Ja, som rubriken lyder undrar jag om det funkar att ha en BC i stallmiljö? Tänker om dem försöker valla hästarna eller så. Har inte sett så många som haft just BC i stallet men det borde väl funka?
Har annars funderat på dalmatiner eller engelsk springer spaniel, hur är dom raserna bland hästar? Dalmatiner vet jag är avlade för att eskortera hästekipage men jag har fått för mig att de är ganska svåra och envisa att träna. Stämmer det eller är jag helt fel ute?
Tacksam för svar...[/QUO
Hej, jag har är inne på min fjärde Kelpie och jag har ridit med allihopa. 2 av dom har varit Australisk Kelpie och två Working Kelpie. Jag har även ridit med andra raser Många i min bekantskapskrets har BC så jag känner till rasen. Problemet med vallhundar är att dom vallar rörelser, och dessa orsakas oftast av annat än får, i situationer där det inte ska vallas sk tjuvvallning. Tex grannens barn eller hästar som busar eller annat man träffar under ridturen som olika fordon, eller vilt. Det är lite annorlunda att äga en vallhund jämfört med andra raser de är mkt snabba att lära sig allt och ofta på egen hand. Stereotypa beteenden är inte ovanliga.
Men inte vet jag om dom är mer krävande än att äga schäfer, collie, amstaff, bara mycket annorlunda. Det är bra att ha någon att få goda råd av när man skaffar sig sin första. Ofta förstår inte ens ägaren att hunden tjuvvallar.
Dessutom så kräver stallhundar man ska ha med sig under ridturer bra lydnad. Jag tillämpar frihet under ansvar för min hund. Han vet hur man beter sig i de flesta vardagssituationer som uppstår under ridning. Han har regler att följa, det går inte att ha en hund som springer vind för våg oavsett om dom tjuvvallar eller beter sig illa i övrigt. Men visst har det krävt träning och många stallhundar har ägare som hellre tränar hästen.
Jag tycker att det är synd att köpa vallhund om man inte är djurägare. Själv så har vi tagit bort alla får så nästa hund blir en Austalisk Kelpie,igen, dom avlas inte för vallning längre men är en bra ras för oss. Och nej det är inte en vallande ras längre även om vissa kan det i begränsad utsträckning fortfarande.
Är det en BC du vill ha eller är det så att du har fallit för utseendet?