Sv: börja träna spår....
Vill du träna inför tävling eller "bara" aktivera?
Jag aktiverar genom spår och har egentligen bara kastat mig rakt ut idet. Började lägga raka, korta spår när det var ganska vindstilla. Först i köket, så på gräsmatta sen blev det personspår i skogen, senare på gräsmatta (typ), osv.
Allra första gångerna drog vi en korvbit på maken, sedan in bakom ett träd/buske och där fanns en större korvbit och väntade. Eftersom vi började när vår var bara några veckor gammal så var de spåren bara några meter, du kan säkert börja med 20-50 meter, skulle jag tro. Det viktiga i början är ju att se att hunden fattar vad det handlar om - då behöver inte spåret vara långt eller krångligt tycker jag. Om hunden tar spåret, fullföljer det och verkade tycka det var roligt - gå över till att prova annan mark, längre liggtid, längre spår. Håll på så tills du ser att hunden vet vad det handlar om och utför spårningen noggrannt. Låt hunden jobba själv, hjälp den inte för mycket. Kanske tappar den spåret, men låt den då leta upp det själv. Det är en del av det roliga, enligt hunden.
Jag läste "Alla hundar vill spåra" för ett tag sedan, den var lätt att ta till mig och gav alla grunder för den som vill spåra som aktivitet. Jättebra bok att börja med!
Tävlingsträning kan jag tänka mig går till på annat sätt - där finns det ju regler med i spelet?
Annars kan ju en spårkurs på BHK vara en bra ingång?
Lycka till! Visst är det roligt!?
/Syrsa