Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Om du tror att någon här tror att barn utvecklas olika snabbt beroende på geografisk plats får det stå för dig, men så korkad är du nog inte så jag antar att du bara vill provocera.

Vad jag vet så bestämmer väljarna vilka som kommer till makten och det är något fler män än kvinnor så att enbart män bestämmer om aborträtt är taget ur luften så länge det handlar om fungerande demokratier.
Nej, jag vill inte provocera. Jag förstår bara inte varför det är så viktigt att vi bara diskuterar Sverige (vilket inte enbart görs i tråden, det har nämnts länder både i Afrika och Oceanien, som exempel).

Och ja, enbart män är definitivt taget ur luften, för det har jag aldrig skrivit. :)
 
Var påstod jag det?

Det jag menar är att just problemet att hitta adoptivföräldrar är en ickefråga. Det finns många som vill adoptera, folk står i kö. Jag resonerar utifrån resonemanget att det skulle vara svårt att hitta adoptivförälderar.

Ca 35 000 aborter per år. Jag tror inte det finns så många i kö faktiskt. Så jo, det är en fråga och den är inte enkel.
 
Bra med diskussion, men tycker inte den ska handla om nuvarande abortlag och tidsgränser, utan istället diskussion hur man kan förebygga oönskad graviditet.

Tänker att man kanske inte kan tvinga någon till spiral, men rekommendera starkt/automatiskt få tider för uppföljande rådgivning och planering för preventivrådgivning kan vara lämpligt om man kommer in ofta för abort tycker jag.
Det blir bakvänt att i en diskussion om abortlagstiftning och dylikt vill ändra diskussionen till hur man hindrar oönskad graviditet. Vill du diskutera det så starta en tråd eller hitta någon pågående.

Tror du inte man redan idag starkt rekommenderar de som gör upprepade aborter att använda preventivmedel?
 
Det blir bakvänt att i en diskussion om abortlagstiftning och dylikt vill ändra diskussionen till hur man hindrar oönskad graviditet. Vill du diskutera det så starta en tråd eller hitta någon pågående.

Tror du inte man redan idag starkt rekommenderar de som gör upprepade aborter att använda preventivmedel?
Menade inte att ändra diskussionen, men trots allt är ju graviditeten orsaken till abort, det måste ju få nämnas.
 
Nej, jag vill inte provocera. Jag förstår bara inte varför det är så viktigt att vi bara diskuterar Sverige (vilket inte enbart görs i tråden, det har nämnts länder både i Afrika och Oceanien, som exempel).

Och ja, enbart män är definitivt taget ur luften, för det har jag aldrig skrivit. :)
Du skrev "män", inte "män och kvinnor". När någon skriver män utgår jag från att de menar det.

Du får diskutera vilka länder du vill, personligen håller jag mig till Sverige och i viss mån Europa för stunden så länge jag inte nämner något annat.
 
Du skrev "män", inte "män och kvinnor". När någon skriver män utgår jag från att de menar det.

Du får diskutera vilka länder du vill, personligen håller jag mig till Sverige och i viss mån Europa för stunden så länge jag inte nämner något annat.
Ja? Jag skrev ”när män sitter och bestämmer”. Och det var du som började blanda in länder, jag har inte nämnt sånt alls. Vad du vill ha sagt till mig nu börjar bli obegripligt faktiskt.
 
Du skrev att du ville se gränsen flyttad en vecka. 7 dgr. Vad gör det för skillnad?
Nej det gjorde jag inte, jag nämnde inget sådant alls i det du citerade.

Jag har skrivit något i still med att jag inte har kunskap nog men eventuellt kan tänka mig att man flyttar gränsen en vecka. Jag anser det är för kort avstånd mellan att barnet går att rädda vid en förlossning och att man utför aborter. Det är en etiskt mycket knepig fråga och jag kan inte bestämt säga vad jag tycker här, däremot är anser jag att det är viktigt att diskutera.

För mig är det inte en vecka hit eller dit utan ett etiskt dilemma. Dessutom kan gränsen för hur gamla foster vi klarar flyttas, kanske till att det går att genomföra konstgjorda graviditeter utanför kroppen. Det är ingen enkel och självklar fråga.
 
Ja? Jag skrev ”när män sitter och bestämmer”. Och det var du som började blanda in länder, jag har inte nämnt sånt alls. Vad du vill ha sagt till mig nu börjar bli obegripligt faktiskt.
I vissa länder sitter kanske män och bestämmer, min inblandning av länder var för mig att definiera vad jag diskuterar. Jag känner inte till om det finns enbart män som bestämmer om aborter i något land någonstans.
 
Ca 35 000 aborter per år. Jag tror inte det finns så många i kö faktiskt. Så jo, det är en fråga och den är inte enkel.
För de som förespråkar att man förbjuder aborter så möjligen, nu är det ingen som gör det i tråden så just 35.000 är en ickefråga för mig. Den mest radikala här är väl @Narcissa som förespråkar vecka 12, med möjlighet till dispens. Jag antar att hon menar att flytta nuvarande gräns dig och vara mer generös med dispenser.

Det är betydligt färre som kommer att beröras än 3500. Vi diskuterar helt olika saker.
 
Nej det gjorde jag inte, jag nämnde inget sådant alls i det du citerade.

Jag har skrivit något i still med att jag inte har kunskap nog men eventuellt kan tänka mig att man flyttar gränsen en vecka. Jag anser det är för kort avstånd mellan att barnet går att rädda vid en förlossning och att man utför aborter. Det är en etiskt mycket knepig fråga och jag kan inte bestämt säga vad jag tycker här, däremot är anser jag att det är viktigt att diskutera.

För mig är det inte en vecka hit eller dit utan ett etiskt dilemma. Dessutom kan gränsen för hur gamla foster vi klarar flyttas, kanske till att det går att genomföra konstgjorda graviditeter utanför kroppen. Det är ingen enkel och självklar fråga.
Det är väl dock betydligt mer än en vecka, om vi pratar fri abort, vilket bör vara det rimliga?
 
Det är väl dock betydligt mer än en vecka, om vi pratar fri abort, vilket bör vara det rimliga?
Nej fri abort är inte rimlig. Med helt fri abort kan du göra abort fram till födelsen. Vi har fri abort till en viss vecka inte helt fri abort.

Ifrågasätter du att jag för fram min åsikt? Om jag vill diskutera kring det etiska i vår abortgräns i Sverige och eventullt behov att justera den något så gör jag det.
 
På sikt kommer rätten till abort begränsas i Sverige, det är tror jag oundvikligt om vi är medlem i EU. Gemensamma bestämmelser inom området sociala rättigheter är på gång och det är inte långsiktigt hållbart att något som i ett land leder till långvarigt fängelsestraff är fullt accepterat i ett annat. De stora länderna inom EU som Tyskland, Frankrike, Polen och Italien har alla en mer restriktiv abortlagstiftning än Sverige och det är naivt att tro att vi skulle kunna påverka ett beslut i riktning mot en mer liberal syn på abort inom EU.
 
Att bli gravid handlar inte om slarv oftast, det handlar om att livmodern och dess hormoner är komplexa. Om ett par har sex, med kön som kan göra den ena gravid finns alltid risken, med kondom, p-piller, spiral osv. Det enda 100% är sterilisation. Men det kan inte en kvinna få hur som inte! En man däremot, snipp färdigt.
En sterilisering är inte 100% säker. En manlig sterilisering ger 0,1 graviditeter/år. Hur säker en kvinnlig sterilisering är råder det delade meningar om och det beror också på metod men 100% säkert är det inte. För att vara säker får man ta bort båda äggstockarna alternativt livmodern och en så stor operation som påverkar kvinnan så mycket är knappast att föredra om det inte verkligen verkligen behövs av andra skäl än att man inte vill ha barn.

Alla, kvinnor som män, över 25 kan bli steriliserade. Det får ingen hindra en ifrån. Är man mellan 18-25 år krävs det tillstånd från socialstyrelsen.
 
På sikt kommer rätten till abort begränsas i Sverige, det är tror jag oundvikligt om vi är medlem i EU. Gemensamma bestämmelser inom området sociala rättigheter är på gång och det är inte långsiktigt hållbart att något som i ett land leder till långvarigt fängelsestraff är fullt accepterat i ett annat. De stora länderna inom EU som Tyskland, Frankrike, Polen och Italien har alla en mer restriktiv abortlagstiftning än Sverige och det är naivt att tro att vi skulle kunna påverka ett beslut i riktning mot en mer liberal syn på abort inom EU.
Eller så inte. Jag är rätt övertygad om att den typen av frågor inte kommer att tas upp inom eu, det lär vara omöjligt att komma överens.
 
Nej det gjorde jag inte, jag nämnde inget sådant alls i det du citerade.

Jag har skrivit något i still med att jag inte har kunskap nog men eventuellt kan tänka mig att man flyttar gränsen en vecka. Jag anser det är för kort avstånd mellan att barnet går att rädda vid en förlossning och att man utför aborter. Det är en etiskt mycket knepig fråga och jag kan inte bestämt säga vad jag tycker här, däremot är anser jag att det är viktigt att diskutera.

För mig är det inte en vecka hit eller dit utan ett etiskt dilemma. Dessutom kan gränsen för hur gamla foster vi klarar flyttas, kanske till att det går att genomföra konstgjorda graviditeter utanför kroppen. Det är ingen enkel och självklar fråga.

Det är därför man inte ska blanda ihop frågan om hur för tidigt födda barn kan räddas till livet med extrema vårdinsatser med frågan om abort.
 
Eller så inte. Jag är rätt övertygad om att den typen av frågor inte kommer att tas upp inom eu, det lär vara omöjligt att komma överens.
Det är EU som beslutar och Sverige har minimalt inflytande. En gemensam socialförsäkring i EU och fri rörlighet innebär att vem som vill fritt kommer att kunna åka till Sverige för att göra abort, det vill säga Sveriges abortlagstiftning skulle de facto bli gällande i övriga EU och det kommer inte accepteras. Det kommer såklart bli undantag och annat i början men om nuvarande utveckling av EU mot en federal stat fortsätter är det oundvikligt att så kommer att ske på sikt. Det tror jag de flesta inser om de tänker efter lite. Sveriges abortlagstiftning är den mest liberala och det är vi som kommer att få anpassa oss efter övriga Europa.
 
Det är EU som beslutar och Sverige har minimalt inflytande. En gemensam socialförsäkring i EU och fri rörlighet innebär att vem som vill fritt kommer att kunna åka till Sverige för att göra abort, det vill säga Sveriges abortlagstiftning skulle de facto bli gällande i övriga EU och det kommer inte accepteras. Det kommer såklart bli undantag och annat i början men om nuvarande utveckling av EU mot en federal stat fortsätter är det oundvikligt att så kommer att ske på sikt. Det tror jag de flesta inser om de tänker efter lite. Sveriges abortlagstiftning är den mest liberala och det är vi som kommer att få anpassa oss efter övriga Europa.

Det är intressant att det mest är de som vill ha en striktare abortlagstiftning som skriker om att EU får för mycket makt i frågan om aborträtten - i den riktning de egentligen vill ha det. Det finns inte minsta tecken på att EU agerar för att få makt i frågan och inte heller att striktare regler ska påföras några länder.

Vansinnig skrämseltaktik som klingar väldigt falskt.

De som är starkt för mer samarbete är också väldigt tydliga i abortfrågan.

(Sen måste man vara medveten om att nationalistiska konservativa stollar finns i hela Europa och såklart skulle kunna kidnappa frågan i framtiden både i EU och nationellt - men det är ”lättfixat” - sluta bara rösta på dem)
 
Det är intressant att det mest är de som vill ha en striktare abortlagstiftning som skriker om att EU får för mycket makt i frågan om aborträtten - i den riktning de egentligen vill ha det. Det finns inte minsta tecken på att EU agerar för att få makt i frågan och inte heller att striktare regler ska påföras några länder.

Vansinnig skrämseltaktik som klingar väldigt falskt.

De som är starkt för mer samarbete är också väldigt tydliga i abortfrågan.

(Sen måste man vara medveten om att nationalistiska konservativa stollar finns i hela Europa och såklart skulle kunna kidnappa frågan i framtiden både i EU och nationellt - men det är ”lättfixat” - sluta bara rösta på dem)
Du kommer aldrig med något konkret faktamässigt i det du kommenterar utan håller på med precis det du försöker projicera på andra.

Inom alla andra områden händer redan idag det jag beskriver, frågan om rätten till abort är känslig och ligger längre fram, men att den skulle bli det enda undantaget och gå tvärtemot alla övriga finns det inget som talar för.
 
Det är därför man inte ska blanda ihop frågan om hur för tidigt födda barn kan räddas till livet med extrema vårdinsatser med frågan om abort.

Jag har sett flera i tråden skriva detta eller liknande, men jag har lite svårt att förstå hur resonemanget hänger ihop. För mig går det absolut en gräns vid att abortera foster som skulle kunna klara livet om de getts den vård vi bestämt oss för att erbjuda. Det är i min värld inte rimligt att samtidigt pressa den medicinska utvecklingen vidare så att man å ena sidan kan rädda foster födda i, säg, v 21+5-6 och samtidigt abortera friska foster av samma graviditetslängd.

Däremot använder jag uttrycket ”pressa” av en anledning, eftersom jag tycker det är ett stort etiskt problem att försöka rädda alltför tidigt födda barn. Jag återkommer gång efter gång till den här artikeln, där man diskuterar hur det går för barnen som överlever: https://www.svd.se/elin-ar-inte-sjukare-an-andra-barn . Ser man till överlevnadsstatistiken i den avslutande faktarutan så ser man hur stor skillnad varje vecka gör på bara den parametern, alltså redan innan man börjar tänka på vilket liv man ”räddat” barnet till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp