Nu bara haffar jag en tanke här utan att gått igenom hela tråden. Såg att det nämndes att han inte gärna tar med barnet ut.
Har ni suttit ned och pratat om hur han hade tänkt sig att föräldra rollen skulle se ut? Vad han skulle vilja kunna göra med barnet som han nu kanske upplever inte fungerar och varför det såfall inte fungerar (tänk lösningsfokuserat).
Jag och min sambo har somsagt väldigt många intressen och jag hamnade i att jag dels tog stort ansvar för barnet (dels pga att jag ammade och dels för att jag är lite kontrollfreak och min sambo skulle, med facit i hand kanske klivit in och sagt något men för han vart det ju väldigt bekvämt natutligvis att jag löste allt. Även jag brast till slut ska sägas) och dels kände att jag gärna var i hemmet där jag va trygg eller närheten av sambon för att få stöd när barnet va ledsen. vilket ledde till att jag tappade bort mig själv lite. vart sambons intressen som styrde. Han följde inte med mig på mina intressen utan jag följde med honom. Blev hel knasigt egentligen bara för att mitt självförtroende vacklande och min sambo tänker inte ens tanken att fråga hur man egentligen mår bara det funkar för honom liksom (han tar förgivet att alla säger vad man tycker och känner).
Som tur är har jag en pappa som ruskade om mig lite (han delar mina intressen) och började ifrågasätta varför bebis inte bara kunde följa med. Först då började jag sätta ord på min oro och först då blev det ju också väldigt tydligt att de problem jag satt upp i mitt huvud faktiskt bara fanns i mitt huvud. Va ju inga problem alls att ta med bebis. Och alla runt omkring ställde villigt upp att hjälpa till. Det va heller inget problem att säga åt sambon "nu är det din tur" när jag väl släppte kontrollen. Så vid 10 månader tog han över hela föräldraledigheten och va helnöjd med det (jag däremot grät när jag for på jobbet för att jag inte ville lämna bebis
men både bebis och sambo hade det bra)
Det jag ville komma fram till är att ibland känner man sig låst därför att man satt upp mentala spärrar för sig själv. I mitt fall handlade det om att jag hade en föreställning om att det skulle vara jobbigt att ta med bebis - vilket det inte alls behövde vara. Min relation till bebis vart mycket bättre (jag upplevde den aldrig som dålig innan heller men somsagt med facit i handen) när jag slutade känna mig hindrad.