Bör jag vara orolig?

LindgrenV

Trådstartare
Jag har länge haft en konstig smärta i magen. Ca 2-3cm in från höftbenet på höger sida om magen. Ungefär där blindtarmen sitter om man googlar på bilder. Det gör oftast ondare när jag rör mycket på mig, men smärtan sitter där hela tiden och liksom moler. Just nu har det varit ganska jobbigt i flera timmar, men det är inte så att jag ligger på marken och gråter av smärta precis. Jag har svårt att beskriva smärtan så att man förstår, den är jobbig men uthärdlig.

Jag vet att det gjorde ont redan i februari i år, för jag minns att jag var på läkarbesök och att jag reagerade när läkaren kände just där på min mage. Jag sade såklart att det gjorde ont, men reaktionen var mest en axelryckning från läkaren så då tänkte jag att det inte var något och släppte det.

Men det har fortsatt göra ont, så den första tiden förträngde jag det eftersom jag tänkte att det var en släng av hypokondri eller liknande :p Men eftersom det aldrig går över så har jag nu börjat undra. Och eftersom det är just där blindtarmen drar man ju såklart slutsatsen till inflammation. Men när jag googlar så är insjuknandet väldigt kort. Bara några timmar alt. dagar. Och jag har ju haft ont i ett halvår. :cautious:

Bör jag vara orolig? Vad ska jag göra? Är jag bara hypokondrisk? Det gör ju inte jätteont, "bara ont". Ska jag fortsätta vänta ut? Vad kan det vara? :crazy:
 
Sv: Bör jag vara orolig?

Jag vet att jag har hört eller läst om att man kan ha en smygande blindtarmsinflammation och att man då kan ha ont i månader och sedan insjukna snabbt.
Det kan lika gärna vara så att din tarm är extra känslig av någon anledning och att det är det du känner.
Du är inte förstoppad ofta så att det kan bero på det?
Har du blivit opererad i magen någon gång? Isåfall kan det bero på sammanväxningar i magen, det gör också ont.
I vilket fall så tycker jag att du ska beställa en tid på vårdcentralen så att du får diskutera med en läkare och får bli undersökt ordentligt.
 
Sv: Bör jag vara orolig?

Jaha okej, vad spännande!

Jag har aldrig blivit opererad i magen och jag kan sköta magen bra så något sådant tror jag inte att det är :)

Om man ska komma i kontakt med läkare, är det vägen genom sjukvårssupplysningen man går då eller hur gör man?? :o
 
Sv: Bör jag vara orolig?

Det enklaste är att du ringer din vårdcentral. Har du inte listat dig på någon vårdcentral än så väljer du bara ut en som du tycker verkar bra och listar dig där och ber sedan om en tid. På de flesta vårdcentraler kan man numera lista sig via deras hemsidor men vissa vårdcentraler har fortfarande så att man måste gå dit för att lista sig.
 
Sv: Bör jag vara orolig?

Blindtarmen gör outhärdligt ont, smärta i stil med att man gråter och inte kan stå upprätt (iallafall för mig). Så jag tror inte du behöver vara orolig, men ett läkarbesök på vc kan ju stilla din oro iaf! :)
 
Sv: Bör jag vara orolig?

Ojojoj vad jag känner igen mig!
Fick ofta ont i sidan av magen, ovanför/innanför höftbenet speciellt om jag rör mig mycket. För att inte tala om när jag ridit mycket och länge!
Var hos läkaren som tog prover och klämde och kände, ingenting.

Var hos kiropraktorn (som också är massör, och behandlar både mig och mina hästar) för min sneda rygg. Han klämde och kände lite, såg lite bekymrad ut, klämde lite till och sa sedan
"Du har förmodligen en inflammation i magmusklerna, gör det här ont?"
och tryckte till på en punkt precis intill höftbenet. Fy FAAN vad ont det gjorde!

Ja, mycket riktigt. Jag hade gått runt med en muskelinflammation i magmusklerna länge länge. Vila och nån sån där antiinflammatorisk kräm och det gick över.
 
Sv: Bör jag vara orolig?

Mitt ex opererade blindtarmen fär ett tag sen och läkarnas teori var att den hade varit inflammerad länge. Han hade inte haft ont som du beskriver men haft problem med magen länge.
 
Sv: Bör jag vara orolig?

+ Er andra

Intressanta perspektiv! Området där jag har ont är ungefär stort som en femkrona och gör ont ganska långt ned i magen, inte särskilt ytligt. Jag själv har svårt att riktigt hitta en punkt där det gör ont när jag trycker, så det är mer en molande värk. Ska ta mod till mig att ringa VC nästa vecka, idag har det inte gjort så ont så har inte tänkt på det så mycket :)
 
Sv: Bör jag vara orolig?

Det kan inte vara äggstockarna (en av dem då) som värker? De sitter ju ungefär vid samma område...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 925
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 368
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp