Border collie?

Jenka

Trådstartare
Är de så krävande som man har hört?
Tycker om att gå långa promenader och träna men måste man arbeta extremt mycket med en border?
Frågar mest av nyfikenhet...

Sv: Border collie?

Ja du måste vara väldigt aktiv, de saker du nämde räcker inte på långa vägar för en Border Collie.

Border är en vallhund och ska även få valla för att må så bra som möjligt !

/M&A

Det beror ju helt på individen. Alla bc måste inte valla. Jag vet dom som verkligen kämpat för att få sin bc å valla men dom tyckte inte det var skoj.
Jag har en bc-blandis, hon är nästan bara bc, fattas några %.
Men hon är mer en soffpotatis konstaterade jag härromdagen då jag försökte mig på att träna lite agility. Hon nöjer sig med att leka med sin kompis, kasta boll lite då och då och så självklart sina dagliga promenader som inte är super långa. Hon tycker inte det är speciellt kul med sin aktiverings kong heller, bollen kan hon leka med en stund sen lägger hon sig å sussar i soffan igen. Hon älskar att ligga i soffan å mysa. :) Så ALLA border collies behöver inte tonvis med träning/motion/aktiviteter.

Jag håller med!
Svärföräldrarna har en corder collie som helst av allt undviker arbete. dock är han en border collie har har vallande beteende. Typ ligger i mitten på ridbanan när man rider, skäller på korna om de kommer för nära grinden (han har något psyk med grinden), bla.
Sambons mamma har tränat med honom men han är inte så supermotiverad. Tycker att det är ok liksom, men anstränger sej inte speciellt.
Han tycker bäst om att ligga och sola sej på verandan.

Dock har grannen en BC och den måste valla eller arbeta stenhårt annars blir den knäpp.

Min hund sprang gärna runt på ridbanan när jag red eller longerade hästen, men hon kunde även ligga still när jag sa till om det. När man red ut eller körde hästen så sprang hon med utan att valla men ville däremot springa ikapp med hästen. :crazy:
Hon har aldrig försökt valla bilar, cyklar. barn etc men hon kan gärna bita en i benen om man busar med henne. :smirk:
Men man skall nog ändå komma ihåg att även om vissa individer inte är lika krävande så finns det dom som är mkt krävande. Det är ju som sagt helt beroende på individen.
Och viktigt är att border collien är en vallhund inte en sällskapshund. Det bästa är om man kan kombinera både och. :bump:

*kl*

Ni som säger att en del BC inte behöver så mycket aktivitet. Hur vet ni det när hunden är valp och hur kan ni välja ut en sådan till en familj som inte vill anstränga sig så mycket med hunden?

Rekomenderar dig i så fall att köpa en unghund/vuxen hund där det av kunnigt folk konstaterats att den inte vill/kan/bör valla.

Tippan skrev:
*kl*

Ni som säger att en del BC inte behöver så mycket aktivitet. Hur vet ni det när hunden är valp och hur kan ni välja ut en sådan till en familj som inte vill anstränga sig så mycket med hunden?

Det vet ju alla att man inte kan veta. Men vi skrev att alla bc inte alls behöver super mkt aktivering.
Min hund har aldrig behövt aktiveras så mkt som folk säger att en bc behöver, hon har varit lugn sen jag köpte henne när hon var valp.

Man skall ju inte heller aktivera dom för mkt när dom är valpar.
I dagens läge är det många hundar som är överstimulerad oxå med tanke på alla dessa aktiveringsleksaker.

Jag tycker att de är väldigt speciella hundar som kräver en flock att valla.
Min vallar hästarna (hjälper till:angel: så de hamnar i rätt hage) och hon har även full koll på oss människor. Hon är fullständigt outtröttlig och kräver mycket stimulans, kan snöa in på saker och bli helt tunnelseende.
Inte en hund man har i lägenhet!

*kl*

Min jaktlabbe, bc-blandning måste jobba psykist väldigt mycket för att hon inte ska bli uttråkad och börja valla/hoppa och försöka bitas i benen. Sen har hon en tendens att börja springa omkring och valla ihop "flocken" om man är flera som är ute och går och man ska igenom någon form av grind.
Men så länge hon får träna mycket och ofta på lydnad så är hon en helgó hund som är perfekt med barn och alltid snäll och lyhörd.

*kl*

Hmm, ja visst finns det bc som hellre ligger på soffan än jobbar men dom tillhör undantagen i rasen.

vill man ha en lugn bc så bör man köpa en vuxen hund som man vet är en soffliggare.

En bc är gjord för att arbeta. Jag har sett så många, alltför många sönderstressade bc som bott hos folk som visst älskar sin hund men inte förstått vad en bc kräver!

En bc som inhandlats som valp av XX som vill ha den som "bara" hund kan gå åt vilket håll som helst. Har den mycket vall i sig så spelar det ingen roll vad XX gör med hunden, den blir stressad, pinntokig, bollgalen, bilvallande mm, mm

Köper man en bc måste man ha klart för sig att det är en hund framavlad för att springa HELA DAGEN och arbeta i stort konstant.
Det kan man inte tillgodogöra genom en långpromenad och att följa med till stallet. Då får man en hund som vallar hästarna (ex vid longering och hagen).

Jag blir så , vet inte vad, arg/ledsen när jag hör om folk som skaffar sig bc "för de är så fina och lätta att lära saker". Den som funderar på en bc men inte vet vad den ger sig in på, besök en fårfarm eller ´nå´n som har arbetande bc´s och se hur den jobbar och fundera sedan över vad du själv har att erbjuda. Besök efter det nå´n som tar emot bc´s för omplaceringar (typ jag) som har ett gäng som det gått åt skogen med!

Först därefter kan du fundera över om du verkligen ska ha en bc.

Jag har många bc i min omgivning. Det jag ser är de som får arbeta mår bra. De andra springer runt och vallar bilar eller biter ungar. Med arbeta menar jag inte bara valla. Bc som får jobba hårt med lydnad t ex verkar må bra också, men då är det lydnad på hög nivå.

Dom trevligaste BC jag stött på är från en uppfödare som även födde upp får och använde hundarna till att valla, därför är jag säker på min personliga åsikt om att ska man skaffa BC valp ska man ha vallning med i beräkningen, ska man envisas med att man måste ha världens mest utpräglade vallhund till annat så finns det som sagt vuxna hundar.

Det beror ju helt på individen. Alla bc måste inte valla. Jag vet dom som verkligen kämpat för att få sin bc å valla men dom tyckte inte det var skoj.
Jag har en bc-blandis, hon är nästan bara bc, fattas några %.
Men hon är mer en soffpotatis konstaterade jag härromdagen då jag försökte mig på att träna lite agility. Hon nöjer sig med att leka med sin kompis, kasta boll lite då och då och så självklart sina dagliga promenader som inte är super långa. Hon tycker inte det är speciellt kul med sin aktiverings kong heller, bollen kan hon leka med en stund sen lägger hon sig å sussar i soffan igen. Hon älskar att ligga i soffan å mysa. Så ALLA border collies behöver inte tonvis med träning/motion/aktiviteter.

Men nu utgår du mest från hur DIN hund är, faktum kvarstår att Border Collie är en vallhund och det kommer man inte ifrån !

De Border Collie som jag träffat på ( och det är en hel del ) har alla haft en sak gemensamt ( utom 1 ) och det är Vallning.

Ett flertal av dessa hundar har under de första åren av sina liv inte fått valla utan aktiverats på andra sätt ( genom bruks,lydnad spår ) jag har fått chansen att vara med vid dessa hundars första vallning och det kan jag säga utan tvekan att det var bland det underbaraste jag sett..

Åter till det du skrev om att alla Borde Collies inte behöver tonvis med träning..

Utgår du från ett flertal du träffat eller bara din hund?

Hur ska man urskilja en valp som ej är vallbenägen när den är så liten ?

Efter att ha sett de jag sett så utgår jag ifrån att de flesta Border Collie "vill" valla om de får chansen..

Det finns så många raser, VARFÖR måste man då välja en ras vilket man som ägare inte uppnår kraven för?

(knapplån). Jag har en vuxen ridelev, en riktig "djurmänniska" (dam i sextioårsåldern) som är helt begeistrad i bc´s. Hon ville så gärna ha en att hon skaffade får också, vilka hon kärleksfullt kallar för hundtillbehör :) . Vet att hon är mycket aktiv i vallhundsklubben och jobbar mycket med sin hund.

Tyckte bara "hundtillbehör" var så himla mysigt!

Det är faktiskt rätt så många som skaffar hunden först och fåren sedan :crazy:
Oftast kommer dock inte fåren in i bilden förän vid hund nr 2..;)

Att öht jobba med hundar som har specifika/speciella medfödda egenskaper som nästan övergår ens förstånd är bland det häftigaste som finns... Man förstår inte att de reagerar så som de gör i vissa situationer och bara "vet" hur de ska agera. Lite får man ofta slipa till, men ändå... Det borde alla få uppleva, om det så är en hund som vallar eller fattar stånd.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 646
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 688
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 512
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar