Börja med Nuvaring

E

Emoyeni

Nu är grabben 5 månader och det är hög tid att börja med nåt slags skydd igen. Har använt ringen förr om åren och var mycket nöjd. Var hos BM igår för att få nytt recept.
Då säger hon att ringen ska sättas in på första dagen på nästa mens, och sedan plockas ur som vanligt 3 veckor senare.

Men nu blev jag fundersam. När jag använt ringen förut har jag kunnat starta precis när jag vill, på vilken veckodag jag vill, och sen använda kondom de första 7 dagarna innan skyddet är fullgott.
Har de ändrat bipacksedeln eller har jag gjort fel förr i tiden?

Har inte alls lust att sätta in den samtidigt som jag blöder. Känns ofräsht!

Sv: Börja med Nuvaring

3.3 Insättning av den första ringen

*

Du har inte använt någon hormonell preventivmetod under den senaste månaden
Sätt in din första NuvaRing på den första dagen i din naturliga menscykel (alltså på din första blödningsdag). NuvaRing fungerar omgående. Du behöver inte använda något annat preventivt skydd.

Det går även bra att starta med NuvaRing dag 2 till dag 5 i menscykeln, men då måste du under den första cykeln använda extra skydd, t.ex. kondom, om du har samlag under de första 7 dagarna med NuvaRing. Denna instruktion behöver du bara följa första gången du använder NuvaRing.
*

Efter att ha fött barn
Om du just har fött barn kanske din läkare/barnmorska säger att du ska vänta på din första spontana mens innan du börjar med NuvaRing. Ibland är det möjligt att börja tidigare. Din läkare/barnmorska kommer att ge dig råd. Om du ammar och vill använda NuvaRing ska du först diskutera detta med din läkare/barnmorska.
*

Du kanske gick från ett skydd till nuvaring sist?

Jag har läst det där och blev förvånad. Nej jag gick från utan något till att börja, två gånger har jag gjort så och enligt dåvarande
BM var det helt okej att börja när som helst.

okej ..

Jag skulle iaf ha lyssnat på rådande information, varför är det ofräscht att sätta in den vid mens tycker du?

Men ägglossningen är ju innan mensen och då vill man väl vara skyddad??

Jag skulle ringt en annan BM och fråga vad hon tycker. Verkar ju konstigt om du ska behöva vänta på nästa mens, då kan det ju vara försent!

Jag använde ringen för ngr år sen och jag har för mig att jag fick samma råd som du fick förra gången. Alltså att det gick att sätta in ringen närsomhelst och använda kompletterande skydd en vecka (tex kondom). Dom kanske har ändrat rekomendationerna sen dess?

Jag fick också dom råden då, har dock för mig att det även stod så på fass. Det gör det ju inte längre!

Jerseyko:

Det gäller för flertalet kombinerade p-pillersorter, så det är varken knepigt eller konstigt. Man vet ju om att man står oskyddad under en tid så det är ju bara att skydda sig med ex kondom. Försent blir det ju inte, eller jag förstår inte hur du menar med försent?

Man ska väl ha skyddet INNAN de blir ägglossning? Då kan man ju inte vänta till nästa mens? Och när kommer den när man nyligen fött barn? Direkt när avslaget slutat eller 1½ år senare?

*kl*

Nu har jag mailat importören och frågat. Konstaterar att det sedan sist bytts importör. Då såldes den av Oregon, nu är det Merck som saluför den.
Kanske att det har betydelse, Merck vill kanske safe'a på ett annat sätt och har därför skrivit om rekomendationerna.

Calazirya; tycker det är ofräsht då jag har ganska så rikliga blödningar, vill inte ha någonting inplanterat mellan benen som får blodet att fastna kvar och klibba fast vid en eventuell ring. Har haft en del mellanblödningar innan och då tyckte jag det tenderade att fastna på ringen.

Men man får ju självklart använda ett annat skydd fram till man satt in ringen, det är väl inget konstigt med det?

Det är väl samma sak med p-piller om jag minns rätt, dom börjar man väl också med på första mensdagen?

Jag citerar bara vad som står på FASS och det gäller de flesta kombinerade p-piller ( och nuvaring ). Man får komplettera med annat skydd fram till att ringen/pillret ger fullständigt skydd, det är vare sig nytt eller något konstigt.

Emoyeni: Du kan plocka ut ringen under mens och tvätta den i kallt/ljummet vatten.

Men man får ju självklart använda ett annat skydd fram till man satt in ringen, det är väl inget konstigt med det?

Det är väl samma sak med p-piller om jag minns rätt, dom börjar man väl också med på första mensdagen?

Efter mina graviditeter har BM försökt sätta spiral men misslyckats. Det görs på alla som vill ha spiral vid efterkontrollen. Annars så skriver de ut p-piller och de börjar man med samma dag och fortsätter med kondom i 7 dagar.

Jag har gått inne i stan, kompisar på mottagningen här hemma, sen några andra på andra mottagningar i landstinget och alla har fått samma sak, och just med anledning att skyddet ska ju finnas där innan ägglossningen startar.

TS kan ju ringa sin BM och fråga om hon kan sätta in den direkt ( så som man gjort innan ), men det är absolut inget knepigt att gör så som BM sagt till TS..

I enlighet med FASS ska man följa rekommendationerna, om man vill göra på annat sätt ska man diskutera med sin BM.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
708
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama