Sv: Börja med spår!?
Tack så mycket för tipsen!!!
Tyverr så är det ju inte jaktsäsong på nått nu så blod och klöv är svårt att få tag på då ingen jägare jag känner verkar ha ngt sparat i frysen!
Hur gör man med bruksspår??? Spårar hunden bara på ens egna fotspår då eller vad lägger man spår med då???
Försökte i morse lägga ett kort spår knappt 100 meter där jag började med att trampa runt och sparka upp marken lite sedan gick jag iväg relativt rakt och lade en liten korvbit i mitt fotspår ca var tionde meter, när spåret slutade sparkade jag upp marken och traskade runt igen (lika som i början) och lade lite mera korv där. sedan gick jag ut på en åker och tillbax hem en annan väg och hämtade hunden. Gick till spårstarten och pekade på marken, hon nosade noga men ville inte ta upp spåret utan nosade omväxlande på marken och i luften och sökte av i krokar åt vänster och höger och om kopplet blev sträck snodde hon runt och tittade på mig och tappade helt fokus på att nosa!
Vad gjorde jag för fel????
När pappa kom hem gick jag iväg och gömde mig bakom en buske (hunden såg inte när jag gick) och han satte henne på spåret då tog hon det direkt och sprang och hittade mig. (då fanns inget godis i spåret och jag hade gått "slarvigare" och med större steg)
Är det konstigt för henne att spåra efter samma person som hon spårar med?? Eller varför fick inte jag henne att spåra???
HJÄLP SNÄLLA!!!!
Vill ju aktivera min hund i sommar men nu känns det jättetråkigt och jag är helt ledsen!
Brukshundsklubben har dessuton varken kurser eller träningar i sommar