Börja leka ensam i ett rum

SilverSkimmel

Trådstartare
När kan barn (i genomsnitt) börja leka lite själva, utan uppsikt varje sekund?

Jag menar då inte att man ska vara i ena sidan av lägenheten och barnet i andra, utan man kanske är i rummet bredvid medan barnet leker i sitt rum t ex. När det är "okej"?

Sv: Börja leka ensam i ett rum

Vilken svår fråga. Det beror givetvis på barnet, men så länge det är ett barnsäkrat rum och barnet inte blir ledset när du lämnar rummet så ser inte jag felet i det. Givetvis att du lyssnar/tittar till barnet under tiden du gör annat. Jag är rätt säker på att jag inte bar barnet med mig till köket varje gång jag skulle röra i maten när han var spädbarn även om han var vaken, men då var det inte tal om att jag gjorde mer än just rörde om eller så, inte att jag stod där och hackade grönsaker i trekvart, då fick han såklart följa med in i köket. Sedan fanns det såklart perioder när det inte var säkert att lämna honom ens för att röra i maten eller gå på toaletten, även fast han var äldre. Så jag skulle säga att det inte går att säga en generell ålder, utan att det måste ske en bedömning från gång till gång så att säga. :)

Lämna själv i ett annat rum rent "säkerhetsmässigt" är ju något annat än att de faktiskt finner sig i/klarar av att leka själv en stund. Precis som Mammas är inne på härovan (jag instämmer i hennes inlägg).

Gällande att de faktiskt VILL leka själva så varierar det säkert också. Vår pojke har sedan han fyllde tre börjat kunna leka själv lite längre stunder nu. Förut var han liksom inte kapabel att göra det. Han blev inte ledsen eller så om vi gick ur rummet när han var 1-2 år, men han följde ju bara helt sonika efter. Små barn har väl helt enkelt inte så utvecklad fantasi att de kan leka egna rollekar på det sättet.

Nu är han 3,5 och kan leka ganska långa stunder själv, men HELST vill han ju att någon av oss är med. Om inte annat för att "bekräfta" det han vill visa och det han pratar om.

Säkert beror också förmågan att leka själv på hur de är vanda vid att göra det eller inte. Vi har varit väldigt engagerade i honom och också lekt mycket med honom själva, men nu finns ju ett syskon, vilket ju gör att han blir nödd tvungen till att klara vara själv lite mer än förut. Och det är väldigt skönt att han idag kan leka mer själv och verkligen ha ROLIGT även på egen hand.

Nu är det säkert väldigt inviduellt. Men min son (snart 13 månader) har sen ett par månader tillbaks självmant gått in till sitt rum och lekt för sig själv långa stunder medan jag grejar med annat i huset. Då har jag bara en enplansvilla, hade jag haft fler våningar hade jag nog inte gått upp/ner utan att han är med.

Nu har jag ju haft en lite annorlunda resa eftersom jag har haft tvillingar så de har ju kunnat roa varandra (långt före det egentligen sägs att barn har utbyte av andra barn). Men jag minns att jag lekte igång dem och sedan försiktigt drog mig ur leken och sedan fick man gå in och stödja lite då och då.
Jag ser det som en klar fördel att ha lekrum i nära anslutning till köket (om det nu är där man ofta befinner sig) eller ha en lekhörna där. Jag tror att det gör det lättare för barnet att leka själv om en vuxen ändå är närvarande fysiskt.

L fyller 2 år imorrn och han slänger allt som oftast ut oss ur rummet när han leker :p

Min son kunde roa sig själv ganska tidigt, så snart som han började krypa så kunde jag göra annat. Nu har vi tv-rummet och köket ihop och "finrummet" och hallen är avstängda. Men där vi är, kan han gå fritt och vi har barnsäkrat allt. Men jag är nästan alltid i köket oavsett och nu är han snart 2 år och han vill gärna hjälpa till med allt. Tvättstugan är på andra våning, men där är ju också alla sovrum, där har vi barnsäkrat. Men nya favoriten är givetvis att gå in i min gaderob och kolla i smyckeskrinet och gå i högklackade skor..
Lillasyster får följa med överallt. Jag lämnar de aldrig ensamma ihop.
Men måste jag elda i pannan så tar jag med sonen alt. sätter ut lillasyster i babygymmet i hallen. Tar ju en knapp sekund att tända i pannan. Sysslorna och utfodring av alla djuren, då tar jag givetvis med dem. En olycka kan hända så lätt och det tar en stund att mata alla djuren, dessutom får vi alla en trevlig stund tillsammans.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 317
Senast: lizzie
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
996
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 742
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar