Börja med agility

F

Feed

Hej alla,

jag har en liten fråga här.. Det är så att jag har en toytik som blir 2 år i maj(känns som att hon fortfarande är en valp!) och jag skulle gärna börja träna agility med henne.

När hon var valp så fick hon en skada i sitt knä, patella luxation heter det. Hon fick även opereras, men hon läkte fint och hon mår bra. Veterinären sa att hon hade luxationen i båda knäna men det var bara ett av dem som opererades.

Hon är väldigt livlig och älskar att springa och jag tror agility skulle passa henne utmärkt. Men jag vet inte om det är bra för hennes knän? Någon som vet om man kan köra agility med hundar som haft patella luxation?

Men jag antar att jag behöver gå någon form av grundkurs först i lydnad innan jag kan köra agility med henne.... :D

Sv: Börja med agility

Om jag vore som du så hade jag nog tagit kontakt med den veterinären som behandlade hunden och frågat om det är en bra idé med agility. Det är ju dumt att ta några risker.

På vår brukshundsklubb vill de att man ska ha gått lydnadskurs innan man börjar med agility. Men det beror nog lite på hur mycket hunden kan. Man bör ha så god kontakt att hunden följer en och har lite vana att förstå anvisningar. Det är viktigt att man kan hindra den från att springa fram till andra hundar när den är lös. Men den behöver inte kunna en massa tricks eller så.

Jo det har du rätt i :)

Ja, kan tänka mig att hunden t.ex. ska kunna gå lös vid din sida och komma vid inkallning precis som du skrev, samt. ha lite lätthet att följa anvisningar. Jag vet inte riktigt hur min hund skulle reagera om den var lös och det kom andra hundar (om den skulle komma på inkallning eller inte)

Tack för svaret, ska höra mig runt lite så kanske det blir lite agility träning i vår iallafall. :banana:

Om hunden inte verkar ha ont tycker jag du kan köra, i vissa fall kan hunden bygga upp muskler som gör luxationen lindrigare efter träning. Men var lyhörd på din hunds signaler om den visar på att den har ont. Du kan ju även köra på lägre hinder för att underlätta för hunden.

För att du ska få ut något av en agilitykurs bör du ha grundlydnad på din hund. Detta för att du ska kunna lära din hund hinder och handling samt att du inte ska störa de andra deltagarna. Förkunskapskraven är olika på olika ställen så kolla med kursarrangören vad som gäller just där.

Okej, egentligen så verkar hon inte känna av något i sitt knä - ibland kanske hon trippar på 3 ben på morgonen några steg men det är det enda och sker inte så ofta, vi har köpt agility hinder tidigare som man kan träna slalom/hopp med på tomten :) tror dock hon behöver vänjas lite med att t.ex. följa handen dit jag pekar ska hon gå ex. och vänja henne vid att kolla på mig efter signaler, det gör hon ju iofs. ofta men hon vet nog inte än hur hon ska tolka dem :)

Ja, frågan är ju hur min hund är med massor av andra hundar runt om kring om den vore lös för det har jag aldrig prövat.. Antar att en grundkurs kan vara behövlig...

tack för alla svar det hjälper mig verkligen! :)

Som någon sa - gör en ordentligt veterinärkoll. Eftersom hon ändå hoppar på tre ben ibland så indikerar det att det ändå finns problem och att köra agility innebär mycket stora påfrestningar på kroppen och risken är stor att knät blir sämre.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 390
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 208
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur