Börja köra häst med okänd bakrund...

E

Elemmírë

Ja, så är det. Har haft min häst ett år nu och rider henne en del. Hon är runt 18 år och har väl mött sin del av motgångar och ärkepuckon i sina dar. Nu börjar jag bli lite nyfiken på körning... Igen;) Har alltid haft en viss lockelse till det och även gjort det ett par gånger, men jag har mycket kvar att lära så att gå en kurs till att börja med är nummer ett. MEN tillbaka till frågan, som jag ställer till andra som kanske varit samma situation eller bara vet väldigt mycket:D :bow:

Hur börjar jag?

Jag har tömkört henne lite med en tömkörningsgjord, och hon verkar iaf trivas med att få gå där framme, det är öron framåt och en piggt traskande. Dock har vi haft det lite svårt med svängandet, men det beror sannolikast på mig:crazy: :o

Hur märker man om en häst blivit körd tidigare? Då hon haft ett kringflacknde liv är det mycket möjligt att nån idiot nån gång satt kärra bakom henne. Tycker hon ser ut att liksom "lägga sig framåt" när jag tömkört, men det kan ju vara önsketänkande.

Hur bör jag lägga upp det? Ska jag försöka "köra in" henne, som om det är första gången? och om hon blivit rädd nån gång, ska man gre upp då, eller fortsätta träna?

Många dumma frågor... men vad gör man...

(givetvis ska jag ha hjälp av körkunnigt folk när allt sker, för trots att jag hållt på med hästar hela mitt liv så finns det många bitar som jag behöver hjälp med;) )

Sv: Börja köra häst med okänd bakrund...

Hej!

Jag skulle börja om från början med inkörningen och se vad som händer därefter.

/ Lavinia, som håller på med inkörning av sin häst..

Hej! Roligt att du ska börja med körning tycker jag, på din gamla dam! Min första häst var som din, hade flackat runt en del o så. Jag fick hjälp av en stallkompis som var travtränare och det märktes direkt att hon blivit inkörd som liten sa han. Det var jätteroligt och jag fick en annan häst! Kul att kunna variera ridning o körning. Så mitt tips, ta hjälp av en kunnig. Ha de gott!!

JO, på henne tyckte jag man märkte det på svängarna. Hon svängde som om hon hade vagn efter sig och hon blev inte ett dugg rädd när han rullade fram vagnen....:-D

Åh, va mysigt det låter!!

Jag funderar lite på vilken formav vagn som är vettigast sen. Rockard är väl ganska smidig??

Vad är det för ras på henne?

En rockard är väl bäst att börja med i alla fall tycker jag!

Lycka till med inkörningen!

Ja, jag har en rockard på saab axel...Går kanon! I början hade jag "travkillens" grejer och det var smidigt .

Hon är korsning, med fjording/russ/halvblod/island.... Hon är lite speciell, för vissa saker blir hel jätterädd för, som till exempel klippmaskinen och transporter, medans hon inte "höjer ett ögonbryn" för vissa andra saker, som att bli inlindad i presänning eller traktorer. Hon är liksom både nervig och kolugn.

Hoppas bara hon går att köra, tror det hade passat henne...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 931
Senast: Ajda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?