Börja om med 10-åring?

Och_Aye

Trådstartare
Jag har en valack som har haft det ganska tufft sen jag fick honom i mars -04. Skrev för ett tagsen en lååång tråd om hans problem.
Efter det har det hänt en del, det var ingen kastad kvarka.
Han har fått massor av hjälp av chiropraktor då han hade mängder av spänningar och diverse defekter i hela framdelen.

Det går framåt för oss, han är bättre nu än för 4 månadersen.
Dock räcker det med väldigt väldigt lite för att han ska bli spänd, stressad och styv i kroppen igen och vi kommer tillbaka till ruta 1 ungefär.
Jag går lite i funderingar på om jag kanske skulle börja om helt med honom, ta bort sadel, ridturer och alla krav och helt enkelt hantera honom som en unghäst. Lite rida in honom på nytt, försöka få tillbaka förtroendet för hjälperna och framför allt bettet, och försöka få honom att förstå att jag inte är ute efter att ha ihjäl honom.
Så fort det blir fel blir han väldigt olycklig och blir spänd som en fiolsträng.

Vad tror ni om att börja från grunden? Hur hade ni gått tillväga?

Tråden jag skrev om hittar ni här, för er som orkar läsa igenom den.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=771691&highlight=n%E5gon+som+har+erfarenhet

Sv: Börja om med 10-åring?

Jag tycker det låter som en bra ide, då ser du var i utbildningen det har "skitit" sig.

Sv: Börja om med 10-åring?

Jag har haft liknande erfarenheter av min gammelman när han var yngre. Han har dock en annan bakgrund som orsak till sina problem, men mkt satt i kroppen också. Jag började om från början, fleeeera gånger. Så fort han blev rädd för något/något gick fel släppte han inte upp mig på ryggen igen, utan vi fick pyssla med markarbete i någon vecka igen. Till saken hör att han hade så enormt mycket prestationångest, han ville så gärna göra rätt och vara till lags. Han blev även rädd av att arbeta rätt med kroppen, eftersom det tidigare gjort ont.

Allteftersom så kom dessa bakslag mer sällan och gick fortare att komma över. Numera har vi aldrig såna bakslag längre, han är en trygg och glad häst som vågar använda sina muskler rätt igen.

Din häst verkar ha varit med om mycket den senaste tiden och det som slår mig är att han verkar ha en stor vilja att vara till lags men förstår/kan inte alltid och blir då olycklig. Så jag tror absolut att det är rätt att börja om från början. Skapa nya associationer till arbete.

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 195
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 684
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden