Börja med samling direkt

Sv: Börja med samling direkt

När jag läser det du sedan skrivit känns det som om vi halkar iväg från unghästar, vilka du ju heller inte har erfarenhet av som du säger.;)

Nää, jag tyckte inte jag halkade iväg från unghästar.
Vi har en del unghästar i stallet med seriösa duktiga ryttare. Inte sjutton undviker dom sånt jag ser som "samlande" för att hästarna är 3-4 år inte.
Samling kan komma "automatiskt" för att hästen är i balans (men då snackar vi såklart inte hög grad utan "viss grad av...") och bör finnas i viss grad för att ridningen ska bli harmonisk.
Så t ex halvhalter, övergångar, galoppfattningar är sånt som tränas en hel del på. När hästarna rids skolridning öht då vill säga.

Såna moment vill man ju också att unghästarna som inte blivit inridna ska lära sig -i viss grad-. Vid tömkörning/longering t ex.

Tja, för att över huvud taget göra en korrekt hörnpassering och vända i balans, krävs väl samma undersatthet som det jag pratar om.
Att visa en häst hur den ska placera sig för att röra sig i balans är väl inte bakvänt? (fast jag väntar mig inte medhåll:))

om TS (som visst kör sina) ska tömköra den unga hästen kan det väl inte skada att göra lite svaga övningar för att få koll på alla delar.

känns som att du har en väldigt fast syn på exakt i vilken ordning allt bör göras då det inte ens går att föreställa sig lite bärighet i ett steg eller två på en unghäst. tex nog mkt för att gå i balans genom ett hörn eller göra en bra galoppfattning.

T.o.m min lilla gjorde som 2½-åring fina fattningar med riktigt undersatt bakdel på volt, men då lös och helt fritt valt. Hon svarade helt enkelt på kroppspråk och stannade inne på liten volt och arbetade som ett tok i vad jag skulle kalla samling. men som sagt helt på eget bevåg och utan att ansträngas mer än hon redan hade styrka för efter all lek i hagen.
Om hästen visar svårighet jobbar man givetvis inte så och försöker plocka fram hjälpmedel för att pressa ur arbete som tar emot. (inte jag iaf)

kanske ni som är helt anti misstar det här arbetet för att tvinga fram saker ur ej nog stark häst??

Tja, för att över huvud taget göra en korrekt hörnpassering och vända i balans, krävs väl samma undersatthet som det jag pratar om.
Att visa en häst hur den ska placera sig för att röra sig i balans är väl inte bakvänt? (fast jag väntar mig inte medhåll:))

om TS (som visst kör sina) ska tömköra den unga hästen kan det väl inte skada att göra lite svaga övningar för att få koll på alla delar.

känns som att du har en väldigt fast syn på exakt i vilken ordning allt bör göras då det inte ens går att föreställa sig lite bärighet i ett steg eller två på en unghäst. tex nog mkt för att gå i balans genom ett hörn eller göra en bra galoppfattning.

T.o.m min lilla gjorde som 2½-åring fina fattningar med riktigt undersatt bakdel på volt, men då lös och helt fritt valt. Hon svarade helt enkelt på kroppspråk och stannade inne på liten volt och arbetade som ett tok i vad jag skulle kalla samling. men som sagt helt på eget bevåg och utan att ansträngas mer än hon redan hade styrka för efter all lek i hagen.
Om hästen visar svårighet jobbar man givetvis inte så och försöker plocka fram hjälpmedel för att pressa ur arbete som tar emot. (inte jag iaf)

kanske ni som är helt anti misstar det här arbetet för att tvinga fram saker ur ej nog stark häst??

det är just det som är det fina i kråksången som du verkar missa.
en häst i frihet kan alla dessa saker , varför ska ni sitta och gneta in det vid 2,5 års ålder på kommando menar du?
det du anser att hästen behöver lära sig, kommer naturligt i skedet om den får ridas rakt fram och successivt lära sig i takt med att den får styrka och balans. det behöver man inte sitta på lina och gneta in i paddocken på en 2,5 åring. finns inget syfte med det över huvud taget, känns som ni tror att det är en gunghäst som inte kan ta ett naturligt steg framåt såvida ni inte börjar träta på och manuellt "lära in" det. Det är inget som behöver läras in, så länge man successivt bygger upp den, och man bygger inte upp den om den inte kan gå rakt fram till att börja med i balans, eller vara balanserad under ryttare i balans helt okomplicerat, och bygga på utefter det. Ni börjar bakvägen och är nere på detalj nivå innan ni hittat de stora grund knapparna helt enkelt.

Du får tycka vad du vill om mitt resonemang efter som det jag skrivit bara varit en kommentar på hur överdrivet det kan låta.

Hästen får aldrig lära sig vinkla baken minsta lilla som unghäst ens av misstag, då går den ju sönder!
Enligt den -överdrivna- (alltså inte allas) åsikten så skulle man mao inte få öva övergångar, halter, igångsättningar m.m. mer än yttepyttelite bara för att lära vad hjälpen betyder.
För övergånger, halter, halvhalter är exempel på samlande övningar. Dvs som kan (och ofta används för) samlande effekt. Galoppfattningar likaså.
Ska man skippa att lära den unga hästen sånt då?

det är din egen tolkning, här pratar de flesta om det TS undrar över, samling av 2,5 åringar som ej är inridna.
svar på nästa fråga: se svar till Lusidor, ni verkar ha samma synsätt.

varför ska ni sitta och gneta in det vid 2,5 års ålder på kommando menar du?

Bara en reflektion, vem har överhuvudtaget sagt något om att gneta? :confused: Hur läser du egentligen?:confused: Uppenbarligen inte på så sätt att du försöker förstå vad Lusidor m fl försöker säga... Utan du söker fel för att de inte gör exakt som du, som tydligen har den enda rätta skolboken... :crazy:

det är din egen tolkning, här pratar de flesta om det TS undrar över, samling av 2,5 åringar som ej är inridna.
svar på nästa fråga: se svar till Lusidor, ni verkar ha samma synsätt.

Precis, min tolkning.
Och nej, i den här frågan har nog inte jag och Lusidor samma synsätt, å andra sidan kan det säkert ändra sig när man själv ska sätta igång så aldrig säga aldrig eller hur det nu var.

Det som känns lustigt är det paradoxala i hur tabu det verkar vara med samling i unghästssammanhang, ändå tränas de flesta unghästar "till viss grad" inom samlande moment. Och ändå vill man ha "en viss grad" av bärighet för att ha balans.

Nää, jag tyckte inte jag halkade iväg från unghästar.
Vi har en del unghästar i stallet med seriösa duktiga ryttare. Inte sjutton undviker dom sånt jag ser som "samlande" för att hästarna är 3-4 år inte.

TS pratar om 2,5-åriga hästar, INTE ridna 4-åringar...

I övrigt så förstår jag hur du tänker o tror att jag håller med, om vi nu inte pratar samling som i samling. Övergångar o små tempoväxlingar rider jag med min unga dam, allt i syfte att få bra bjudning samt ffa snabba upp bakbenen. Det är enkla övningar som ska lägga en grund till vidare utbildning av henne. Jag pratar dock inte om samling i det läget (det kanske andra gör), utan mer om att hästen ska hitta sin balans, bära sig själv med god bjudning och spåra. Det är en god grund.

Däremot tycker jag det låter som att man krånglar till det hela genom att trixa med böjning, träna bakben osv med unga hästar, och ffa med SÅ unga som 2,5 år. Böjning är inte helt enkelt i början, för min häst kom det "av sig självt" när hon blev starkare. I början var det bara ridning rakt fram o förstå skänkeln.

Det kan hända att några av oss har misstolkat TS, men frågeställnignen var att "öva samling" med 2,5-åringar, vars syfte man klart kan ifrågasätta.

Fast bara för att man tragglat med detta från marken så innebär det inte att den gröna hästen fixar böjning, korrekta hörnpasseringar när den får belastning på ryggen. Det tar sin tid att bygga styrka, hur bra balans hästen har är olika från individ till individ.
Korrekta hörnpasseringar osv är inget som jag lägger vikt vid i början, det ger sig efter hand som hästen blir starkare o mer bärig.

TS pratar om 2,5-åriga hästar, INTE ridna 4-åringar...

I övrigt så förstår jag hur du tänker o tror att jag håller med, om vi nu inte pratar samling som i samling. Övergångar o små tempoväxlingar rider jag med min unga dam, allt i syfte att få bra bjudning samt ffa snabba upp bakbenen. Det är enkla övningar som ska lägga en grund till vidare utbildning av henne. Jag pratar dock inte om samling i det läget (det kanske andra gör), utan mer om att hästen ska hitta sin balans, bära sig själv med god bjudning och spåra. Det är en god grund.

Däremot tycker jag det låter som att man krånglar till det hela genom att trixa med böjning, träna bakben osv med unga hästar, och ffa med SÅ unga som 2,5 år. Böjning är inte helt enkelt i början, för min häst kom det "av sig självt" när hon blev starkare. I början var det bara ridning rakt fram o förstå skänkeln.

Det kan hända att några av oss har misstolkat TS, men frågeställnignen var att "öva samling" med 2,5-åringar, vars syfte man klart kan ifrågasätta.

:bow::bow: Kan bara hålla med.

citat Lusidor:
känns som att du har en väldigt fast syn på exakt i vilken ordning allt bör göras då det inte ens går att föreställa sig lite bärighet i ett steg eller två på en unghäst. tex nog mkt för att gå i balans genom ett hörn eller göra en bra galoppfattning

Nej men det är helt onödigt att fokusera på sånt,det är nog där det skiljer sej, det kommer med tiden. Bra fattningar tex kommer när hästen är stark nog om man lärt den grunder och att svara på ryttarens signaler. En 2.5-åring kan säkert göra det lös, men inte med ryttare och det är där svårigheten kommer, dvs att balansera upp ryttaren också. Det är därför man tar en sak i taget och grundstärker hästen i början, på olika sätt allteftersom hästen är mer riden/arbetad.

Unghästen jag jobbar med nu tex, kunde galoppera med ryttare tidigt eftersom den skulle/(ska frotf troligen), bli galopphäst, men trots det kunde den när jag började rida den inte galoppera inne i ett ridhus i balans. Det är helt olika saker. Den hade inga muskler alls att bära sej med öht. Balans är ju första graden av samling, kan man säja.

Nu efter en tids arbete med annat, stärkande jobb, har den inga som helst problem att galoppera i balans, i bra unghästform, på en stor volt i ridhuset, det är inget jag öht lagt någon träning specifikt på, har knappt alls ridit i galopp i ridhuset, utan det har kommit som en självklar följd av det stärkande arbetet, och att lära honom förstå ryttarens signaler. Det blir då inget fokuserande på detaljer utan helheten, tänker jag.
Bara som ett exempel på hur jag tänker.

Nu efter en tids arbete med annat, stärkande jobb, har den inga som helst problem att galoppera i balans, i bra unghästform, på en stor volt i ridhuset, det är inget jag öht lagt någon träning specifikt på, har knappt alls ridit i galopp i ridhuset, utan det har kommit som en självklar följd av det stärkande arbetet, och att lära honom förstå ryttarens signaler. Det blir då inget fokuserande på detaljer utan helheten, tänker jag.
Bara som ett exempel på hur jag tänker.

Det är så jag tänker också, helheten. Jag tycker man märker att hästen "kan" mer av sig själv ju starkare den blir. :idea:

Bara en reflektion, vem har överhuvudtaget sagt något om att gneta? :confused: Hur läser du egentligen?:confused: Uppenbarligen inte på så sätt att du försöker förstå vad Lusidor m fl försöker säga... Utan du söker fel för att de inte gör exakt som du, som tydligen har den enda rätta skolboken... :crazy:

Jag anser det gnetande när man anser att man ska träna sin unghäst i detta fallet 2,5 åring på vilket ben den ska sätta ner vart, i paddock flera dagar i veckan. Lusidor har flera gånger redogjort för att det är så hon tänker sig unghäst träning, dvs i paddock först och främst, så att den får lära sig samling innan ngt annat.

I övrigt, Totola: se Solis svar till dig. Du har helt tagit på dig dina egna glasögon när du läser det folk skriver här. Ingen har ngnsin påstått att det är tabu till den nivån du påstår. Halvhalter och hörnapasseringar är inte det vi diskuterar här. Gör det inte till goddag yxskaft i din tolkning tack. Ni får anse mig fyrkantig hur mycket ni vill, det är er egen tolkning och i mina ögon har den tolkningen mer att göra med att ni stör er på att jag frågar om er erfarenhet, som är dokumenterat ringa för att inte säga helt frånvarande, i fråga om det ni så ivrigt föreläser om : )

Senast ändrad:

I övrigt, Totola: se Solis svar till dig. Du har helt tagit på dig dina egna glasögon när du läser det folk skriver här. Ingen har ngnsin påstått att det är tabu till den nivån du påstår.

Om du missat det så var det inte riktat till någon särskild eller något särskilt inlägg. Den som vill får ta åt sig! ;)

Nejdå, jag har inte missat det, även min kommentar var allmän till den som missat det. :angel: Eftersom du kommenterar en massa om det så är det intressant om du kan hänvisa till ngnstans i tråden eller andra trådar där någon påstår att man inte får göra halvhalter eller rida igenom ett hörn på en unghäst. Dina kommentarer måste ju vara grundade på ngt konkret kan man tycka?

Självklart. Utifrån det som skrivits i såna här unghästtrådar. Men det är en "ton" vilket jag självklart kan ha läst in mer i än det som menas. Att peka ut något särskilt där är rätt meningslöst.

Jag anser det gnetande när man anser att man ska träna sin unghäst i detta fallet 2,5 åring på vilket ben den ska sätta ner vart, i paddock flera dagar i veckan. Lusidor har flera gånger redogjort för att det är så hon tänker sig unghäst träning, dvs i paddock först och främst, så att den får lära sig samling innan ngt annat.
Hepp hepp här tolkas det som man vill igen!

Jag menar att det i KOMBINATION med helt vanlig motion ute VÄL kan vara en bra ide att visa även en ung häst hur det känns att bära upp sin ryttare i balans och direkt koppla in en bra reflex på hjälperna.

Att utbilda den uppsuttet tar en låång tid (pga extra vikt och svårare att koppla ihop allt, svårare att tydligt visa), men från marken kan man rätt snabbt visa dem vad man tänker sig att den ska göra för att hitta balansen, man kan placera sig så tydligt och få ett direkt och rejält korrekt svar. inte rida på och få halvtama svar på hjälper då de inte riktigt fattar eller klarar av det.

Sedan väl uppsutten så har min lilla (3+ nu) direkt kopplat skänkel till -balansera upp sig, och kunnat ridas runt ett par varv på ridbanan med rätt böjning genom hörnen och avspänd kontakt i tygeln, innan vi gett oss ut på strövtåg i skogen. Bakdelsvändning helt okomplicerat pga de övningar från marken som gjorts, praktiskt då man kör fast mellan träden..

Jag gjorde övningar kanske max en-två gånger/vecka, eller mer sällan i ca tio minuter på lillehästen i vintras. Då var hon innan dess rejält grundtränad för trav i ett år och sprang premietider utan att blinka. Det blir mer neurologisk träning än muskulär. Kopplar ihop nervbanor o skapar reflexmässiga svar så att det sedan redan finns där då man ska rida.

Så, att gneta på ridbana vet jag inte vad du får ifrån.. Men jag börjar bli van vid den yberkritiska attityden.
Anar lite förakt för oliktänk nästan.. Tänk att annat tänk kan vara utvidgande för sinnet, även om man inte tänker tänka så själv!:idea:

Men ditt resonemang har jag ju inga argument emot, håller ju bara med och det låter ju inte konstigt eller.

Allmänt.. om galoppen så är det väl vanligt att man longerar "in" galoppen så de har den grundstyrkan att bära upp sig själv. och så slänger upp en ryttare och linar lite till så den lär sig hantera vikten och man överför hjälperna från linföraren till ryttaren. sedan kan man börja gissa att den klarar att ridas i galopp i balans på ridbana.

Vår äldre häst har inte klarat galopp på volt tidigare i sitt liv heller trots många herrans kilon med muskler, men det pga bristande lösgjordhet i ländryggen. kanske det var så på din oxå, om den tränats mer "på flacken" med ryttare för konditionens skull o inte för full lösgjordhet? Då kan de ju kännas som svaga korthus innan de ridits loss och gymnasticerats, trots att de eg har massor av styrka i kroppen?!

Hepp hepp här tolkas det som man vill igen!

Jag tolkar utifrån det jag utläser av dina tidigare filosofier runt unghästridning i skogen kontra paddock.

krävs det inte någon form av grundutbildning av hästen så den förstår hjälperna, -kanske förslagsvis på ridbanan, för att öht kunna inverka och rida den i en lämplig arbetsform som du menar ute i skogen??
Min treåring som ännu bara ridits i skogen sitter jag bara och åker på. har tänkt vänta med att sitta och ge hjälper till arbete tills vi hittat kommunikationen på ridbanan. tänker att det är lättare att sortera intrycken på "skyddad plats" mot att börja be om saker ute i skogen då mycket annat upptar sinnet.

Det var det jag menade, under den här första tiden av häståkande, som väl enligt vanliga unghästrekommendationer kan bli rätt lång, kan ju hästen hinna belasta sina bogar litegranna. inte för att jag oroar mig för det, ska börja jobba från marken snart med att förstå vad eftergift för tygeln innebär och befästa skänkeln som sidförande/aktiverande.

Men, de får såklart ofördelaktig muskulatur av att tränas för fort för sin kapacitet. de måste ju pressas på för att bli starkare o springer på bogarna.

Fast, det sker väl lätt på ridna unghästar som går och bär "dödvikt" i skogen bogtunga och outbuildade under lång tid?
Bästa vore väl en sund balans mellan att lära in grunden till bärighet, korta repriser med bakbenen på plats och så varva med uteritt
.

Allmänt.. om galoppen så är det väl vanligt att man longerar "in" galoppen så de har den grundstyrkan att bära upp sig själv. och så slänger upp en ryttare och linar lite till så den lär sig hantera vikten och man överför hjälperna från linföraren till ryttaren. sedan kan man börja gissa att den klarar att ridas i galopp i balans på ridbana.

:confused: En unghäst rids fördelaktigt in i galopp på rakt spår uppsuttet, utomhus tills den fått bärighet under ryttare. varför skulle man longera den på volt och tro att den bygger styrka att balansera en uppsutten ryttare i det stadiet? eller över huvud taget börja galoppera uppsuttet i galopp på volt i första hand?
jag tror du har en hel del antaganden runt unghäst ridning som inte är grundat på vare sig erfarenhet eller fakta. Det verkar som du tror att unghästar är oerhört obalanserade och vingliga och ostabila. så är inte alltid fallet, i många fall upplever jag dem faktiskt som lättare att bygga bra form på successivt, då de är "oförstörda" jmf med kanske en häst som tex din egen som du jämför med, som har en massa obalanser och spänningar etablerade i kroppen sen många år. Tror många gör det misstaget att jämföra med redan ridna hästar på det sättet och tro att det är samma stuk.

Delvis KL
Jag förstår inte överhuvudtaget vitsen med att försöka påskynda hästens utbildning- trots att man inte har erfarenhet själv av att kunna hjälpa den.

Vems självändamål tros det gynnas:confused:

Lär hästen att det är trevligt att bli riden o den kommer att lära sig mkt snabbare. Det här påminner om allt petande på den från marken- man kör med den o den vill sen inte ens gå från stallet- varav cirkeln är sluten- hästen blir ovillig.

Det låter på många här som att hästen ska utbilda sig själv.:crazy:
Ena stunden ska den inte ridas in förrän den är 4-5 år o i nästa ska den utbildas snabbt.

Den behöver en ryttare som kan låta den vara unghäst MEN jobba i balans. Hur många är rider inte sina hästar i nerförsbacke o kräver perfektion innan man går vidare- stagnerar.
Varför ska den kunna fatta samlad galopp innan den får galoppera?
Lär dig att kunna hjälpa den, men börja med att kunna galoppera överhuvudtaget.

Gång på gång ser man folk som inte klarar av att sätta hästarna i balans efter x antal språng- inte hästen fel.

Låt hästen få en god grundfysik o se till varje individs förutsättningar.
Var självkritisk o utbilda dig själv- be att på prova på en redan välutbildad.
En del sitter framåtlutade o försvårar balansen hos hästen o sen undrar varför den inte VILL samla sig. Sen rider många sakta o tror att det ä'r samling.
Feta hästar ses som muskulösa, men kan inte galoppera ett varv på ridbanan

En god ryttare har inga problem att lära den det mesta ute i skogen.

Nä- stärk hästen o bygg upp en vettig kommunikation- utan krav på samling (som tyvärr är på modet nu). Det verkar som det viktigaste är att kunna trampa sin häst, inte att kunna trava o galoppera i balans i alla dess variationer. Tacka vet jag motionsryttare:bow: okomplicerad ridning.

Vad jag blir irriterad på är när folk skyller på att hästen inte kan/ vill, när det i själva verket är ryttaren som inte kan o heller inte förmedla sitt budskap.

Byt ryttare o vilken häst som helst kan lära sig det mesta.

Jag menar att det i KOMBINATION med helt vanlig motion ute VÄL kan vara en bra ide att visa även en ung häst hur det känns att bära upp sin ryttare i balans och direkt koppla in en bra reflex på hjälperna.

Men vad har det med att träna samling att göra? Unghästen ska helst bära ryttaren i balans hela tiden........Det är precis det du kommer fram till genom att träna helheten och inte fixera vid detaljer. Bra "reflex" på hjälperna tränar du väl hela tiden:confused:, jag kallar det respons.

Det är väl något man mer eller mindre gör från start:confused:, lär hästen vad man vill med sina signaler.

Jag fattar nu ännu mindre vad du gör och varför, det är allt det där sånt som kommer, släpp det där trixandet och jobba hästen som en unghäst, med en helhetsyn på uppbyggnad och inlärning så kommer det andra sen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 904
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka