Börja med AR

gaski

Trådstartare
Jag är intresserad av att börja med AR. Hur börjar man med det? Går det att börja me de själv? Eller måste man fara till tränare?

En massa tips och råd god tas gärna, hur man börjar med AR osv.

Sv: Börja med AR

Det bästa är ju att få hjälp av en duktig instruktör. På http://www.akademiskridkonst.se/ finns en lista över både "riddare" och andra instruktörer i Sverige.
Annars kan jag rekomendera följande böcker;

"Skola din häst - till ökad sammling och hållbarhet" av Katrin Wallberg
"Akademisk ridning" av Bent Branderup
"Ridning på kandar" av Bent Branderup

Sen finns det en hel del nyttig läsning på nätet.
Lycka till!! :)

Mvh / Keit

Det bästa är ju att få hjälp av en duktig instruktör. På http://www.akademiskridkonst.se/ finns en lista över både "riddare" och andra instruktörer i Sverige.
Annars kan jag rekomendera följande böcker;

"Skola din häst - till ökad sammling och hållbarhet" av Katrin Wallberg
"Akademisk ridning" av Bent Branderup
"Ridning på kandar" av Bent Branderup

Sen finns det en hel del nyttig läsning på nätet.
Lycka till!! :)

Mvh / Keit

Jag har Akademisk ridning av Bernt Branderup. Ska också på en föresläsning om AR på torsadg :d

Det är ofta dyrt att rida för de bästa tränare, men man lär sig mycket av att vara publik.:bow:
Det är ofta jätte billigt. Du blir ju också bättre på att se om de billigare tränare nu också är bra och om det är klassiskt sätt de undervisar i.

Har tänkt börja med AR , om det visar sig vara någonting för oss, har tittat på två kurser med tränaren som på onsdag ska få skälla på oss...

Men nervöst är det, vet inte vilket bett jag ska ha, och någon sadel som passar bra har jag inte för tillfället, och hästen är alltid lindad...

Vi kommer skämma ut oss !

jag trodde att det var AR som jag höll på med när jag lullade runt med hästen hemma...ack så fel jag hade! :o förra veckan var jag och hästen i väg som veckoelev hos CD och sambon RÖ här i västergötland. det var det bästa jag har gjort någonsin :love: om du har lite pengar över och är sugen på å testa på AR så rekomenderar jag värkligen att åka i väg en vecka!!!!!!

sådärja, då var första träningen avklarad, bilderna var suddiga och långt ifrån, och som dom dressyrmuppar vi är matchar vi, för dagen i lila.
Det var ett annat sätt och tänka, och det svåra var att jag skulle förstå, såfort jag gjorde det ställde prinsen som alltid upp på det och skötte sig kanon, trots att han aldrig blivit riden på den ridbanan, (bara varit på en tidigare öht) han inte är helt igång och vi testade en sadel som inte låg speciellt bra...

Täckad några minuter i pausen mellan, då han vart lite svettig och vädret var rått.

Jag och hjärtat

Lika trevlig som alltid, monster ! :love:

Tack , prinsen skötte sig som sagt, matte som var ringrostig !
Jo vi ska allt fortsätta , även om vi kommer fortsätta varva med "vanlig" engelsk dressyr också . :)

både jag och pålle tyckte det var hemskt kul och satsade mer på att förstå tänket än den optimala formen, den kommer så småningom !

Har ju två bilder till, dessa är dock på bilddagboken och inte på pixbox
http://emor.bilddagboken.se/p/show.html?id=259484151&directlink=1
Och så var det mattes hälar :crazy:
http://emor.bilddagboken.se/p/show.html?id=259484151&directlink=1

Senast ändrad:

Jag tror att det kan vara bra att få tag på en duktig tränare som bla kan gå igenom lite teori. Vad detta med AR är i jämförelse med engelsk dressyr.

Jag gick en helgkurs för en välkänd tränare i sverige. Vi var en grupp ryttare som deltog och var och en red individuellt med de andra deltagarna som publik. Vi hade också minst 1 pass teori varje dag utöver ridningen. Detta gav jättemycket för min del. Övningar med och utan häst, historia och filosofi, och individuell bedömning.

Det tog ett tag för mig att förstå skillnaden efter som att den främst ligger i hur man går tillväga och tänker i sin träning av hästen. I början tyckte nog de flesta att det enda man fick göra var öppnor o skritt och ingenting annat, så en del tappade intresset snabbt inann de förstått helheten med denna ridkonst. Därför tror jag att det är bra att man håller sig kvar litegrann, och ser till att fråga och läsa (om man inte har turen att gå en redig helgkurs som jag) så att man verkligen blir insatt i vad det handlar om från början. :)

Har också gått och blivit lite smått intresserad så på söndag ska jag åka och titta på en träning. Sedan så har jag luskat ut att det finns en AR tränare i närheten så verkar hon bra hade jag tänkt o testa på det. Sitter även o läster allt jag kommer över på nätet sedan har jag beställt lite böcker på bibblan. Måste ju vara förberedd om jag ska testa på något ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
944
Trädgård & Växter Jag ska på en tripp på lördag och vill ha tips på bra handelsträdgård(ar) runt Västerås. Hit me! Gärna med bra plantor för vettiga...
Svar
7
· Visningar
383
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 741
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar