...
så bara för en sadel är billig behöver den väl inte vara dålig? min häst och jag trivs med den det tycker jag är det viktiga sen om det inte är något känt märke spelar väl ingen roll?:crazy:

Den kankse inte håller lika länge som en ordentlig kvallitetssadel men så länge den passar hästen så är det absolut ett jättebra alternativ för mig (går sista terminen i 9an ju och har en ganska låg månadsbudget)

En klassisk sdel kan man möjligtvis klara sig utan vojlock,den e så tunn att den gör ingen annan nytta än skyddar sadeln o den e ju stoppad o mjuk...om jag inte har fel. Men en westernsadel e väl på tok för hård bara lite ull under att ha som den är???. Oavsett hur bra den ligger. Det måste va en pad.

hej:confused: tänkte höra om cimcosadeln från börjes kan det va värt att prova, jag har en quarab normal kille med låg bredmanke. Jag tänkte rida mest cutting men vill inte köpa cuttingsadel utan en typ trail pleasure. vet du något om dessa?

hej, kan alltså cimco från börjes vara bra, ska rida en hel del?

Ja visst,jag har flera Simco sadlar och är mycket nöjd med dom.Det är nog dom mest prisvärda sadlarna.

En klassisk sdel kan man möjligtvis klara sig utan vojlock,den e så tunn att den gör ingen annan nytta än skyddar sadeln o den e ju stoppad o mjuk...om jag inte har fel. Men en westernsadel e väl på tok för hård bara lite ull under att ha som den är???. Oavsett hur bra den ligger. Det måste va en pad.

westernsadeln MÅSTE ha pad, eftersom den saknar stoppning!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka