Början till tjock 1:åring!?!

Sv: Början till tjock 1:åring!?!

Tror nog många gör både och hoppas jag, pratar själv ofta medde i stallet och här på trådar, brukar även ringa min hästs förra ägare om det är något. Och man hoppas ju att ala inte litar blint på vad alla skriver, utan bildar sej en egen uppfattning.

Den allra pålitligaste källan är att vända sig till en privatperson som du känner och som dessutom har möjlighet att komma ut och titta på hästen. Alla känner vi ibland att vår egna kunskap inte räcker till, och då är det underbart att ha någon nära som kan hjälpa en.

Jag tycker att det är skrämmande hur många hästägare som i första hand vänder sig till ett forum för att få svar på sina frågor. Kanske är det tur att det sitter en hel del hästmännsikor vid sina datorer och svarar. Men hur ska man veta att personen bakom avataren har helt rätt? Ibland läser man inlägg som är helt åt skogen, och många verkar gripa direkt ur luften.

Ska man ha hjälp med sin växande unghäst så gör man bäst i att kontakta någon privat, som amn kan lita på. Det går inte att säga hur många liter lucern just den unghästen behöver ha genom en bild.

Lihna

Har pratat med två av de duktigaste hästmänniskorna jag känner! En av dem skall komma ut och kolla :) Och jag gör i första hand som de tycker men tycker även att jag fått bra tips här nu! :)

Fast det är aldrig fel att be om råd på olika håll.
Många som ber om råd här inne har uppenbart fått redigt dumma råd från människor IRL så det är inte alltid bättre det heller. ;)

Huvudsaken är ju att man har lite sunt förnuft och funderar över svaren man får innan man börjar göra något :)

Fast det är aldrig fel att be om råd på olika håll.
Många som ber om råd här inne har uppenbart fått redigt dumma råd från människor IRL så det är inte alltid bättre det heller. ;)

Huvudsaken är ju att man har lite sunt förnuft och funderar över svaren man får innan man börjar göra något :)

Ja absolut :) :) Jag kollar gärna råd här inne och följer dem med, men inte utan att någon IRL som jag litar på också tycker att de är bra :)

Den allra pålitligaste källan är att vända sig till en privatperson som du känner och som dessutom har möjlighet att komma ut och titta på hästen. Alla känner vi ibland att vår egna kunskap inte räcker till, och då är det underbart att ha någon nära som kan hjälpa en.

Jag tycker att det är skrämmande hur många hästägare som i första hand vänder sig till ett forum för att få svar på sina frågor. Kanske är det tur att det sitter en hel del hästmännsikor vid sina datorer och svarar. Men hur ska man veta att personen bakom avataren har helt rätt? Ibland läser man inlägg som är helt åt skogen, och många verkar gripa direkt ur luften.

Lihna

Jag har aldrig haft någon som jag har litat på till 100 % när det gäller allt sånt här i närheten, därför har jag spenderat 1000-tals timmar framför datorn på just Buke, annars hade jag kunnat lika mycket som för 10 år sen när jag tyckte att 2 kg hö var mycket etc...

Så jag tycker att Buke ofta är 100 gånger bättre än en privatperson, just för att man får många åsikter i stället för en, litar man då på den och det visar sig vara felaktig, vart vänder man sig då?

Jag har aldrig haft någon som jag har litat på till 100 % när det gäller allt sånt här i närheten, därför har jag spenderat 1000-tals timmar framför datorn på just Buke, annars hade jag kunnat lika mycket som för 10 år sen när jag tyckte att 2 kg hö var mycket etc...

Så jag tycker att Buke ofta är 100 gånger bättre än en privatperson, just för att man får många åsikter i stället för en, litar man då på den och det visar sig vara felaktig, vart vänder man sig då?

Ja, du har givetvis helt rätt, visst lär man sig saker! Jag har också suttit en hel del inne på buke. Men då har man ju samtidigt sett den sidan där hästmänniskor förlitat sig helt på internet och inte ens kontaktat vare sig kunniga hästmänniskor eller veterinär. Inte sant? Nu påstår jag absolut inte att ts är acv denna typ, för du verkar ha bra koll :)

Men håll med om att det är läskigt med en del trådar ibland, där okunskapen skriker?

Absolut, men man måste ju börja nånstans;)?

Min förhoppning är ändå att många småtjejer har någon de kan prata med, men de vill så gärna ha nåt själva att komma med, därför skrivs det många konstiga trådar.

Absolut, men man måste ju börja nånstans;)?

Min förhoppning är ändå att många småtjejer har någon de kan prata med, men de vill så gärna ha nåt själva att komma med, därför skrivs det många konstiga trådar.

Vilka är småtjejorna? Inte jag hoppas jag! :mad: Är ändå 19år och har hållt på med hästar hela livet! Man kan ha kunskap fast att man är ung! Vet många som är typ 40 och inte kan ett skvatt, fast att de har "haft häst hela livet" !

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 909
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 454
Senast: _Taggis_
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 599
Senast: Badger
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka