Fast nej... Island är ju känt för att de aldrig har importerat djur i modern tid... En av anledningarna till att tex en exporterad islandshäst aldrig får återvända... Och nog för att BC har funnits länge men på vikingatiden som egen ras? Island har ju enbart sin isländska fårhund...
Finns alla möjliga raser nu för tiden på Island. Inte supermånga av alla raser, tex. tror jag inte att de finns många fler än typ 10 irländska varghundar men dom finns än dock.
Allmänt till tråden:
Vi avlar BC här hemma och har även en ras som heter Huntaway och kommer från Nya zealand om jag inte missminner mig, som är en skällande vallningstyp (nu är just vårat exemplar av denna ras lite ja rent ut sagt efterbliven, underbar och gör så gott hon förstår men hon är trots sina snart 10år typ som en ettåring i betende..)
Våra BC är med i allt vi gör ungefär, dom går utmärkt att ha med på ridturer, hur i hela friden skulle vi överleva fårinsamlingarna om vi 1. inte hade BC (som man tillskillnad från många andra vallningstyper kan sända till att hämta fåren långt bort) och 2. inte gick ihop med att ha med när vi rider då typ 85% av fårvallningen här sker från hästryggen.
Våra BC är alla trevliga stabila invidvider och alla som vi har nu är mycket duktiga vallningshundar, vissa bättre på vissa grejjer och vissa funkar tex. bättre i tävling (stora bågar osv.) medans andra är " mer energisparande" men funkar bra till fjälls, vissa är grymmare och vissa är mer tålmodiga osv. Just nu här hemma har vi 6hundar, varav 4är ren BC, jag har en blandningsdam som funkar i allt som hon blivit provad i och så som sagt en Huntaway. Dom är alla lösa hemma på gården, vallar inget utom får och lösa hästar (när dom ombedes göra detta). Alla går bra att ha med på vanliga ridturer (utan fårvallning) även om några av dom tycker de är fruktansvärt tråkigt och hellre blir kvar hemma om dom får välja :P
Mentaliteten är god i alla våra hundar och vallningsinstikten är väldigt olik mellan hundarna, vi har (tills för en månad sen) haft två helbröder ur två olika kullar, den ena är grym i allt, vallar som en gud både till fjälls, hemma på gården och på tävling, lillebror har noll intresse, han är nu förtiden bara gårdshund och behöver inte valla något alls
Under delar av året vallar våra hundar väldigt lite, visserligen tycker dom de kan vara lite tråkigt i perioder då de är långa tider utan vallning men ingen av dom får stereotypiska betenden eller beter sig dåligt pga. för lite vallning, även om dom är som gladast (och snabbast in i bilen) när de är höst och alla fåren ska hem!
BLA BLA BLA, vet inte vad jag vill komma med detta långa flummiga inlägg egentligen, snabb summering:
1. BC finns på Island
2. Går utmärkt att ha som stallhund, om man har tränat den för det
3. Alla våra BC har fin mentalitet
4. Jag skulle ALDRIG ha BC om jag inte bodde på gård, även om våra inte blir knäppa av att inte få valla, trivs dom bäst att vaara ute hela dagarna, vilket inte funkar om du inte har gård.
5. Skulle inte rekomendera dom som första hund
Over and out på denna B-uppsats
///Tjejen som bara haft vinthundar och vallningshundar - kan de bli mer olikt? Vinthund är enligt mig perfekta familjehunden (men så är jag uppfödd med både varghund och saluki) och vet inte hur man är om man inte alltid haft hund, men vet också att jag aldrig skulle kunna ha med varse varghunen eller salukin i mitt dagliga liv som tränare och instruktör, medans vallhundarna passar fint in där.