Börja med islandshäst

janna

Trådstartare
Hej!
Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp o dressyr på ponny och halvblod/fullblod, men känner nu att jag inte är så intresserad av att tävla längre :crazy: Jag är också ganska less på tittiga hbl som flyger i taket om man flyttat en bil på gården :crazy: Inbillar mig att islänningar är mer lik mina shetlandsponnyer i tempramentet? (jag menar dom kan ju också vara tittiga, men på ett helt annat sätt än tittiga hbl :P )

Jag skulle behöva lite "input" från Er här på isis-sidan :D

Jag har väldigt liten erfarenhet av att rida islänning. Det som gör att det känns så otroligt lockande är att det verkar vara den ultimata fritidshästen, behändig storlek, oftast mkt bra temprament och allt som hör dom kategorierna till :D
De flesta av mina hbl-kompisar tycker att jag är galen och att jag ska köpa ett varmblod istället för att de är mkt billigare. Jag har inget emot vbl, men jag känner inte att det är det jag vill ha.. Priset är ju också en faktor, men för mig är det ganska oviktigt eftersom hästen jag vill köpa är tänkt att den ska stanna livet ut. Så jag betalar hellre 50' för min drömisis än 5' för ett vbl...

Så som sagt, input ngn? Är jag helt ute och cyklar? Tanken med isisen är först och främst skogsridning, men jag misstänker att det så småningom kan bli lite kurser och träning för instruktör (om jag känner mig själv rätt :p)

Sv: Börja med islandshäst

Rent spontant, skaffa inte en islandsäst om du inte är beredd att gå kurs/ta lektioner redan från början. De absolut flesta behöver hjälp med att sortera ut gångarterna. I övrigt så tror jag du blir nöjd med bytet, jag gillar islandshästen temperament skarpt. Snälla, söta, modiga, lurviga och en himla massa kraft och framåtanda i samma paket. Alla hästar är förstås olika, men på ett ungefär.

Angående ekonomin. Jag antar att ett ordinärt varmblod äter dubbelt upp mot en islandshäst eller så så ska du ha hästen i många år så tjänar du in pengarna relativt snabbt.

Tack för svar :D
Jo det där med att sortera ut gångarterna känner jag att jag kommer att behöva hjälp med! Som tur är så visar det sig att vi tydligen har väldigt mkt islandsmänniskor som anordnar kurser och har privatlektioner häromkring :laugh: Känns så otroligt dumt, det är ngt som man inte haft en aning om som storhästmänniska :crazy:

Så hittar jag en islandshäst så kommer jag att ta hjälp från början, så fort vi börjat känna varandra lite. Jag är väldigt intresserad av att lära mig! :D

Ekonomin är en intressant aspekt som jag försökt använda som "argument" för att skaffa islänning. Min stora häst som jag hade åt kopiösa mängder, dessutom behövde hon en hel arsenal med täcken för att inte frysa ihjäl vintertid = måååånga tusenlappar i bara täcken :angel: Jag har stall, men mina shettisar går på lösdrift och det är ngt som skulle varit helt otänkbart för den stora fullblodskorsningen, men som är betydligt mer tänkbart med en islänning.

Vad ska jag tänka på när jag letar islandshäst? Fyrgångare eller femgångare? Det enda jag har helt klart för mig är att jag vill ha en eksemfri häst, vi har en eksemhäst på gården och jag känner att det räcker :crazy: Ska jag leta valack eller sto? (Vi har bara ston + en avelshingst (shetland) på gården, så är det en val. så måste han kunna gå med ston)

Jag tycker du verkar ha tänkt igenom det rätt bra redan. Ett råd som jag skulle ge, när du nu har turen att ha gott om isisfolk runt dig, ta lektioner hos någon som kan hjälpa dig leta efter en lämplig häst. Det absolut bästa är ju om det är någon som har både lite försäljning och träning. Då får du förhoppningsvis möjlighet att prova lite olika hästar och komma underfund med vad det är du vill ha och du får lite bättre koll på gångarterna samtidigt. Tränaren kanske sen khan hjälpa dig att titta på hästar, och har bra koll på vad du ska titta efter och tänka på. När men inte själv har koll på gångarterna är det ju svårt att göra en rättvis bedömning av hästen på det planet.

Från en som rider till 90% i skogen är valet självklart, men jag är ju uppvuxen med lurvbollarna så jag är nog lite partisk:D

Fördelen med islänningarna i skogen är att de är relativt små = man får inte lika mycket grenar i huvudet. I övrigt så finns ju alla varianter, från extremt tittiga till direkta slöfockar. Men generellt är de rätt lagom och det är inte lika arbetssamt att rida ihop dem. Ett arbetspass med ett halvblod kan ju få svetten att drypa även om det är en välriden häst. Islänningar är dessutom ofta väldigt positiva individer, som tycker om att arbeta och gärna umgås med människor. Man blir glad av dem!

Tycker att du skall börja med att gå och se ett par tävlingar.
Då får du en känsla av vilken typ av häst du gillar. Storlek, gångarter, lynne mm.
Prata med ägarna till de hästar du gillar. stam, egenskaper mm.
Det finns kurser för bra tränare där du kan låna riktigt bra kurshäst. Jag har sett det någonstans men var? Annars kan du säkert be om en lektion på en saluhäst på ett av dom stora stallen.
Har du ridit för en bra tränare på bra häst så blir det så mycket lättare att veta för och nackdelar med de hästar man provar sen.
Det är bättre att lägga ett antal resmil på det än att tuffa land och rike runt utan att veta vad man är ute efter.
När jag köpte min häst så red jag en lektion för den tränaren som ägaren ridit för. Fick många goda råd samt fick även se hästens ridbarhet när tränaren red.

Tycker att du skall börja med att gå och se ett par tävlingar.
Då får du en känsla av vilken typ av häst du gillar. Storlek, gångarter, lynne mm.

Fast en häst man gillar att titta på är ju inte nödvändigtvis en häst man gillar att titta på.

En häst med fina gångarter är ju inte alltid så behaglig att sitta på när man ska ut i skogen och mysrida. :angel:

Jag gillar att titta på hästar med kvicka rinnande steg, men jag gillar att rida hästar med rejäla kliv. :love:

Vilken bra tråd :)
Planerar också att gå över till islandshäst från stor häst :)
Dock har jag inte tävlat och mest ridit kallblod och travare. Men ändock stor häst. Ridit lite sporadiskt på en kompis islänningar, även stora sonens farmor har en som jag ridit.

Söker en snäll häst som är säker på foten och som jag kan lita på.
Har fastnat för islänningarna, även om jag försökt intala mig själv att jag ska ha hbl och rida dressyr. Men...näe. :p
Hur vanligt är det med isisar över 140?

Har tur dock och har en isisridskola inom gångavstånd (lyx jag vet :P) så där börjar jag i höst :)

Senast ändrad:

Går minst lika bra att skaffa en islänning och rida dressyr, bara det att det inte är lika fysiskt ansträngande och mycket roligare :D

Absolut gör det det.
Minns en atrikel i någon hästtidning, minns ej vilken nu, där en tjej red just dressyr med sin islänning. Jösses vilken underbar häst hon hade! :d

Det finns relativt många hästar över 140 nu.
Våran ena är 149, den äldsta är väl precis 140 och lilltösen ligger väl runt 143. Min förra valack hade våran stora som pappa, han landade på 147 och jag vet att även resten av hans avkommor blev stora. Mitt sto däremot, som såldes för två år sen, var 138 och SMÄCKER! Kändes dock mycket större!
Vissa linjer ger större hästar men ett tips är att inte stirra sig blind på storleken för ibland kan den mindre hästen kännas större att sitta på än den stora :)

Jag rider dressyr med min dagligen ;) Tävlar det dock inte och kommer aldrig göra.
Dressyren är en grundläggande byggsten för korrekta gångarter och en hållbar och ridbar häst
Är iaf min åsikt och syn. Oavsett ras.

Men en (kanske dum :p) fråga;
Hur i hela friden fixar man lättridningen på en islandshäst?
Har verkligen försökt på dem jag ridit, men de har ju så korta steg.
Det är ju omöjligt att rida lätt på dem, jämfört med en stor häst :o:p

Beror på hur stort steg hästen har. Min travar med större steh än en del storhästar jag ridit. Jag är allergisk mot trippsteg. Dock så brukar ju de med korta steg vara så mjuka att sitta på att man inte behöver rida lätt.

Rider ofta lätt på min isis=) Det går hur bra som helst!=) Det blir bara mer framåt än uppåt. ;)

*lånar knapp av mig själv*

Tack för alla svar! Det är jätteroligt och intressant att höra allas tips och erfarenheter :D

På ett sätt känns det som att ge sig in i en helt ny värld, men det är lite av det som känns så roligt :laugh:

Sen finns det ju tusen frågor. Jag vill gärna hitta en islänning med bra tölt, trav och galopp. Har sett många försäljningsvideor med hästar som både haft tex fantastisk galopp, medan en del andra har "passaktig" galopp och svårt för trav. (jag behöver ju inga "tävlingsmässiga" gångarter, men hoppas ni förstår vad jag menar)

Islänningar som är passaktiga säljs ofta till lite reducerat pris vad jag har förstått, är det något en orutinerad islandsryttare kan jobba med eller är det bara att gilla läget att hästen är passaktig?

Är en 4-gångare mer "lätt" att hålla isär gångarterna på än en 5-gångare för en ny islandsryttare? Kanske en jättedum fråga men frågar man inte får man inte veta ;)

Så fort mina fölningar är klara så ska jag åka till en gård inte så långt härifrån för en privatlektion i prova på stil :D Förhoppningsvis kan jag få många tips då. Jag vill väldigt gärna sätta igång så fort som möjligt med hästletandet så att det inte hinner bli vinter och två meter snö :angel: :D

Femgångare har lättare att bli passtaktiga i tölten medan fyrgångare kan ha lika lätt att bli travtaktiga istället, något man får jobba med hela tiden, finns de som har lättare för att vara helt rena i takten men jobbar man inte med dem på rätt sätt så kan takten även bli fel på dem åt det ena eller andra hållet. Så pga det ser jag ingen anledning att leta efter det ena eller det andra utan hitta en häst som känns bra för dig.

...ja och jag håller med de andra här som tipsat om att ta hjäp av någon i sökandet, vill du ha tips på försäljningsstall jag litar på så pm:a.....

*lånar knapp av mig själv*

Tack för alla svar! Det är jätteroligt och intressant att höra allas tips och erfarenheter :D

På ett sätt känns det som att ge sig in i en helt ny värld, men det är lite av det som känns så roligt :laugh:

Sen finns det ju tusen frågor. Jag vill gärna hitta en islänning med bra tölt, trav och galopp. Har sett många försäljningsvideor med hästar som både haft tex fantastisk galopp, medan en del andra har "passaktig" galopp och svårt för trav. (jag behöver ju inga "tävlingsmässiga" gångarter, men hoppas ni förstår vad jag menar)

Islänningar som är passaktiga säljs ofta till lite reducerat pris vad jag har förstått, är det något en orutinerad islandsryttare kan jobba med eller är det bara att gilla läget att hästen är passaktig?

Är en 4-gångare mer "lätt" att hålla isär gångarterna på än en 5-gångare för en ny islandsryttare? Kanske en jättedum fråga men frågar man inte får man inte veta ;)

Så fort mina fölningar är klara så ska jag åka till en gård inte så långt härifrån för en privatlektion i prova på stil :D Förhoppningsvis kan jag få många tips då. Jag vill väldigt gärna sätta igång så fort som möjligt med hästletandet så att det inte hinner bli vinter och två meter snö :angel: :D

Taktproblem är rätt vanligt oavsett om det är en fyr- eller femgångare du kollar på så jag tycker att du ska bortse från antalet gångarter och hitta en häst som du trivs med.
Med rätt typ av träning så kommer du få en härlig ridhäst med taktmässiga gångarter oavsett om det finns fyra eller fem utav dom.

Jag är tidigare tregångsryttare och har sedan jag började rida islandshäst 2003 nästan enbart haft femgångshästar (Tävlat femgång och passlöp t.o.m. SM ett par år bl.a.). Kunde i början ingenting om tölt m.m. men tack vare korrekt ridning och målinriktad träning lärde jag mig snabbt vad som är taktmässigt och inte, sedan utvecklades det bara därifrån.
Har alltid varit lite av ett femgångsfreak (ffa efter att ha tävlat passlöp första gången - ADRENALINKICK ;) ) men har ALLTID haft fokus på styrka, bärighet och hållbarhet. Detta har lett till mycket ridbara hästar, lättsamlade med taktmässiga och rena gångarter.

Nu har jag för första gången en fyrgångshäst (Såklart den mer extrema typen) och det är riktigt svårt!

Nu svamlar jag en hel del.
Men som svar på någon av dina frågor - Gångartsproblem är inte en omöjlighet även för den ovana islandsryttaren. Du har ju dressyrridning i grunden och med rätt träning blir gångarterna bra!

Jätteroligt att höra erfarenheter från en som "sadlat om" :D
Jag tror också att det självklara prio 1 är att hitta en häst man trivs med, och sedan jobba på gångarter efter bästa förmåga. Då borde det kvitta hur många gångarter hästen har :laugh:

Gäller bara att hitta en lämplig häst :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Brie
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 311
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 846
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar