Borde jag bromsa?

T

Trubbel

Ja, inte hästen, den här gången... :D

Jag är orolig för vår lilla ridponnyhingst. Han är född i maj 2007 och fyller alltså tre om ett halvår. Tanken är att han ska visas på ASRP:s bruksprov i mars, alltså som knappt tre-åring.

Jag är rädd att det går för fort med honom! Min mamma och min syster (jag finns på annan ort, matte på "distans" ;)) hade som plan att hänga på/sitta in honom i början av hösten, låta honom vila, rida mer och löshoppa under julen för att visa honom i mars. Då ska han alltså kunna gå under ryttare i alla gångarter i bägge varven i ridhus, visas för hand samt löshoppa 1,20.

Nu har han varit så stencool hela tiden, väldigt lättlärd och tyckt allt verkar väldigt kul. Det är bra.
Jag tycker inte det är lika bra att planen har slopats, just för att det går så bra. Han har ridits varannan helg och lite till ute i skogen samt någon gång i ridhus, samt löshoppas var tredje helg, plus all daglig hantering i vårt lilla stall.
Syrran ringer och är jättestolt; han går lugnt själv ute i skogen, fattar rätt galopp, går i form, har hoppat någon liten stock - och jag blir nervös!
Samma sak när han har klippt 1,30 i löshoppningen, eller åkt släp själv och ridits i ridhus...

Är jag otroligt fjollig, eller är inte det här väldigt mycket för en tvåochetthalvt-åring? Jag är livrädd för förslitingsskador, eller nästan ännu värre, "död" häst som tycker ridningen är pest!

Mamma och syrran menar att han måste kunna det här inför bruks med mera. De tycker också att han är glad och pigg och att det inte finns något problem. Eftersom han dessutom rids i skogen för det mesta, är risken minimal att det går för fort/för hårt fram. Jag vill inte bråka - men jag kanske borde det?

Snälla, hjälp mig med kloka tankar och åsikter! Är det OK för pållen, eller måste jag ta en obehaglig strid i jul?

Kram
Trubbel

Sv: Borde jag bromsa?

du kan ju låta honom ta en paus på 2-3 veckor där han får gå i hagen och ha det bra, och sen börja om igen på grunderna så att han lär sig det ordentligt. ni kan ju fortsätta löshoppa honom om han tycker att det är roligt (vilket han borde göra eftersom han hoppar 130^^) men ta det lugnare med att gå i form och hoppa uppsuttet. han är ju bara en bebis fortfarande, de unghästarna som jag känner har inte hoppat förens de varit 4-5år och då har man tagit det väldigt lugnt med hästarna, det tidigaste jag vet att man löshoppat är just 2 1/2 år..
tycker att de vekar gå för fort fram.
hästen är en bebis och ska leka i hagen med andra unghästar så länge som möjligt. men det är bra att han är posetiv till ridningen. dock ska man inte utnyttja det och låta hästen arbeta ut sig innan den fyllt 5.

Så du tycker inte min känsla är helt fel; det går lite väl fort här?

Ja, vila helt vore inte helt fel. Han går med en valack och busar, men hanteras ju dagligen iom att de står inne, så han lär ju inte bli vildhäst direkt... ;)

Nej, särskilt hoppningen och ridhuset är jag rädd för. Det är så lätt att få en trasig häst, betydligt svårare att läka ut den.

Hm. Nu måste jag finslipa argument. Förslag?

Jag uppfattar det som att du har "mer att säga till om" angående hästen, alltså borde det väl räcka att du vill att de tar det lugnare? Jag hade blivit skogstokig om jag hade min unghäst ståendes hos någon som inte följde planen vi lagt upp :angel:

Borntoshine: Ja, det är lite både och. Jag är äldsta dottern och den som alltid varit mest intresserad, tävlat högst, läst på mest, frågat mest, tränat mest - och också haft mest åsikter.

Jag tror att det är dels lite prestige i det här, lillsyrran är mycket "Jag kan också! Jag kan bättre!", och dels tycker inte min mamma jag borde lägga mig i så mycket (tycker jag blir en besserwisser), särskilt som jag inte bor hemma.

Jag tycker situationen är väldigt svår, för de ÄR ju duktiga, alla tre. Jag vill inte sabba elelr lägga mig i i onödan, men får ändå ont i magen. Två samveten mot varandra, om du förstår vad jag menar?

Jag är också livrädd för att vara just besserwisser. Jag vill inte ta strider i onödan, särskilt inte som min mamma gör ett så stort jobb med våra hästar. Jag vill inte vara jobbig eller spydig eller... Ja, ni fattar. Defenitivit inte under julen. Men jag har heller ingen lust att se syrran ge sig ut och hoppa i skogen med lillkillen.

Dilemma. :grin:

Hm. Nu måste jag finslipa argument. Förslag?

Det är en ung ponny som ska hålla i många år framöver. Vilket jag även ser som det allra starkaste argumentet. Återhämtning/vila är viktigt om hästen ska få bra förutsättningar för långsiktig hållbarhet. Det är nog i regel så, att de unghästar som inte protesterar utan är helt klockrena, även blir sådana som ofta blir hårt tagna. Hur vettigt det är kan helt klart diskuteras, men en bra sak att tänka på kan vara just det: Skapar allt arbete med hästen förutsättningar för långsiktig hållbarhet? Om inte det så finns det ett problem.

Hoppas det löser sig utan att det blir en konflikt, enklast kanske är att ta upp det här med långsiktig hållbarhet, och föreslå att ponnyn dels får några veckors vila, men även att de lägger om "arbetet" så att ponnyn allmänt får ta det lugnare än i dagsläget. Den är trots allt bara 2½, och att löshoppa 130 är mycket för en ponny i den åldern.

Senast ändrad av en moderator:

Ska han inte visas hoppad uppsutten hade jag faktiskt avstått från allt vad stockar/bäckar osv heter under ryttare.

Annars tycker jag det låter som att de fördelat arbetat bra. Positiva hästar som har lätt för sig tycker jag ma tjänar mer på att ge helvila då och då. Eftersom han "kan" så mycket redan behöver han säkert en längre vila innan provet, kanske endast skrittas för hand hela januari? Då har man ändå tid att sätta igång o finslipa det sista efter vilan utan många pass under ryttare/på löshoppning utan bara fortsätta bygga kondition genom skritt o travpass ute.

Och därmellan lägga in veckovilor med TOTAL vila, dvs ta in o ut ur hagen och kratsa hovar, nada mer.

Och ang löshoppningen, hoppar de för tränare? Han nu ponnyn hoppat 130 bra en gång och funkar så lägg ned hoppningen tills februari. Att hoppa ger inte en bättre hopphäst i detta läget om det inte behövs mer grunder, och har de redan höjt upp till 130 så hoppas jag grunderna sitter, annars är de HELT fel ute. Min hoppades ex ett flertal gånger upp till max 90, vilade hoppade lika lågt igen och förstå då varh an trygg och avslappnad i språnget. Sedan var det inga problem att höja, men det testades en gång. Funkar grunden så behöver mn inte hoppa på höga höjder, det sliter bara.

Jag satsade allra mest på att stärka min häst inför treårstestet genom pass utan ryttare, långa skrittpass, handhäst i backar i skritt o trav, klättring vid hand och travpass bredvid min cykel :D Utöver så blev han även inkörd och hann vara konvalesent 1 månad utan att det störde det minsta.

Min poäng är att mycket inte alltid är för mycket om det är rätt intensitet och blandas med helvilor. Just helvilor har för min häst varit mycket viktigt ända fram tills nu, blivande sexåring. Och skritt är underskattat! Aktiv skritt utan ryttare stärker utan att slita!

Blir hästen uttråkad har man lagt upp arbetet fel eller vilat för lite.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 845
Senast: fixi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 204
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka