Början till tjock 1:åring!?!

Sv: Början till tjock 1:åring!?!

Jag tycker att hon ser för tunn ut, speciellt bilden från 17 juli med texten "Finns ingen finare än du! <3".

Förutom att kolla masken samt beställa tid för tandkoll skulle jag börja med att tillsätta uppblötta lusernpellets. Det är ett grovfoder så det behöver ingen speciellt tillvänjningsperiod. Är hon en sådan som vandrar mycket på betet så kan det vara idé att låta henne stå inne och äta när det är som varmast och mest insekter.

Det gör mig lite bekymrad över att du i början av ditt inlägg hade tankar på att hon var på väg att bli för tjock, gör för vana att kolla av med erfarne hästmänniskor runtom dig så lär du dig läsa hullet bättre. Ta också för vana att göra höanalys på ditt grovfoder så kan du börja räkna på vad du ska ge henne. Lycka till!

Jag tycker att hon ser för tunn ut, speciellt bilden från 17 juli med texten "Finns ingen finare än du! <3".

Förutom att kolla masken samt beställa tid för tandkoll skulle jag börja med att tillsätta uppblötta lusernpellets. Det är ett grovfoder så det behöver ingen speciellt tillvänjningsperiod. Är hon en sådan som vandrar mycket på betet så kan det vara idé att låta henne stå inne och äta när det är som varmast och mest insekter.

Det gör mig lite bekymrad över att du i början av ditt inlägg hade tankar på att hon var på väg att bli för tjock, gör för vana att kolla av med erfarne hästmänniskor runtom dig så lär du dig läsa hullet bättre. Ta också för vana att göra höanalys på ditt grovfoder så kan du börja räkna på vad du ska ge henne. Lycka till!

Jo där i början inser jag nu att det var fel! det var jag som tyckte att hon såg svullen ut när hon kom in i gårkväll men i morse var hon som vanligt igen! Har alltid analys på höet :)

Kl

Också tittat på bilderna.

En sån där skulle vi i alla fall stalla in halvtid.
Alltså inne nätter, alternativt dagar beroende på väder och ohyra.
En sådan skulle få fri tillgång på bra grovfoder.
Och vidare havre och Breed.
Det kan ta dryga månaden att få den i skick igen. Eventuellt längre.

Repar den sig bra och fort så skulle vi prova at släppa ut igen en period. Då på ett bra bete. Helst en vall som skördats tidigt och kommit igång ordentligt.

Skulle denna häst däremot vara en "utomstående" så skulle vi skicka hem den omgående.
För om en månad, oåtgärdad, så är den ett spjälstaket.

Unghästar, liksom fölmärrar, rasar fort.
Men unghästar går fortare upp i vikt.

AM

Kl

Också tittat på bilderna.

En sån där skulle vi i alla fall stalla in halvtid.
Alltså inne nätter, alternativt dagar beroende på väder och ohyra.
En sådan skulle få fri tillgång på bra grovfoder.
Och vidare havre och Breed.
Det kan ta dryga månaden att få den i skick igen. Eventuellt längre.

Repar den sig bra och fort så skulle vi prova at släppa ut igen en period. Då på ett bra bete. Helst en vall som skördats tidigt och kommit igång ordentligt.

Skulle denna häst däremot vara en "utomstående" så skulle vi skicka hem den omgående.
För om en månad, oåtgärdad, så är den ett spjälstaket.

Unghästar, liksom fölmärrar, rasar fort.
Men unghästar går fortare upp i vikt.

AM

Okej! Hon skall alltså vara inne på natten och äta hö? (fritt såklart) vad ska jag ge för krafft och hur mycket? (Hon åt 2 kg krafft Groov 125 (1 kg morgon, 1 kg kväll), betfor och kalk innan betet, nu får hon även olja. Är detta bra eller finns det något annat med ännu mer protein? - Hur mycket?! Tack för hjälpen ! Trodde inte att det var så illa ! :cry: Hon är ju så väldigt pigg och nyfiken!

Prova att ge lite lucern,och som sagt,stalla in på natten med fri tillgång till hö. Ta också en kolla masken.

Lycka till!

Det är inte katastrof...än...;)

Men en sådan går fort nedåt då den samtidigt växer.

Ett till två kilo havre och krafft breed. Heter Pluss grön nu tror jag..
Eventuellt tillägg med soja skrå eller luzern. Dom två sistnämnda kan man avvakta med ett tag 8en vecka eller så) för annars det blir för mycket på en gång.

Detta under en period för att få hästens trend att vända.

Unghästar kan rasa i vikt på bete. Inget ovanligt i och för sig.
Det är då man måste plocka ut individerna. Ta hem, ta träckprov, eventuellt blodprov för att kolla infektionsbild eller brister.

Det är hästens överlinje och bakdel plus hals som berättar om hullet.
Inte magen. För den kan vara stor/hängig/bukig av för mycket dåligt foder/bete, parasiter eller massa vatten från gräset.

En unghäst kan även stå till hakan med ett perfekt bete och endå gå ner sig. Kanske får den ingen matro p.g.a. insekter eller jobbiga kompisar.
Kanske var den i slimmad form vid betessläpp.
Boxhästar tappar till exempel lättare vikt då dom får röra sig mer, har ingen bra underhudsfett, är klinisk rena i pälsen (attackeras lättare av broms m.m.)

Vidare, att stödfodra ute, en unghäst, är lönlöst. Då om den går i blandflock. Den blir alltid undanknuffad av äldre individer. Alltid.

Därför bör man ta in sådana till egen "kuppe"

AM

det är inte katastrof...än...;)

men en sådan går fort nedåt då den samtidigt växer.

Ett till två kilo havre och krafft breed. Heter pluss grön nu tror jag..
Eventuellt tillägg med soja skrå eller luzern. Dom två sistnämnda kan man avvakta med ett tag 8en vecka eller så) för annars det blir för mycket på en gång.

Detta under en period för att få hästens trend att vända.

Unghästar kan rasa i vikt på bete. Inget ovanligt i och för sig.
Det är då man måste plocka ut individerna. Ta hem, ta träckprov, eventuellt blodprov för att kolla infektionsbild eller brister.

Det är hästens överlinje och bakdel plus hals som berättar om hullet.
Inte magen. För den kan vara stor/hängig/bukig av för mycket dåligt foder/bete, parasiter eller massa vatten från gräset.

En unghäst kan även stå till hakan med ett perfekt bete och endå gå ner sig. Kanske får den ingen matro p.g.a. Insekter eller jobbiga kompisar.
Kanske var den i slimmad form vid betessläpp.
Boxhästar tappar till exempel lättare vikt då dom får röra sig mer, har ingen bra underhudsfett, är klinisk rena i pälsen (attackeras lättare av broms m.m.)

vidare, att stödfodra ute, en unghäst, är lönlöst. Då om den går i blandflock. Den blir alltid undanknuffad av äldre individer. Alltid.

Därför bör man ta in sådana till egen "kuppe"

am

ok!
10101010

Okej! Hon skall alltså vara inne på natten och äta hö? (fritt såklart) vad ska jag ge för krafft och hur mycket? (Hon åt 2 kg krafft Groov 125 (1 kg morgon, 1 kg kväll), betfor och kalk innan betet, nu får hon även olja. Är detta bra eller finns det något annat med ännu mer protein? - Hur mycket?! Tack för hjälpen ! Trodde inte att det var så illa ! :cry: Hon är ju så väldigt pigg och nyfiken!

Är det väldigt varmt och mycket insekter skulle jag hellre låta den vara inne åtminstone några timmar mitt på dagen istället för att var inne nattetid.

Förutom lusern (son är ett grovfoder och därför väldigt bra att ge) finns även krafft protein och soja. Sojan är väl det "starkaste" för hästens mag och tarmsystem och måste därför ökas försiktigt.

Är det väldigt varmt och mycket insekter skulle jag hellre låta den vara inne åtminstone några timmar mitt på dagen istället för att var inne nattetid.

Förutom lusern (son är ett grovfoder och därför väldigt bra att ge) finns även krafft protein och soja. Sojan är väl det "starkaste" för hästens mag och tarmsystem och måste därför ökas försiktigt.

tror att hon får vara ute hela tiden, vill inte ha inne henne ensam! Men kanske att hon får gå i en ha brevid de andra under dagen och sen tillsammans på natten :) Då får hon äta i lugn och ro men kan även känna sig trygg på natten. Bara ett tag tills hon fått upp hullet lite och vi kan börja normalfodra igen :)

Nu har jag med hjälp från lite olika håll fått i hop en bra "diet" som ska få henne på spår igen :) :love: Hon betyder mest för mig, finns inget finare! Hennes välmående är allt för mig!

Lite pinsamt att den svullna magen jag trodde var tjock berodde på massa näringsfattigt gräs :( Men alla gör misstag! Tack och lov hann jag se att något var fel och ta tag i det fort! :) - Är väldigt lycklig över hur hon annars är i temperamentet och hon vill alltid gosa med mig :love: Nu ska vi bara få till hennes hull också så blir allt perfekt :)

TACK för era bra svar och ickedömmande inställning, ni kanske själva har gjort liknande misstag, och då är kritik det minsta man behöver, fast att det inte är lätt att komma i håg "när man kan bättre själv" :bow::bow:

Min åring har varit skadad under våren med en tid på klinik vilket gjort att han just nu är så mager att revbenen syns.
Jag anser att man absolut INTE ska se revbenen på någon häst, oavsett ålder. Det är ett väldigt tydligt tecken på att de inte får i sig tillräckligt med foder.

/M

Gör ett inlägg till efter att ha tittat på bilderna.

Din åring är mycket tunnare än vad min är.

Själv stödfodrar jag med en blandning av havre/lucern och soja.

/M

Den allra pålitligaste källan är att vända sig till en privatperson som du känner och som dessutom har möjlighet att komma ut och titta på hästen. Alla känner vi ibland att vår egna kunskap inte räcker till, och då är det underbart att ha någon nära som kan hjälpa en.

Jag tycker att det är skrämmande hur många hästägare som i första hand vänder sig till ett forum för att få svar på sina frågor. Kanske är det tur att det sitter en hel del hästmännsikor vid sina datorer och svarar. Men hur ska man veta att personen bakom avataren har helt rätt? Ibland läser man inlägg som är helt åt skogen, och många verkar gripa direkt ur luften.

Ska man ha hjälp med sin växande unghäst så gör man bäst i att kontakta någon privat, som amn kan lita på. Det går inte att säga hur många liter lucern just den unghästen behöver ha genom en bild.

Lihna

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 909
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 454
Senast: _Taggis_
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 599
Senast: Badger
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka