Börjes special??

caradan

Trådstartare
Ska försöka få tag på en sadel till ponnyn så att någon kan rida honom ibland. Har då funderingar på ex Börjes special (fast utan tillbehör, heter väl då Pinto??)
Någon som kan säga något om den??

Eller rekomendera någon annan för max 1000kr, x-vid ca 14"

Jo men jag vill ha en mera riktig sadel, känns mera rätt. Den kommer att användas ca 2 gånger/månad.

Jag känner en som har en pintosadel till en häst som rids ca 2ggr/vecka. Tja, den duger väl om man inte är så kräsen... Den har hittills inte skadat hästen (han har haft den i 2 år), men personligen tycker jag att sadeln ger dåligt stöd, men sätet är djupt och helt okej. Det beror ju givetvis på hur kräsen man är och vad man är van vid sedan tidigare.

Hade Börjes sadel för många år sedan när jag hade ponny och den hängde med upp till stor häst ibland. För mig funkade den jättebra. (men som sagt det var ju ett par år sedan nu.)

Vet en ponny som har en så´n sadel.
Den ligger uruselt på ponnyns rygg, tyvärr, likaså på min ponnys rygg som har lånat den ett par gånger.
Efter en stund ligger sadeln praktiskt taget på halsen.
Lite typiskt ponnyer utan manke kanske, en pad av något slag kanske skulle hjälpa?
(Men det är väl knappt man vågar skriva här, för padar är väl bannlysta).
I övrigt tycker jag inte om lädret, sömmarna ser ut som det är på G att spricka.
Hööks sadel är i mitt tycke i trevligare kvalité, men om den passar din ponny eller inte vet jag förstås inte.
Den är väl snäppet dyrare än Börjes tror jag, 1045:-?

min lillebrors russ hade en sån, knävulstrena i mocka var tunna och stenhårda, man kände stigläderspännnena vid ljumskarna (så obekvämt så jag fick blåmärken :crazy:),
sitsen var faktiskt lagom mjuk åså.

min lillebror var väl ingen höjdare på att smörja sina grejer, så den var nog smörjd en gång under ett halvår eller nåt, men ingen söm gick upp och lädret höll bra faktiskt.

men vad räknar man med för 1000 spänn.
jag tyckte inte om den, men min lillebror märkte inte att den var något stel och hård (men så är ju inte han så medveten om sadlar och hur de ska vara osv :p) han brydde sig inte iaf, och kände ingen skillnad på den och russets stubben eidelweiss som var mkt skönare iaf ;).

men om man ska rida i den 2 ggr/mån duger den helt klart.

men hööks har ju en allround sadel för 1045 kr, som verkar betydligt bättre.

Beställde precis den från hööks, så får jag se om den passar.
En jätte trevlig tjej som expederade mig.

en hade problem att hitta en sadel till sin häst men Pinton passade jätte bra!
den andra var en gammal pinto med mocka på vulstrena användes på olika hästar och passar de flesta.
den tredje användes på en arab för de hittade ingen sadel som passa henne heller.

tycker absolut inte att den sadeln är skön.. inge stöd riktigt. och lädret är jätte plastigt. men annars så..

Fast Börjes pintosadel har inga knävulster i mocka... Kanske den hade det förr?? Den sadel min kompis har är i allafall helt i läder (köpt för 2 år sedan).

Kolla sadeln ordentligt om du köper en.Jag vet att många av dom sadlarna är snea från början.Och kanalen är väldigt trång.Jag vet även folk som fått hemma samma typ av sadel där bommen varit av :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 744
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka