Börja med samling direkt

Sv: Börja med samling direkt

Kl
Tänkte bara nämna ngt som Lithander skrev om första uppsittningen.

Hästen kunde longeras. Sen tog han den då det skulle bege sig direkt från stallet o longerade inte innan- eftersom han ansåg att hästen varvade upp av det.
Nu var det skillnad på den tiden förmodar jag- alla hästar stog på stall 23 h på kavalleriet.

Ville bara nämna det eftersom de flesta "kör av krutet" innan uppsittningen sker.

Såg förresten inridningen av en godkänd hingst. den transporterades till ridhus- mannen satt upp o började trava. Tror att det var inhägnat a la löshoppningsring. Inga konstigheter där heller.

De rutinerade är så pass trygga i sin roll o hetsar inte upp sig- för ngt som då sällan blir ngt bekymmer. Osäkerheten kommer nog med orutin alt. dålig erfarenheter.
Ungdomar- som inte vet sin dödlighet:angel: brukar det oxå gå väl för- om de har en mentor.

Syftet med att jobba från marken är att förbereda hästen för hjälperna o hur den ska svara på dom, när det sen sätter sig upp en ryttare på ryggen.

Man kan tragglar runt oengagerat i all typ av unghästträning, men kanske borde man i praktiken sätta sig in i OM det händelsevis är en bra metod att lära in öppna o sluta, böjning ,
Innan man kallar det för att "gneta runt" eller "fixa o trixa"utan att man egentligen vet hur det funkar i praktiken o hur hästen påverkas av det.

Men jag håller med om att det är knäppt att jobba med samling- då menar jag att tex börja peta med spö på rumpan för att få den att vinkla sig - på en unghäst!!

Men du..
Det går väldans fort att lära hästen de få saker som de ska kunna vid 2½ års ålder.;)

Om den är longerad o tömkörd några gånger kan den start, stop samt sväng. det räcker väl:confused:
Det är mkt lättare för den att förstå- när det är dags för skolor- om man sitter på. Det är inte bara att böja halsen o peta den i ena sidan som ger en skola.

Att rida runt träd är ypperligt.

Jag har sett ett antal inridningar av unghästar och de har galopperats på lina ganska omgående. Men jag kanske bor i ett konstigt område, fast det är ju typ 1 mil till Flyinge?

Ja, på Flyinge rider de hästarna i alla gångarter på lina ganska tidigt, och ofta innan de rider ut i terrängen. När hästen är hjälpligt stabil på ridbanan, både på lina och utan lina, rider de ut och sedan fortgår mycket av första årets arbete ute i terrängen. Detta enligt min kompis som är hippolog (som gick ut hippologen för drygt ett år sedan) och böckerna jag på förekommen anledning slukat på sistone.

På Strömsholm är det mer av att sitta upp på ridbanan, upptäcka att man inte blir avkastad, och sen ut i terrängen dag tre typ. Om man hårddrar det en smula. Fortfarande enligt min hippologkompis, men denna metod har jag inte sett återgiven i någon bok. (Och vi talar här om treåringarna, vad de upplevt vid 2,5 förtäljer inte historien, men troligen vissa förberedelser.)

Böckerna brukar alternera mellan den förstnämnda varianten ovan, och varianter där man rider betydligt mindre på lina. "Mycket uteritter" kan betyda väldigt olika saker, visar det sig.

Själv är jag inte främmande för att göra första galopperna på lina av säkerhetsskäl, precis som jag gjorde första uppsuttna traven på lina, men det avgörs helt av hästens temperament för mig. Jag är inte en kaxig unghästutbildare, och inte heller på beridarnivå på långa vägar.

Jag skulle inte kalla unghästens balans för dressyrbalans, inte ens om man tänker sig en ganska liten och sammanhållen unghäst med hyfsade gångarter. Det är mer den balans som alls möjliggör ridning vi talar om, skulle jag säga. Den balans som tex innebär att när/om hästen försöker lösa uppgiften genom att springa lite extra, så fixar den att reda ut fötterna om ryttaren bromsar upp den. Balans på den nivån, med unghästens rörelser tämligen opåverkade av ryttaren.

Vidare sitter man ofta ner i traven också,

Man kan sitta ner initialt för att inte skrämma eller förvirra unghästen med lättridningen. Jag sitter fortfarande första traven per ridpass, minst. Dock korta travpass då, tex en långsida eller motsvarande i skogen. Jag sitter vid varje övergång till trav tills jag har taktmässighet i traven, jag är inte skicklig nog att rida dit takten med lättridningen på en unghäst. Jag sitter även vid övergången till skritt, för taktens skull.

Nedsittningen kan göras mjuk och fin. Man kan ta en del av den egna vikten i stigbyglarna, tex. Sen brukar inte ryggaktiviteten i den här fasen av unghästens liv vara sådan att man direkt skumpar i sadeln. ;) Jag tycker också att en luftsadel är till viss hjälp map mjukhet, men det är nog en smaksak.

Förutom att jag inte lånar ut min unghäst av säkerhetsskäl, så skulle jag rakt av våga låta dig sitta ner i traven på henne ett varv!

Grejen med att fort komma ut i skogen är att hästen inte blir så fokuserad på ryttaren, utan även har mer koll på annat.

Har en bekant vars häst började med rodeo pga klantighet. Det gick sen hur bra som helst med beridaren, men tjejen var superspänd o fick då givetvis problem.
Fick ut henne i skogen o problemen försvann.

Grejen med att fort komma ut i skogen är att hästen inte blir så fokuserad på ryttaren, utan även har mer koll på annat.

Jodå.

Att "fort" komma ut i skogen kan ju betyda väldigt olika saker. Både tredje uppsittningen och tredje månadens ridning kan för min del stämma in på uttrycket om det inte preciseras. Och hela konceptet är väl delvis utvecklat i kontrast till kontinentens unghästutbildning, där uteritterna inte har någon plats alls, ofta.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 904
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V