Börjat fälla redan....

Sv: Börjat fälla redan....

Ja så är det på båda mina.
Är det inte ovanligt tidigt?

Hur ser det ut för er?

Jag har ny häst för säsongen och det är hennes andra vinter i livet så jag har inga referenser för hennes del. Men det lossade lite strån på halsen igår.

Brukar alltid se det som första vårtecknet i januari, att hästarna börjar släppa lite päls. Inget ovanligt för mig, alltså.
De unga hästarna börjar tidigare än de äldre.

Och det är ljuset som styr, inte temperaturen.

Min fäller inte nämnvärt ännu, men så är han helklippt också. Förra året började han fälla vid nyår, året innan i januari.

Två av mina har börjat men inte den tredje.
Vet inte när mina brukar börja men komihåg att förra året var dom så sena men då var ju våren sen också.

Min fäller, började så smått för ca två veckor sen. Det är nästan en månad för tidigt jämfört med när han brukar börja. Fäller i ansiktet och på halsen först precis som vanligt :)

Min med mikroskopiskt kort päls (ej klippt) fäller massor just nu. Känns lite märkligt med 10-15 minusgrader ute, men de är ju ljuset som styr.

Delvis KL
Jaha. Så man måste byta täcken till bomull eller microinsida för att inte häststackaren ska få spunk av elektriciteten- redan nu.

Kruxet är att dessa gjordar ej räcker till. Orkar inte sy hela tiden.
Jag trodde att vintergarderoben skulle passa iom sen dräktighet:meh:

Hatar hår som fastnar i borsten, på kläderna eller virvlar över allt.

Min gammelman (änglahäst sedan maj-12) började småfälla redan vid lucia och höll på sedan ända till midsommar:crazy:
Började pälsa på sig i mitten av juli...:meh:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
  • Omröstning Omröstning
Hundhälsa Sedan mellandagarna har jag märkt en markant skillnad i mängden hundhår på golven igen. Sommarpälsfällningen var absurd, jag fick...
Svar
19
· Visningar
3 188
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka