Börja med samling direkt

Sv: Börja med samling direkt

Me too :bow: :bow:

*KL*
Är trixandet o fixandet något typiskt för AR? Eller är det somliga personers egen föreställning om hur det ska gå till?

Allmänt.. om galoppen så är det väl vanligt att man longerar "in" galoppen så de har den grundstyrkan att bära upp sig själv. och så slänger upp en ryttare och linar lite till så den lär sig hantera vikten och man överför hjälperna från linföraren till ryttaren. sedan kan man börja gissa att den klarar att ridas i galopp i balans på ridbana.

:confused::confused::confused: Hur då vanligt? Nej det låter som ett mycket udda och märkligt sätt för mej, har aldrig hört talas om det förr:cool:

Jag tycker inte att man longerar unghästar särskilt mycket, och definitivt inte förvänta galopp med ryttare på longerlina på en ung häst:confused:

Galopp på en volt kommer hästen att klara när den är stark nog och den styrkan tränar du upp på andra sätt precis som jag skrev tidigare, och tog 3-åringen jag rider som exempel, om du läser det igen. Och även NÄR den klarar av att gå i balans i bra galopp på en stor volt så rider man bara ett par varv, sen rakt spår och överdriver inte något böjande eller fixande, bara för att den KAN. Man fortsätter att stärka en så ung häst allsidigt.

Vår äldre häst har inte klarat galopp på volt tidigare i sitt liv heller trots många herrans kilon med muskler, men det pga bristande lösgjordhet i ländryggen. kanske det var så på din oxå, om den tränats mer "på flacken" med ryttare för konditionens skull o inte för full lösgjordhet? Då kan de ju kännas som svaga korthus innan de ridits loss och gymnasticerats, trots att de eg har massor av styrka i kroppen?!

Kanske om du tränat på annat sätt:cool: Frågan är
muskler du har i hästen inte hur många det finns..... jag tror detta du själv skriver kunde ge dej en tankeställare ang inlärning och träning, stärker du en häst allsidigt fårn början, med ett helhetstänk så kommer du inte att ha såna problem, även om det är en kallblodstravare (vilket du antagligen kommer att svara med, så jag bara förekommer dej...)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett ett antal inridningar av unghästar och de har galopperats på lina ganska omgående. Men jag kanske bor i ett konstigt område, fast det är ju typ 1 mil till Flyinge? (Så det är inte Långtbortistan menar jag där alla bara läser teoriböcker och tränar för tränare en gång vart femtonde år)

Själv har jag inte en susning, har aldrig haft unghäst och kommer att bespara alla unghästar upplevelsen att hamna hos mig. ;)

Fråga: Den balans unghästar ofta uppvisar - är det "dressyrbalans"? Förstår ni vad jag menar?

Men att longera (eller tömköra som jag tycker är bättre egentligen) utan ryttare är ju en sak, det var det här med att sen sätta upp ryttaren i galopp under longering som jag inte tycker låter klokt, för det är helt orätt mot hästen:crazy: Det krävs en viss styrka av hästen för att orka galoppera på en volt med ryttare på ryggen, utan att tappa sin balans. Man börjar då inte med longering eftersom det dessutom blir en liten volt, man börjar med galopp rakt fram (helst ute), sen kunna vända över ridbanan och så småningom gå på en stor volt osv.

Balans är när jag skriver det balanserad dvs vara i någotsånär jämvikt och inte falla framåt i ökande fart,tex, dvs den ska klara att arbeta taktmässigt och lugnt, men det är inte samling (eller ja snarare, balans är väl första graden av samling, egentligen, som sagt) Balans, takt, lugn, det hänger ihop.

Du som bor nära Flyinge kan väl mycket väl ha unghäst, tänk vilken hjälp du har möjlighet att få:idea:

Att longera- förbereda hästen o lära den kommandona- gör man. Inte för själva träningens skull.
Man märker oxå om den har ngn svaghet o kan då hjälpa den tydligare uppsuttet. Man kan börja galoppera i den galoppen som den visat sig ha lättast för- bara för att få galopp.

Själv gjorde jag en signal i linan vid fattning på den senaste hästen o det var det bästa jag har gjort. Den fattade sen aldrig någonsin fel galopp- när fattningen då även innehöll kramen i den sidans tygel.

Den var så lydig att om jag råkade ta i innern= galoppfattning av misstag- fick tänka mig för.:o
Hade sen samma funktion vid bytesinlärning o även i serierna. Den bytte i vartannat som 6-åring o i varje som 7-åring.

Fick även bukt på serierna med min äldre- som inte var stensäker på att alla blev rena. JAG blev tydligare.
Detta hade jag inte lärt mig av ngn modern modeguru, utan det stog i L. Lithanders bok från 60-talet- en känd SVENSK kavallerist.

DEN boken har HUR mkt matnyttig info om all ridning, hästpsykologi o även korrigering av alla de slag som någonsin kan tänkas behövas. Ja t o m om hästen rusar bakåt:eek:.

Jag brukar studera mina hästar som unga i hagen o försöka se vad de har lätt för o använda det som ett lättsamt positivt sätt att göra god inlärning.

Även om min häst bytte galopp vid ändrad riktning i hagen, så markerade den sedan bytena efter uppsutten inlärning o har t o m bytt i vartannat en ganska lång sträcka- stolt häst:banana:

Den hade däremot väldigt svårt att se nyttan av att backa- kliva bakåt.
Har inte tragglat det bara för att.... utan har tagit det pö om pö.

Senast ändrad:

Jag har sett ett antal inridningar av unghästar och de har galopperats på lina ganska omgående. Men jag kanske bor i ett konstigt område, fast det är ju typ 1 mil till Flyinge? (Så det är inte Långtbortistan menar jag där alla bara läser teoriböcker och tränar för tränare en gång vart femtonde år)

Själv har jag inte en susning, har aldrig haft unghäst och kommer att bespara alla unghästar upplevelsen att hamna hos mig. ;)

Fråga: Den balans unghästar ofta uppvisar - är det "dressyrbalans"? Förstår ni vad jag menar?

Ja självklart är det helt fel på hela Flyinge området med omnejd :angel:

Nej, det är inte dressyrbalans som unghästar uppvisar helt oprovocerat från scratch. Men jag upplever ofta att det är lite av en myt att en unghäst behöver vara vinglig och obalanserad under ryttare. Självklart har den varken styrka eller balans som går att jämföra med en rutinerad välriden häst, men som jag nämnde tidigare så utifrån sin egen förutsättning så upplever jag många unghästar "lättare" och mer oförstörda när det gäller att bygga vidare.

Jag har sett en hel del unghästar galopperas uppsuttet i lina. Vidare sitter man ofta ner i traven också, men det är väl å andra sidan lite skillnad på när en duktig ryttare sitter ner och när jag sitter ner. (Får man hoppas :p).

Axel, tack för boktipset! Den boken har jag inte i hyllan!

fast frågan är väl som sagt hur den förberetts för arbetet innan man gör detta, har du koll på det? Flyinge metoden är ju mycket noggrann med att unghästen ska ridas och stärkas ute i skog och mark framför allt.

sen är det ju självklart som du säger en viss skillnad mellan Lisa i skogen och Flyinge beridarna.

Delvis KL
Jag förstår inte överhuvudtaget vitsen med att försöka påskynda hästens utbildning- trots att man inte har erfarenhet själv av att kunna hjälpa den.

Vems självändamål tros det gynnas:confused:

Lär hästen att det är trevligt att bli riden o den kommer att lära sig mkt snabbare. Det här påminner om allt petande på den från marken- man kör med den o den vill sen inte ens gå från stallet- varav cirkeln är sluten- hästen blir ovillig.

Det låter på många här som att hästen ska utbilda sig själv.:crazy:
Ena stunden ska den inte ridas in förrän den är 4-5 år o i nästa ska den utbildas snabbt.

Den behöver en ryttare som kan låta den vara unghäst MEN jobba i balans. Hur många är rider inte sina hästar i nerförsbacke o kräver perfektion innan man går vidare- stagnerar.
Varför ska den kunna fatta samlad galopp innan den får galoppera?
Lär dig att kunna hjälpa den, men börja med att kunna galoppera överhuvudtaget.

Gång på gång ser man folk som inte klarar av att sätta hästarna i balans efter x antal språng- inte hästen fel.

Låt hästen få en god grundfysik o se till varje individs förutsättningar.
Var självkritisk o utbilda dig själv- be att på prova på en redan välutbildad.
En del sitter framåtlutade o försvårar balansen hos hästen o sen undrar varför den inte VILL samla sig. Sen rider många sakta o tror att det ä'r samling.
Feta hästar ses som muskulösa, men kan inte galoppera ett varv på ridbanan

En god ryttare har inga problem att lära den det mesta ute i skogen.

Nä- stärk hästen o bygg upp en vettig kommunikation- utan krav på samling (som tyvärr är på modet nu). Det verkar som det viktigaste är att kunna trampa sin häst, inte att kunna trava o galoppera i balans i alla dess variationer. Tacka vet jag motionsryttare:bow: okomplicerad ridning.

Vad jag blir irriterad på är när folk skyller på att hästen inte kan/ vill, när det i själva verket är ryttaren som inte kan o heller inte förmedla sitt budskap.

Byt ryttare o vilken häst som helst kan lära sig det mesta.

Word Axel, WORD!!! :bow:

Detta inlägg borde kopieras och läggas in under tävlingsgrenar dressyr, grundutbildning och ridning också. Men dubbelpostningar här på forumet är aldrig roligt.

God ridning är alltid god ridning, beroende på hur, var, när, varför och för vem den utförs oavsett ridinriktning.

Mvh

IngelaH
Handikappad, centrerad, buskdressyrare med barocka intentioner, som rider handikapplektioner, ridskolelektioner, tränar för tävlingsryttare och Akademisk tränare och sitter 3-4 kvällar i veckan på ridskoleläktaren för att jämföra ryttare och hästar i olika ridstil. Man lär sig MASSOR hur länge man än hållit på med hästar och ridning (regelbundet sen 1973 - ponnyridning och pyssel sen 1971).

Senast ändrad:

Axel- vet du var man kan fa tag poa den boken, har sokt pa natet men inte hittat den...

tack Anna

Jag menade alltså inte att jag står på Flyinge och kollar hur unghästar behandlas, men jag bor i "flyingetrakten" och det finns ju hur mkt hästar som helst här.

Vad jag menade med att ta upp flyinge var inte på något vis menat som att "såhär är det i Flyinge" utan mer som motpol till att det faktiskt förekommer den typen av ridning som några opponerade sig mot, även i "hästcentrumstrakter". jag tycker ofta man läser argumentet "men då är det nog annorlunda där du bor", därför ville jag nämna att jag bor i "hästtrakter" med många ryttare som tränar för erkända namn, och inte bara "buskryttare". (Även om jag själv är en).

Jag tror du uppfattar mitt inlägg som kritik - så var det inte menat. Jag håller mig helt neutral, har inga åsikter om det - kan inget om det. Om choklad har jag däremot åsikter.

Jag köpte boken på 70-talet o omslaget är väck:crazy:

Den är utgiven av Bonniers o heter "Dressyrridning o hoppnining"
Det är en bok för de mer försigkomna som redan behärskar ridkonstens grunder o nu vill lära sig mer.
Man får följa hästen från rå remont upp till svår dressyr/ hoppning
Den gavs ut första ggn 1947 o bygger på Svenska arméns ridinstruktioner men därifrån gjorde Lars ett eget system- känns det igen:D

Han hade utbildat Master Rufus, som sedemera vann OS med St:Cyr

Man kanske kunde be Bonniers att göra en ny utgåva:idea:

Netterqvist var en av eleverna.

Nej jag tar det inte över huvud taget som kritik då som sagt en av essenserna i Flyinges metod runt utbildning och ridning av unghäst går ut på att den som sagt rids och stärks mycket på raka spår ute i skog och mark : )

tackar sa mycket!!! ska forsoka leta upp den

Jag har sett en hel del unghästar galopperas uppsuttet i lina. Vidare sitter man ofta ner i traven också, men det är väl å andra sidan lite skillnad på när en duktig ryttare sitter ner och när jag sitter ner. (Får man hoppas :p).

Axel, tack för boktipset! Den boken har jag inte i hyllan!

Ja det beror ju på vilken ålder och nivå vi pratar om på unghäst också, en 3-åring tycker inte jag man sitter i trav på men en skicklig ryttare är nog ändå lättare för hästen än mej i lättridning så allt är relativt:angel:

Men galopp med ryttare på lina låter inte klokt (på 3-åring) och nog görs dumheter även i hästtäta trakter, som där jag bor, i Stockholmstrakten, görs hur mycekt dumt som helst också så varför runt Flyinge?

Det finns känsliga hästar som inte gillar när man rider lätt- de första gångerna.
Man kan sitta lätt lätt.

Antar att det är elever som rider in alla på löpande band.
Är hästarna inte mkt hanterade kanske det är en ren säkerhetsåtgärd att galoppera longerad:confused:

Har sett en hoppryttare rida in sina unghingstar. Flickvännen satt upp o red i alla gångarter runt 60 m- ridhuset.
Hon bara befann sig på ryggen i frisk galopp- hästen märkte henne knappast:bow: Helhäftigt:banana:

Måste få lägga till ang. kramen i galoppsidans tygel- Det är även ypperligt för hästar som kastar sig iväg i galopp- som blir stressad av skänkeln.

Senast ändrad:

Ja jag vet att det finns även duktiga som anser att det är bättre att sitta än rida lätt pga balansen på unghästar, men det ska ju då vara en duktig som sagt, inte jag:cool:

Ang kramningen så var det faktiskt så jag fick ordning på fattningen i höger som var lite svårare på stoet, i början. :idea: Men med den kramningen gick det bra. Nu gör jag det inte längre, men det var bra då i början.

Gör det nu igen:idea:- då det är dags att verkligen ta itu med bytena- med precision:devil::banana:

ang. hoppryttaren som jag skrev om- var det första uppsittningen. SÅ okomplicerat.

Senast ändrad:

Gör det nu igen:idea:- då det är dags att verkligen ta itu med bytena- med precision:devil::banana:

ang. hoppryttaren som jag skrev om- var det första uppsittningen. SÅ okomplicerat.

you wish:angel:

Ja ang hoppryttaren så var det väl tur att inte han själv satte klorna i den...:cool: då hade det kanske inte varit okomplicerat...... Bara en duktig liten tjej.

Det låter fantastiskt. Men svårt att tro att det var första gången :confused:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 904
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka