Börjes westernsadel!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
S

snuttis_linsan

Hejhej! Jag undrar är det någon som har en westernsadel från börjes .. det fanns en jättebillig och eftersom jag bara ska rida lite så verkar det som ett bra köp :angel: Någon som vet hur dom är sköna, dåliga, bra ? :confused:

Sv: Börjes westernsadel!

Ingen som har en sån sadel? :confused:

Jo för 10 år sedan var vi dumma nog att köpa en sådan till nordisen. Skulle ju bara..idiotiskt.:devil: Satsa på en ordentlig sadel istället, både för hästens skull och din rumpas:)

Men den är bra att slänga upp på unghästarna så att de vänjer sig. OBS inte att sitta upp i!

Tänk så här. Jag ska ju bara springa maraton en gång om året så jag köper skitskor som man får skavsår av, men dom är jättebilliga. Vad tror du blir konsekvenserna av det?

Vad menar du med att rida "lite"? Vad har du för sadel nu?

Sadeln ifråga är inte lämplig på en hästrygg över huvudtaget, är min åsikt! Spar pengarna och köp en bra sadel som passar hästen senare.

Ojdå det lät väl inte sådär jätte bra :crazy: Jag har en islandssadel just nu som passar utmärkt .. har bara alltid velat ha en westernsadel :angel:

Menmen .. kanske bäst att köpa en begagnad en då ;)

Ojdå det lät väl inte sådär jätte bra :crazy: Jag har en islandssadel just nu som passar utmärkt .. har bara alltid velat ha en westernsadel :angel:

Menmen .. kanske bäst att köpa en begagnad en då ;)

Absolut ett bättre alternativ, om den är i bra skick vill säga. Annars rid i din islandssadel tills du har råd med lite bättre sadel..

Ett tips: var misstänksam mot sadlar som kostar under 5000:- begagnade.

Förlåt, men jag tycker det där är lite fånigt. Det är väl inte priset som avgör om sadeln passar hästen eller inte?
Man kan mycket väl få en bra begagnad sadel för under 5000:-
och om man dessutom bara vill testa, så spelar det väl ingen större roll vad sadel kostar?

Jag tolkar inte "rida lite" som att "springa maraton", utan mer som "ut och gå en liten runda kanske en gång i veckan" och då kan man precis lika gärna köpa ett par billiga promenadskor på second hand.

Förlåt, men jag tycker det där är lite fånigt. Det är väl inte priset som avgör om sadeln passar hästen eller inte?
Man kan mycket väl få en bra begagnad sadel för under 5000:-
och om man dessutom bara vill testa, så spelar det väl ingen större roll vad sadel kostar?

Jag tolkar inte "rida lite" som att "springa maraton", utan mer som "ut och gå en liten runda kanske en gång i veckan" och då kan man precis lika gärna köpa ett par billiga promenadskor på second hand.

Jag tror du fattar vad jag menar :d

Dessutom så har jag en kompis som har en westernsadel , hon köpte sin för bara 1500 kr och den håller än!

Jag har haft en del dåliga erfarenheter av Börjes billiga westernsadlar. Men också en del goda. Tror det största problemet med billig utrustning över lag är att den är så varierande i kvalitén från sadel till sadel. Även om det är samma märke, samma storlek, samma ålder osv så är risken mycket större på lågbudgetutrustning att den är slarvigt gjord..
Det är mina upplevelser i allafall!

Har idag en Tampico från Börjes till min ena häst - och den är suverän!

Så stirra dig inte blind på priset utan se till att sadeln passar ordentligt istället!

Satsa på en begagnad och låt en sadelmakare se över bom och läderkvalitet innan eventuellt köp :)

Dessutom så har jag en kompis som har en westernsadel , hon köpte sin för bara 1500 kr och den håller än!

Men det är inte hållbarheten vi som är negativa till de billigaste sadlarna tänker på. Utan passformen och bekvämligheten för hästen (och ryttaren kan jag tillägga av erfarenhet - den är stenhård att sitta i).
Det är så dålig uppbyggnad och stoppning att det inte ligger bra på hästen, vilket kan ge skador även om man bara "rider lite".
Du behöver inte springa ett helt maraton för att få skoskav av fel skor!
Börjes har dock dyrare sadlar också tex Simco men jag prtar om de allra billigaste "Made in India".

Stoppning? Finns det sådant i en Westernsadel.

Den förmodligen bästa sadelaffär jag gjort var en billig Mexicansk sadel.Köpte den för 1000 Kr och sålde den 8 år efteråt för 2000.Jag saknar den än,min kära gammla sadel.
Har man en riktig padd under så kan man ha det mesta i Westernsadelväg.Så jädra märkvärdigt är det inte bara att det inte trycker på manken,men det tycker förmodligen inte sadelmakarna.
Sedan att det är en riktig skit sadel när det gäller kvalite,det är ju en annan sak.

Hmmm men då spelar det ingen roll vad man köper då då?
Bara att köpa vilken sadel som helst och slänga upp menar du :crazy:
För allt kan man fixa med padden :o

Riktigt läskig inställning tycker jag :eek:
Har du någonsin sett en kal bom från en billig sadel ?

Den förmodligen bästa sadelaffär jag gjort var en billig Mexicansk sadel.Köpte den för 1000 Kr och sålde den 8 år efteråt för 2000.Jag saknar den än,min kära gammla sadel.
QUOTE]

Inte stoppning på samma sätt som i en engelsksadel men under själva sadeln mot hästryggen ligger ull, filt, päls eller annan beklädnad. Den är riktigt tunn och dålig på den aktuella sadeln.
Samt att stoppningen i sitsen för ryttaren är stenhård.

Kul för dig att du gjorde en bra affär. Frågan är om det var kul för din häst eller den som köpte sadeln:angel:

Vilken av dem menar du?

Jag har haft en Simco trail supreme hemma nu. Låg bra,bortsett från att gjordfästet satt ca 5 cm för långt bak. Hade det inte varit för det, så hade jag behållt den.

Den skulle från början ha kostat 10 000,det skulle jag aldrig ha gett, men var nu sänkt till 4000. Det såg ut som om färgen var spreyad på efteråt och lädret kändes halvtorrt/hårt, men man får också vad man betalar. De har flera sadlar i butiken som de inte har i katalogen som är sänkta i pris.

Hmmm men då spelar det ingen roll vad man köper då då?
Bara att köpa vilken sadel som helst och slänga upp menar du :crazy:
För allt kan man fixa med padden :o

Riktigt läskig inställning tycker jag :eek:
Har du någonsin sett en kal bom från en billig sadel ?

Nä jag har inte sett en kal bom på en dyr sadel heller.
Ja jag menar att en padd som är en tum tjock,kan man sätta vad som hellst på,under förutsättning att den inte liggeran på manken.Jo man får även se upp med eventuella stoppnålar som kan finnas kvar,samt en och annan spik som tittar ut.

QUOTE]

Inte stoppning på samma sätt som i en engelsksadel men under själva sadeln mot hästryggen ligger ull, filt, päls eller annan beklädnad. Den är riktigt tunn och dålig på den aktuella sadeln.
Samt att stoppningen i sitsen för ryttaren är stenhård.

Kul för dig att du gjorde en bra affär. Frågan är om det var kul för din häst eller den som köpte sadeln:angel:

Om du tycker att stoppningen är tunn i sitsen och är stenhård.Då skall du inte prova att rida i en Old Timer sadel.
Ja han är jätte förtjust i den sadeln,och han vägrar att sälja tillbaks den.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka