Börja tävla

S

SockerSara

Hej!
Fick upp ögonen för distans här om dagen.. Tycker det verkar så kul att åka på tävlingar, men har aldrig riktigt varit så mycket för typ dressyr och hoppning..så kom jag på att distans är ju lysande! det är som en lång uteritt.. SUPER!

Nu är min fundering.. om jag vill börja tävla.. jag har en liten checklista som jag tänkte att någon som kan skulle vilja kontrollera..
Eftersom jag aldrig tävlat så måste jag ju börja här:
- Skaffa Grönt Kort
- Bli medlem i en ridklubb och skaffa licens, behöver man både licens för ryttare och häst?
- Börja träna mer kontition och styrka (både hästen och jag).
- Anmäla sig till "Prova på" eller CR

Nu är det såhär att jag kasnke inte har världens bäst lämpade häst att rida just Distans på.. det är en Welsh Cob val. Ganska grov typ, 6 år gammal som jag är medryttare på, ägaren rider mycket dressyr osv. Sen har hon även en Arab på 19 år (dock med spatt) som bara promenadrids.. man kan dock inte tro att han är 19 eller har spatt då han är stallets busfrö!
Hursomhelst.. kan man rida Distans med en Welsh Cob? Vet att Araber är det ultimata.. men gammelgubben orkar väl knappast med det..
Tänkte att om jag skaffar mig en egen häst i fråmtiden så blir det nog ett Varmblod som kanske gått på bana.. de lär ju ha bra uthållighet o så..

Tips och mer funderingar någon?

Sv: Börja tävla

Du kan absolut rida distans på en welsh cob. Det du kan tänka på är att inte rida för fort. Dels för hästens ålder och dels för att en cob oftast är lite kallblodsaktig och har svårare att komma ner i puls.
Själv började jag på en korsning halvblod-fjording så det går att rida distans även på tyngre raser.

Du ska bli medlem i en klubb, skaffa grönt kort, ryttarlicens (hästen behöver inte licens i lokala tävlingar) och "gula tävlingsboken" till hästen.

Kolla om det finns några aktiviteter i närheten typ informationsträffar eller liknande nu i vinter så du kan lära dig mer om hur distans går till och ev träffa andra. Alltid bättre att ha någon att fråga eller andra nybörjare att rida första ritten med.

// Linda

Jag är också ny inom distansen och tänkte bara sätta in några frågor! Hoppas det är OK!
Ska man ha något speciellt "distans" grönt kort?
Spelar det någon roll vad för klubb man är medlem i?

Jag är också ny inom distansen och tänkte bara sätta in några frågor! Hoppas det är OK!
Ska man ha något speciellt "distans" grönt kort?
Spelar det någon roll vad för klubb man är medlem i?

Det är samma gröna kort som för dressyr och hoppning.
Å så får du tävla för villken klubb du vill så länge den är ansluten till Svrf

/Linnea

Jag som själv tycker om distans men du kan själklart rida på en Cob
bara du tänker på att ta det lilla lugna ibland. så tror jag dom kommer att gå toppen...:smirk:

Lycka till;)

Hej!
Fick upp ögonen för distans här om dagen.. Tycker det verkar så kul att åka på tävlingar, men har aldrig riktigt varit så mycket för typ dressyr och hoppning..så kom jag på att distans är ju lysande! det är som en lång uteritt.. SUPER!

Nu är min fundering.. om jag vill börja tävla.. jag har en liten checklista som jag tänkte att någon som kan skulle vilja kontrollera..
- Skaffa Grönt Kort
- Bli medlem i en ridklubb och skaffa licens, behöver man både licens för ryttare och häst?

Nu är det såhär att jag kasnke inte har världens bäst lämpade häst att rida just Distans på.. det är en Welsh Cob val. Ganska grov typ, 6 år gammal som jag är medryttare på, ägaren rider mycket dressyr osv. Sen har hon även en Arab på 19 år (dock med spatt) som bara promenadrids.. man kan dock inte tro att han är 19 eller har spatt då han är stallets busfrö!
Hursomhelst.. kan man rida Distans med en Welsh Cob? Vet att Araber är det ultimata.. men gammelgubben orkar väl knappast med det..
Tänkte att om jag skaffar mig en egen häst i fråmtiden så blir det nog ett Varmblod som kanske gått på bana.. de lär ju ha bra uthållighet o så..

Kolla in Miro på www.distanslistan.se Han har gått en del distans och är en welsh, möjligen cob med.

Hälsning Maja

Fast om sanningen ska fram så är Miro en helt "vanlig" welshponny, inte en welsh cob.
Två olika saker.

Hej!

- Skaffa Grönt Kort

jaa du kan rida en welsh cob i Distans ja har till och med läst om en tjej på 13 år som tävlar distans på en shetlands ponny så jaa vill du veta mer om distans gå in på www.distansritt.nu där kan du köpa distans saker också finns det en Chek-lista för vad man ska ta med sig för något

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Jag har en tävlingshäst som är väldigt krävande. Om han inte rids 6 dagar i veckan minst så blir han hysterisk att rida och börjar bocka...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 637
Distans Hej allesamans! Jag funderar på att köpa en häst, en allround häst som man kan göra det mesta med från gyggen och marken i skogen och...
2
Svar
34
· Visningar
11 202
Senast: mily
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 699
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18