Börjes westernsadel!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Börjes westernsadel!

Jag bor ca 1300 km ifrån ditt håll :angel:

Jag tycker också folk är läskigt, men vad tusan! Man måste utsätta sig för de (dom), då brukar det bli lättare efter ett tag ;)

Okej, vad bra. Är det någonting jag har så är det tid!

jag kör en fuling och cut'n'pastar in lite av vad han säger idag.. ^^

Allmänt;
for pleasure ride'n use a medium pad to protect your horses back ... no need to add a blanket all it does is heat their backs up
and since you don't ride your horses for more than 45 mins over there it'll be fine..more material between the horses back and the saddle just makes it easier for saddle to slip

(jaaa.. han har lite roligt åt "vår hästkultur")

Gällande pad vs filt. Först fick jag en "Pungsparkssmiley" när jag tyckte han skulle säga vad han tyckte om att bara ha en filt under sadeln..

its best to have between 3 and 5 cms of padin between your saddle and the horses back to protect your horses back from the bars on the saddle ... the lil sheep skin on the saddle isn't enough.

och nu ungefär ger jag upp att få ur honom mer än en mening åt gången.. så jag klistrar in lite mer ur våran convo här.. ni får stå ut med att jag cencuerar namnen och i vissa fall cencurerar en del ord.

Bewildered säger: hehe thank you ^^ so.. blanket/pad. Some ppl say the blanket is supposta be underneath the saddle, some ppl say opposit.. what do ya think?

YYY säger: saddle under the blanket
xxx on outside of condom ?

Bewildered säger: thinkin im meanin a diff kinda blanket.. dont mean a horseblanket as in covers the whole horse.. more of a blanket that looks like a kitchenruggthingie.

YYY säger: I know - thiner material than a pad

Bewildered säger: aye

YYY säger: if you have one those rubber pads I'd put the blanket under the pad

Bewildered säger: neoprenpads?

YYY säger: yeah those fuckin hair burner offers

Bewildered säger: LOL - its So good... cuz thems easy to clean.

YYY säger:
tell them to run a mile in latex suit on a hot day and see how they feel and yes they'll hafta hose the xxxxx latex down....
then again I'm ride'n my horses 3 to 10 hours dependin on what I'm doing, 80 kms in 5 hours..

Allmänt om sadlar;

if the bars are fucked up its gonna throw you horses back out
tell a girl to wear a bra two sizes too small for a week and see how she likes it.. and for you guys who dont understand that; Wear a small Gstring for a week.. see how you likes your nuts pinched for that long. Alot of it is just comon sense - do things right and you can ride your horse more than 45 mins with out em breaking down

Något mer Du skulle vilja ha reda på? Jag misstänker att han tycker det är rätt roligt med frågelåda... :rofl::rofl: förutom att han får skriva saker istället för att säga dom.. Och jao, han ahr hakat upp sig en aning på "fyrtiofem" minuter och att det finns en lag på hur länge en häst får gå ute utan ligghall.. bland annat. Han är lite som jag där med :)

gosch jag var nog en aning trött.. >.< "some say the blanket is supposta be UNDERNEATH THE PAD". Jaha, note to self. Jag ska inte fråga saker om hjärnan inte fungerar och absolut inte cut'n'pasta och cencurera samtidigt. Det blir knasigt ^^ Hoppas folk förstår ändå... >.<

Jag kan bara upprepa. Att ha råd med häst (inkl försäkring) är en sak, att ha råd med en massa dyr kringutrustning är en helt annan. Speciellt i en gren som man inte tänker ägna sig åt helhjärtat. Så din kommentar var inte bara ohjälpsam, den var inte ens sanningsenlig.

Det kanske finns folk som har råd med dyra sadlar hit o dit och det är bara att säga grattis till er. Vi andra får göra så gott vi kan med begränsat med pengar. Och nu hade TS sett en billig sadel och var klok nog att fråga om den. Vad är det för fel på det?

Jag anser inte att sadel är "kringutrustning" utan något mycket viktigt för att ridning och häst ska fungera optimalt.

Hör själv inte till de med obegränsat med pengar men en bra sadel har alltid varit a och o för mig, för att min häst ska må bra och fungera utan att man ska bli tvungen till en massa onödiga veterinärutgifter på grund av felaktig utrustning.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 615
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka