Börja med kandar

D

Donnie

När börjar man rida med kandar? Inte tävlingsmässigt då alltså, utan på träning ex. :)

Sv: Börja med kandar

tex när du efeter disskution med tränaren kommit fram till att det är lämpligt.

om du är tälings intresserad så kan det vara läge när hästen går i en stadig LA form och du antingen vill starta LA:5 LA:6 eller har MSV i sikte.

När hästen går i stadig form på vanligt bett och har förtroende för dig, bettet och dina hjälper.

:bow: Jag håller helt med. Och för att tillägga tydligare:
När man själv kan separera sina hjälper och har koll på sin kropp.
Att kolla av med sin tränare känns ju också lämpligt.

Jag hörde av en bekant att man kan börja när hästen kan förvänd galopp...
Men jag vet inte om det stämmer eller varför.

Jag tycker man kan göra som man vill och pröva sig fram. Det finns inga rätt eller fel!
:)

Förvänd galopp har min unghäst kunnat sen han var riden i 1 månad så nej det är ingen bra mätsticka,

Jag säger att när man kan tillräckligt mycket för att få tävla på kandar så kan man också börja rida på det..

Min svärmor säger till mig att jag kan börja med kandaret nu när jag vill, inte för att jag ska tävla klasser som man få rida på kandar om 2 veckor. Hon säger det är bra att ut o skritta med de i skogen o då bara låta tyglen till stången mer el mindre hänga löst. För att vänja in de i lugn o ro. Och då kan jag säga att jag inte ens har startat en enda derssyr klass med min häst.

Jag har börjat vänja min 5-åring vid att bära kandar redan nu, men ridmässigt har vi inte så stor nytta av det ännu på lång tid framöver.

Ett litet tips på hur du kan träna själv utan att störa hästen i munnen är att rida med dubbla tyglar. Ett par i bettet och ett par i kapson eller i nosgrimman. Så kan du träna på att rida som om du hade kandar men hästen slipper att du tränar.

Hade jag haft problem med att hålla reda på tyglarna hade jag nog låtit någon annan vänja min unghäst vid kandaret. ;)

Men det är ett bra knep för den som är ovan.

Jag tror hennes svar var till Dilli_blue faktiskt som skrv att hon skulle börja med det för att träna ;)
En del glömmer knappen eller att trycka på svara på detta på den de ska rikta sig till :p

Hm jag skrev inte heller att jag inte kan rida med två tyglar, eller att jag ska träna. Jag skrev att jag kommer låta tyglen till stången hänga o rida på bridongen, för att vänja min häst vid TVÅ bett i munnnen, inte för att jag inte kan rida med två tyglar.. Fattar inte vad ni menar... :confused::confused::confused:

fast det är ingen stor sak att vänja hästen vid två bett, är hästen väl skolad och genomriden (vilket den bör vara om man ska ha kandar) så brukar den acceptera betten på en gång.

däremot så kanske man får prova sig fram till vilken typ av stång och bridong hästen föredrar och går optimalt på, så sett är det bra att börja i tid.

Jag skrev inte heller att du skulle träna med två tyglar ;)
Jag skrev faktiskt bara precis som du själv skrev att du kanske skulle med med kandar, för att träna ;)

Queen misstolkade kanske ditt svar och trodde att DU skulle träna att rida med två tyglar, och råkade istället skriva ett svar till Pinky som då sa att hon redan kunde rida med två tyglar.
Då skrev jag till Pinky att Queens svar antagligen var ett tips till dig (för att hon då misstolkade ditt svar om varför du skulle träna)

Hänger du med?

Rider ej själv med kandar, men på träning är det lämpligt att börja rida med kandaret när man vill ha/behöver dess effekt.

fast det är ingen stor sak att vänja hästen vid två bett,

Det är möjligt, men även om de nu inte är nån "big deal" att vänja den vid två bett, så är det nog heller inte farligt att börja i tid. Hellre tar jag god tid på mig än inte. Svärmor har vant många hästar vid kandar o henne förlitar jag mig på.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur