börjar bråka när man lägger på linement

vinkelina

Trådstartare
vid hård träning brukar ja smörja in benen med linement. kanske 3-4 gånger i månaden. men på sista tiden har hon börjat sparka med benen när ja skall lägga på? aldrig gjort de tidigare.

tycker själv att linementeffekten har minskat, använder ej hanskar när jag smörjer in.

är de bara en dum ovana hon har lagt sig till med, eller skall ja sluta använda linementet

Sv: börjar bråka när man lägger på linement

Skulle tro det gör ont? Eller att det har gjort ont och hon minns, prova att göra precis som om du linimentar men utan liniment och se?

Om de har små sår på benen t ex så kan ju liniment svida som f*n.

brukar ju borsta o hålla på med benen. kollar egenom innan ja lägger på skydd. även då kan hon "sparka" lite

Har hon blivit bränd någon gång?

inte som jag känner till, men omöjligt är de ju inte. har inte kommit några synliga märken så länge jag har haft henne. brukar själv oxå bara lägga på linement, inte linda på nått. men vet aldrig vad den hästen har i bagaget

Tänk på att hästar har känsligare hud än vi - de har bara ett lager - vi har tre

Min gillar inte heller liniment, jag tror att om man kör flera dagar i rad att det kan bli för starkt då

beror också på vilket linimnet du har

de kom ju på att aloe Vera tex kunde ge hudskador

Tänk på att hästar har känsligare hud än vi - de har bara ett lager - vi har tre

Om du inte har insett det innan så kan jag vara ganska frågvis. Jag undrar alltså bara

Vad menar du? Vilka tre hudlager menar du? Jag antar att du inte menar våra över-läder-underhud för det måste väl hästarna också ha?

vad använder du för liniment??
faktum är att dom flesta liniment på marknaden eg är för starka (om man inte vill blistra..) och även om huden inte har börjat flagna (tecken på att det bränt) så säger din häst tydligt ifrån att hon tycker det är obehagligt/ont. det brinner och sticker. klart hon inte gör det för att vara dum!
det enda linimentet mina hästar tål att ha på benen är eclipse arnika tinktur (det som är i vit flaska). allt annat bränner, även utan lindor.

huden på dina händer är ju härdad, smörj det något känsligt ställe så ska du se på effekt. :o

använder blue linement tror ja de heter. använder som sagt de inte regelbundet, mest då jag hoppar dvs en helg i månaden.

Om du inte har insett det innan så kan jag vara ganska frågvis. Jag undrar alltså bara

Vad menar du? Vilka tre hudlager menar du? Jag antar att du inte menar våra över-läder-underhud för det måste väl hästarna också ha?

Nej så har jag lärt mig att de inte har

men blir osäker när du frågar

men de har ju inte underhudsfett tex, så jag tror jag har rätt - man kan ju också se på vissa ställen hur tunn hud de har

Nej så har jag lärt mig att de inte har

men blir osäker när du frågar

men de har ju inte underhudsfett tex, så jag tror jag har rätt - man kan ju också se på vissa ställen hur tunn hud de har

Inte för att det har med tråden att göra men visst har hästar underhudsfett.
ett ex är citatet nedan ur den länkade artikeln som handlar om hästar och kyla

"Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter."

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Oops - jag som trodde jag kom på nåt smart, men det där med hudlagren har jag lärt mig på skola - men jag har lärt mycket både rätt och fel där

kan du inte googla fram om hudlagren ockå

Inte för att det har med tråden att göra men visst har hästar underhudsfett.
ett ex är citatet nedan ur den länkade artikeln som handlar om hästar och kyla

"Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter."

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Lite OT, men det är INTE nödvändigtvis så att högt hull = mkt underhudsfett. Det är delvis individuellt med.

Mina hästar var med i en studie om sambandet mellan överhull och hälta. Studien genomfördes på en veterinärklinik, och alla hästar som kom dit under en period erbjöds att delta. Det var en rad undersökningar, allt från blodprov, prov på hormonnivåer osv osv. Dessutom mättes underhudsfettet på 'tjockaste' stället på korset med hjälp av ultraljud. Man fick också fylla i en enkät om fodring, arbete etc.

Hursom, mitt SLIMMADE fullblodssto (bilder finns) hade nästan dubbelt så mycket underhudsfett som min 'trivselrunda' arabvalack. Han hade mindre underhudsfett än genomsnittshästen. Stoet hade mer.

Det gav dock den sista ledtråden till varför nämna valack var så förbenat FRUSEN av sig. Trots foder, päls etc så var han en fryslort och fick täckas något enormt. Stoet å andra sidan var ganska 'varm i sig själv', trots klent med päls, mindre hull osv så behövde hon aldrig täckas speciellt varmt. (Disse är btw likadan, 'varm' i sig själv och mkt lätt att övertäcka).

Så, artikeln förenklar lite ang hull - underhudsfett - frusenhet.

Och ja hästar har underhudsfett, jag har sett bildbevis på ultraljudsskärmen tom ;)

intressant

Detta med fetter är ganska så komplicerat. Jag försökte läsa en del om det för ett tag sedan för att försöka få svar på ngn av alla mina tusen funderingar kring insulinresistens. Jag har för mig att det var ganska så stor skillnad på de olika fettvävnaderna. Det är ju inte så konstigt i och för sig.

Konstigt att ditt fullblod hade mkt underhudsfett. Jag trodde att hästar som är anpassade för kallare klimat hade mest sådant fett.

kom på att det finns engelska... :D

Två lager var det

här för nördar
http://www.thehorse.com/pdf/January2009/skin.pdf

Tack för länken.
Jag har insett, än en gång, att jag till vardags lever i en starkt förenklad värld. I de böcker jag använder i min undervisning står det att huden består av tre lager. Det är antagligen en definitionsfråga men på de flesta ställen på internet verkar det som om de flesta däggdjur bara har två lager hud och sedan ett lager till där underhudsfettet sitter.

intressant

Detta med fetter är ganska så komplicerat. Jag försökte läsa en del om det för ett tag sedan för att försöka få svar på ngn av alla mina tusen funderingar kring insulinresistens. Jag har för mig att det var ganska så stor skillnad på de olika fettvävnaderna. Det är ju inte så konstigt i och för sig.

Konstigt att ditt fullblod hade mkt underhudsfett. Jag trodde att hästar som är anpassade för kallare klimat hade mest sådant fett.

Nu är ju mina tre dåvarande inte riktigt statistiskt underlag nog, men var ju 2 araber och 1 eng fbl.
Så alla var ju anpassade för varmare klimat eg. Arabstoet var en fet sak, ca 50 kg övervikt, inga fettdepåer/späcknacke/mage, men hitta revbenen krävde karta och kompass, hon var inbäddad i fett typ, fast bar det väl. Hon hade strax över genomsnittlig mängd underhudsfett. (Jag har måtten i mm någonstans btw).

Hon var också ofrusen, arabstoet, btw.

Och ja, jag tyckte också det var väldigt spännande, tyvärr vet jag inte om studien gick i graven, det var uppföljning X mån senare, och skulle vara en till uppföljning men då hörde de aldrig av sig, och jag har aldrig lyckats hitta den publicerad tyvärr.

Fortsätter OT...
Tre lager, precis som människa.

Epidermis = överhud
Dermis = läderhud
Subcutis (även hypodermis) = underhud

Varför länkade artikel endast räknar överhud och läderhud till huden vet jag inte...

Epidermis är det skyddande lagret och är generellt tunnare där den är pälstäckt.

Dessa lager delas även upp i ännu fler lager, men dem behöver vi inte gå in på...

grimur / nyss tentat i histologi...

det är jättestarkt, ingen av mina hästar har tålt det. kyl benen med vatten i 20 min istället och massera sedan in arnika och linda över. blistrar ej och mkt effektivare.

Annars kanske kyl-lera är ett alternativ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar