Måste uppdatera! Det här fick en ganska oväntad och roande vändning. Jag har sagt upp lägenheten och det senaste som var sagt gällande borgensförbindelsen var att det skulle få gå till hyresnämnden. Jag hade erbjudit hyresvärden flera alternativ på borgensmän och borgensförbindelser men de har inte godtagit något. Bland annat uppgav de att en borgensförbindelse motsvarande tre månadshyror var ok, men när jag ordnade en borgensman som de godtog ändrades detta till att den personen skulle skriva på en fullständig borgensförbindelse för att dessa "går inte att begränsa". Trots att det på pappret står just en ruta man kan fylla i för begränsad borgensförbindelse. Jag tröttnade totalt och sa att ok, då får det gå till hyresnämnden. Hyresgästföreningen var väldigt övertygade om att jag skulle få rätt. Sen har jag inte hört av hyresvärden mer och jag sa upp lägenheten förra veckan.
Idag ringde hyresvärden och meddelade att de har pratat med sina jurister och den borgensförbindelsen min pappa skrev på var redan preskriberad (alltså ogiltig redan innan han sa upp den) och att de inte har rätt att begära en ny. Det är precis vad hyresgästföreningen sagt och vad jag påtalat i hur många samtal som helst . När jag sagt det har hyresvärden avfärdat mig totalt och det har låtit som att jag inte har en aning om vad jag pratar om och de minsann har rätt. Kunde de inte pratat med sina jurister direkt, tänker jag. Jag upplyste om att jag har sagt upp lägenheten så det är inte så aktuellt längre (personen som ringde kände inte till det, men jag har pratat med denna person tidigare) och fick då möjlighet att dra tillbaka uppsägningen (!). Helt plötsligt var de väldigt trevliga och tillmötesgående.
Idag ringde hyresvärden och meddelade att de har pratat med sina jurister och den borgensförbindelsen min pappa skrev på var redan preskriberad (alltså ogiltig redan innan han sa upp den) och att de inte har rätt att begära en ny. Det är precis vad hyresgästföreningen sagt och vad jag påtalat i hur många samtal som helst . När jag sagt det har hyresvärden avfärdat mig totalt och det har låtit som att jag inte har en aning om vad jag pratar om och de minsann har rätt. Kunde de inte pratat med sina jurister direkt, tänker jag. Jag upplyste om att jag har sagt upp lägenheten så det är inte så aktuellt längre (personen som ringde kände inte till det, men jag har pratat med denna person tidigare) och fick då möjlighet att dra tillbaka uppsägningen (!). Helt plötsligt var de väldigt trevliga och tillmötesgående.
Senast ändrad: